בשיעור זה אשתדל לענות על השאלות הבאות:

  1. האם אנשים יוכלו להיוושע במהלך שבע שנות הצרה?
  2. מה יקרה למאמינים החדשים בתקופת הצרה?
  3. מה יקרה לשארית ישראל כשיסתתרו במדבר מרדיפת צר המשיח?

שאלה ראשונה:

  1. האם אנשים יוכלו להיוושע במהלך שבע שנות הצרה?

התשובה היא כן. אנשים יוכלו להיוושע גם במהלך הצרה בה יושבי תבל יחוו את זעם יהוה.

א. הבה נקרא מספר ההתגלות פרק ז' מספר פסוקים:

  1. 1. אַחֲרֵי כֵן רָאִיתִי אַרְבָּעָה מַלְאָכִים עוֹמְדִים בְּאַרְבַּע פִּנּוֹת הָאָרֶץ, אוֹחֲזִים אֶת אַרְבַּע רוּחוֹת הָאָרֶץ כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּשֹּׁב רוּחַ לֹא עַל הָאָרֶץ וְלֹא עַל הַיָּם וְלֹא עַל כָּל עֵץ. 2‏ רָאִיתִי מַלְאָךְ אַחֵר עוֹלֶה מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וּבִרְשׁוּתוֹ חוֹתַם אֱלֹהִים חַיִּים. הוּא קָרָא בְּקוֹל גָּדוֹל אֶל אַרְבַּעַת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר נִתַּן לָהֶם לְחַבֵּל בָּאָרֶץ וּבַיָּם, 3‏ בְּאָמְרוֹ: ”אַל תְּחַבְּלוּ בָּאָרֶץ וּבַיָּם וּבָעֵצִים עַד אֲשֶׁר נַחְתֹּם אֶת עַבְדֵי אֱלֹהֵינוּ עַל מִצְחוֹתֵיהֶם. 4‏ וְשָׁמַעְתִּי אֶת מִסְפַּר הַחֲתוּמִים — מֵאָה וְאַרְבָּעִים וְאַרְבָּעָה אֶלֶף חֲתוּמִים מִכָּל שִׁבְטֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: 5.‏ מִשֵּׁבֶט יְהוּדָה שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף חֲתוּמִים,

מִשֵּׁבֶט רְאוּבֵן שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט גָּד שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, 6‏ מִשֵּׁבֶט אָשֵׁר שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט נַפְתָּלִי שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט מְנַשֶּׁה שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, 7‏ מִשֵּׁבֶט שִׁמְעוֹן שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט לֵוִי שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט יִשָׂשכָר שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, 8‏ מִשֵּׁבֶט זְבוּלוּן שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט יוֹסֵף שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף, מִשֵּׁבֶט בִּנְיָמִין שְׁנֵים־עָשָׂר אֶלֶף חֲתוּמִים. 9‏ אַחֲרֵי כֵן רָאִיתִי וְהִנֵּה הָמוֹן רַב, אֲשֶׁר לֹא יָכוֹל אִישׁ לִמְנוֹתוֹ, מִכָּל הָאֻמּוֹת וְהַשְּׁבָטִים וְהָעַמִּים וְהַלְּשׁוֹנוֹת — עוֹמְדִים לִפְנֵי הַכִּסֵּא וְלִפְנֵי הַשֶׂה כְּשֶׁהֵם לְבוּשִׁים גְּלִימוֹת לְבָנוֹת וְכַפּוֹת תְּמָרִים בִּידֵיהֶם, 10‏ וְקוֹרְאִים בְּקוֹל גָּדוֹל: ”הַיְשׁוּעָה לֵאלֹהֵינוּ הַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא וְלַשֶׂה.“

11‏ כָּל הַמַּלְאָכִים עָמְדוּ סָבִיב לַכִּסֵּא וְלַזְּקֵנִים וּלְאַרְבַּע הַחַיּוֹת. הֵם נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם לִפְנֵי הַכִּסֵּא וְהִשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהִים 12‏ בְּאָמְרָם:

”אָמֵן. הַבְּרָכָה וְהַכָּבוֹד, הַחָכְמָה וְהַתּוֹדָה, הַיְקָר וְהַגְּבוּרָה וְהָעֹז לֵאלֹהֵינוּ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. אָמֵן.“ 13‏ דִּבֵּר אַחַד הַזְּקֵנִים וְאָמַר אֵלַי: ”אֵלֶּה הַלְּבוּשִׁים גְּלִימוֹת לְבָנוֹת מִי הֵם וּמֵאַיִן בָּאוּ?“ 14‏ הֵשַׁבְתִּי לוֹ: ”אֲדוֹנִי, אַתָּה יוֹדֵעַ.“ אָמַר אֵלַי: ”אֵלֶּה הֵם הַבָּאִים מִן הַצָּרָה הַגְּדוֹלָה. הֵם כִּבְּסוּ אֶת גְּלִימוֹתֵיהֶם וְהִלְבִּינוּ אוֹתָן בְּדַם הַשֶׂה. 15‏ לָכֵן הֵם נִמְצָאִים לִפְנֵי כִּסֵּא אֱלֹהִים וְעוֹבְדִים אוֹתוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה בְּהֵיכָלוֹ, וְהַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא יִפְרֹשׂ מִשְׁכָּנוֹ עֲלֵיהֶם. 16‏ לֹא יִרְעֲבוּ עוֹד וְלֹא יִצְמְאוּ, אַף לֹא תַּכֶּה עֲלֵיהֶם הַשֶּׁמֶשׁ וְכָל שָׁרָב, 17‏ כִּי הַשֶׂה אֲשֶׁר בְּאֶמְצַע הַכִּסֵּא יִרְעֶה אוֹתָם וְיַנְהִיגֵם אֶל מַבּוּעֵי מַיִם חַיִּים; וֵאלֹהִים יִמְחֶה כָּל דִּמְעָה מֵעֵינֵיהֶם.“

הפסוקים מבהירים שאלוהים עתיד לחתום שנים-עשר אלף איש מכל אחד משבטי ישראל. אלוהים עושה זאת כדי להבטיח שזרע ישראל לא יושמד גם במהלך תקופת התופת של יום-יהוה. זיכרו, השטן יעשה כל שביכולתו כדי שאפילו אחת מהבטחותיו של אלוהים תופר, זאת כדי להציל את עורו מאגם האש.
יתרה על כך, לאור הכתוב בספר זכריה י"ג 8-9, שליש מעם ישראל עתיד להיוושע ולהישאר בחיים בסוף הצרה. ז"א, במהלך שבע שנות צרת יעקב, רבים מעם ישראל עתידים לחזור בתשובה ולהיוושע. חלקם יירדפו ויהרגו בשל אמונתם, ואחרים יישמרו בחסד אלוהים בחיים (אל הרומים י"א 26).

מלבד שארית עם ישראל שעתידים להיוושע, כתוב בספר ההתגלות בפרק ז' 9-17 שבני עמים שונים ייוושעו גם כן, אך רבים מהם יירדפו ויירצחו בגלל אמונתם.

אז התשובה היא חיובית. אנשים ייוושעו גם במהלך שבע שנות הצרה שלפני חזרתו של ישוע ארצה.

 

ב. בספר ההתגלות י"ט 11 ואילך וכן בספר ישעיה ס"ג 1-6 וזכריה י"ד 1-15 מתואר משפט אלוהים על הלא נושעים בעת חזרתו של האדון ישוע ארצה. הכתוב מאוד ברור, וקובע שכל הלא נושעים בעת חזרתו של האדון עתידים להישפט למוות על ידי המשיח ישוע.
שימו לב!
אילו אנשים לא היו יכולים להיוושע במהלך שבע שנות הצרה, כי אז כל יושבי תבל ללא יוצא מן הכלל היו נשפטים למוות בחזרתו של ישוע המשיח ארצה. אילו היה כך, לא היה נשאר כל אדם עם גוף רגיל בממלכת המשיח הארצית.

ולכן, מכיוון שלאחר ההילקחות (שהתרחשה לפני תחילת שבע שנות הצרה) יישארו בתבל רק לא נושעים, ומכיוון שלאחר חזרתו של האדון ישוע יקבלוהו מאמינים יהודים וגויים, משתמע מכך שאנשים יוכלו להיוושע במהלך תקופת צרת שבע השנים.

זו עוד הוכחה שאנשים יוכלו להיוושע במהלך שבע שנות הצרה, אך עלינו לזכור שהם גם יחוו את צרות התקופה. חלקם לא ישרדו את הצרה וימותו במהלכה. לכן, החכם היום ישקול היטב את טיב אמונתו ויקרא בשם האדון ישוע כבר היום לכפרת חטאים וישועה.

הערה חשובה:

ישנם הטוענים שלאור הכתוב באיגרת של שאול לתסלוניקים ב' 7-12, אלו ששמעו את הבשורה לפני ההילקחות לא יוכלו להיוושע לאחר מכן. זה לא מה שדבר אלוהים מלמד, אך שימו לב לאזהרה שכולם חייבים לשמוע ולהפנים.

הבה נקרא את הפסוקים ונלמד מה בדיוק כתוב:

7 "הֵן סוֹד הָרֶשַׁע כְּבָר פּוֹעֵל: רַק שֶׁכָּעֵת הַמְעַכֵּב נִמְצָא עַד שֶׁיּוּצָא, 8 ‏ וְאָז יִתְגַּלֶּה הָרָשָׁע אֲשֶׁר הָאָדוֹן יָמִית אוֹתוֹ בְּרוּחַ פִּיו וִיכַלֵּהוּ בְּהוֹפָעַת בּוֹאוֹ – 9 ‏ אֶת הָרָשָׁע אֲשֶׁר בִּיאָתוֹ הִיא בְּהֶתְאֵם לִפְעֻלַּת הַשָֹטָן, מְלֻוָּה בְּכָל גְּבוּרָה, בְּאוֹתוֹת וּבְמוֹפְתֵי שֶׁקֶר 10 ‏ וּבְכָל תַּרְמִית רֶשַׁע הַמְיֻעָדִים לִבְנֵי הָאֲבַדּוֹן, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁלֹּא קִבְּלוּ אֶת אַהֲבַת הָאֱמֶת אֲשֶׁר יָכְלוּ לְהִוָּשַׁע בָּהּ: 11 ‏ עַל כֵּן אֱלֹהִים שׁוֹלֵחַ לָהֶם מַדּוּחִים לְהַטְעוֹתָם לְהַאֲמִין לַשֶּׁקֶר, 12 ‏ לְמַעַן יִדּוֹנוּ כָּל אֲשֶׁר לֹא הֶאֱמִינוּ לָאֱמֶת אֶלָּא חָפְצוּ בָּעַוְלָה."

במהלך שבע שנות הצרה צר-המשיח ייהנה מחופש שלא נתון לו היום (כי "המעכב" היום אינו מאפשר לצר המשיח להתגלות ולפעול בכל כוח השטן שיואצל עליו).
במהלך שבע שנות הצרה, והדבר יתגבר מאוד מאמצע הצרה והלאה, צר-המשיח ייהנה מכוח עצום לעשות אותות וניסים. מסיבה זו, הרבה אנשים יתקשו להאמין בישוע וייפלו בשקרים של השטן וצר המשיח (ראה התגלות י"ג).

מדוע אלוהים יאפשר את הקושי הזה?
כי אותם אנשים דחו את האמת כאשר זו הייתה קלה יותר להשגה, היום – לפני תחילת צרת שבע השנים.

לפיכך, אנשים יוכלו להיוושע במהלך שבע שנות צרת יעקב, אך הדבר יהיה בקושי רב ובמחיר אישי גבוה הרבה יותר מהיום.

יחד עם זאת ראוי לדעת: מי שזכה לשמוע ולראות את כל האמת שאלוהים מאפשר ועדיין החליט לדחות את בשורת הישועה, עלול למצא עצמו במצבו של פרעה: הפיכת ליבו לאבן. ז"א, שאותו אדם נחשב מבחינתו של אלוהים למת ונשפט לאבדון, עוד בהיותו חי.
האם מישהו רוצה להסתכן בכך? האם אתה כזה?

מכיוון שנשגב מאיתנו בני האדם לקרא את נפש אדם אחר, עלינו להתמיד ולבשר לכל אדם, ולעולם לא לוותר על נפש כלשהי.

אם כן, אנשים יוכלו להיוושע לאחר ההילקחות, במהלך הצרה, אך הדבר יהיה קשה הרבה יותר מהיום.

שאלה שניה:

  1. מה יקרה למאמינים החדשים בתקופת הצרה?

למעשה כבר נגעתי בנושא כחלק מהתשובה לשאלה ראשונה, אך כעת אענה בהרחבה. התשובה לשאלה זו פרוסה במספר מקומות בכתבי הקודש:

א. התגלות ז' 9-17:

9‏ אַחֲרֵי־כֵן רָאִיתִי וְהִנֵּה הָמוֹן רַב אֲשֶׁר לֹא־יָכֹל אִישׁ לִמְנוֹתוֹ מִכָּל־הַגּוֹיִם וְהַמִּשְׁפָּחוֹת וְהָעַמִּים וְהַלְּשֹׁנוֹת וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי הַכִּסֵּא וְלִפְנֵי הַשֶׂה וְהֵם מְלֻבָּשִׁים שְׂמָלוֹת לְבָנוֹת וְכַפּוֹת תְּמָרִים בִּידֵיהֶם׃ 10‏ וַיִּקְרְאוּ בְקוֹל־גָּדוֹל לֵאמֹר הַיְשׁוּעָה לֵאלֹהֵינוּ הַיֹּשֵׁב עַל־הַכִּסֵּא וְלַשֶׂה׃ 11‏ וְכָל־הַמַּלְאָכִים עָמְדוּ סָבִיב לַכִּסֵּא וְסָבִיב לַזְּקֵנִים וּלְאַרְבַּע הַחַיּוֹת וַיִּפְּלוּ עַל־פְּנֵיהֶם לִפְנֵי הַכִּסֵּא וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהִים׃ 12‏ וַיֹּאמְרוּ אָמֵן הַבְּרָכָה וְהַכָּבוֹד וְהַחָכְמָה וְהַתּוֹדָה וְהֶהָדָר וְהַכֹּחַ וְהָעֹז לֵאלֹהֵינוּ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים אָמֵן׃ 13‏ וַיַּעַן אֶחָד מִן־הַזְּקֵנִים וַיֹּאמֶר אֵלָי אֵלֶּה הַמְלֻבָּשִׁים בִּגְדֵי לָבָן מִי הֵמָּה וּמֵאַיִן בָּאוּ׃ 14‏ וָאֹמַר אֵלָיו אֲדֹנִי אַתָּה יָדָעְתָּ וַיֹּאמֶר אֵלַי אֵלֶּה הֵם הַבָּאִים מִן־הַצָּרָה הַגְּדוֹלָה וַיְכַבְּסוּ אֶת־שִׂמְלֹתָם וַיַּלְבִּינוּם בְּדַם הַשֶׂה׃ 15‏ לָכֵן הִנָּם לִפְנֵי כִסֵּא־הָאֱלֹהִים וּמְשָׁרֲתִים אוֹתוֹ בְּהֵיכָלוֹ יוֹמָם וָלָיְלָה וְהַיֹּשֵׁב עַל־הַכִּסֵּא יִתֵּן מִשְׁכָּנוֹ עֲלֵיהֶם׃ 16‏ לֹא־יִרְעֲבוּ עוֹד וְלֹא יִצְמָאוּ וְלֹא־יַכֵּם שֶׁמֶשׁ וְשָׁרָב׃ 17‏ כִּי הַשֶׂה אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַכִּסֵּא הוּא יִרְעֵם וְעַל־מַבּוּעֵי מַיִם חַיִּים יְנַהֲלֵם וּמָחָה אֱלֹהִים כָּל־דִּמְעָה מֵעֵינֵיהֶם׃

יוחנן השליח ראה בחזון את שעתיד לקרות למאמינים החדשים במהלך הצרה הגדולה, שהיא החצי השני של שבע השנים. יוחנן רואה המון רב של אנשים שמגיעים לשמיים. השפה היוונית במקור מציינת אירוע מתמשך ולא רגעי, זאת אומרת שיוחנן אינו מתאר את ההילקחות אלא אירוע מתמשך אחר. נאמר לו שההמון הזה הם המאמינים החדשים אשר שילמו בחייהם במהלך הצרה הגדולה. מכאן, ברור מעל לכל ספק שהמאמינים החדשים יירדפו ורבים ישלמו בחייהם על ידי צר-המשיח ועושי דברו.
אין זה אומר שכל הנושעים החדשים יירצחו, חס וחלילה, אלא שהם יירדפו, ורבים מהם לא ישרדו את הצרה. מה שכן מובטח להם זה שהם יעלו לנוכחות אלוהים ויחזרו ארצה עם האדון ישוע בסוף הצרה כשהם לבושים בגוף חדש ובגדי ישועה (התגלות י"ט 11 ואילך, זכריה י"ד 4-5).

ב. התגלות י"ב 13-17:

13‏ וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה הַתַּנִּין (השטן) כִּי הֻשְׁלַךְ אָרְצָה וַיִּרְדֹּף אֶת־הָאִשָּׁה (שארית ישראל) אֲשֶׁר יָלְדָה אֶת־הַזָּכָר (ישוע14‏ וַיֻּתְּנוּ לָאִשָּׁה שְׁתֵּי כַנְפֵי הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל לָעוּף הַמִּדְבָּרָה אֶל־מְקוֹמָהּ אֲשֶׁר תְּכֻלְכַּל־שָׁם מוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי מִפְּנֵי הַנָּחָשׁ ׃ 15‏ וַיְשַׁלַּח הַנָּחָשׁ נְהַר־מַיִם מִפִּיו אַחֲרֵי הָאִשָּׁה לְשָׁטְפָהּ בַּנָּהָר׃ 16‏ וַתַּעֲזֹר הָאָרֶץ אֶת־הָאִשָּׁה וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת־פִּיהָ וַתִּבְלַע אֶת־הַנָּהָר אֲשֶׁר־שִׁלַּח הַתַּנִּין מִפִּיהוּ׃ 17‏ וַיִּקְצֹף הַתַּנִּין עַל־הָאִשָּׁה וַיֵּלֶךְ לַעֲשׂוֹת מִלְחָמָה עִם־יֶתֶר זַרְעָהּ (שאר הנושעים מן העמים) הַשֹּׁמְרִים פִּקּוּדֵי אֱלֹהִים וַאֲשֶׁר עֵדוּת יֵשׁוּעַ בְּפִיהֶם׃

פרק י"ב בספר ההתגלות הוא מעין הפסקה באמצע סרט ארוך כדי להציג בפני הצופים סיכום כללי. הפרק מסכם את העיקר בכתבי הקודש ומבהיר שהמלחמה המרכזית בכתבי הקודש היא שהשטן רוצה להשמיד את המשיח ונאמניו.
בקטע הנוכחי מפסוק 13, אנו מקבלים פירוט מהרדיפה של צר המשיח נגד המאמינים בישוע, מאמצע שבע שנות הצרה – תקופה המכונה הצרה הגדולה.

שבע שנות הצרה מחולקות לשני חלקים עיקריים. בחצי הראשון צר המשיח מגלה סבלנות רבה יותר כלפי אלו שאינם אוחזים בדרכו. בחצי השני לא נשאר כל זכר לסבלנות הזו. צר-המשיח משים עצמו כאל ודורש השתחוויה. כל מי שמסרב להשתחוות לו, יירדף עד מוות. הדבר נכון ליהודים וגויים שייוושעו בעת ההיא (ראה התגלות פרק י"ג).

לכן, אלו שייוושעו במהלך שבע שנות הצרה, צפויים לרדיפות קשות שיעלו במחיר חיי רבים מהם.

ג. מתי כ"ה 31-46.

הקטע הזה נקרא: משפט העמים. כאשר יחזור המשיח ישוע, הוא ישפוט את עמי העולם לאור יחסם לילדיו שנושעו במהלך הצרה. מי שרדף אחר המאמינים בישוע יוכיח במעשיו כי אינו נושע ויישפט לאבדון. מי שעזר ותמך בנושעים, יוכיח במעשיו כי הוא נושע ויזכה לחוות את הנצח עם האדון ישוע.

מכאן אנו למדים שתקופת צרת שבע השנים עתידה להיות עמוסה ברדיפה נגד המאמינים בישוע באופן ועוצמה שהעולם לא חווה בעבר.

מסקנה: זיכרו מה אמר שאול השליח לקורינתים ו' 2: "בעת רצון עניתיך וביום ישועה עזרתיך." הנה עתה עת רצון, הנה עתה יום ישועה."

לאור הסכנה והצרה הטמונה לדוחים את חסד אלוהים, אנא אל תדחו את יום הישועה. אנא אל תדחו את ישוע כאדון ומושיע מכפר חטאים. קראו בשמו היום לכפרת חטאים כדי שתצטרפו לקהל ילדיו שעתידים להיקרא אליו השמיימה לפני צרת אחרית הימים.
אין ביטוי גדול יותר לאהבה וחסד מאשר כפרת החטאים והישועה שאלוהים מציע בדם המשיח ישוע.

שאלה שלישית:

  1. מה יקרה לשארית ישראל כשיסתתרו במדבר מרדיפת צר המשיח?

מבוא קצר:
חשוב לציין שאלוהים לא הבטיח שכל העמים ישרדו את צרת אחרית הימים ויזכו לחוות את החיים בממלכתו הארצית של המשיח.
בנוגע לעם ישראל, אלוהים התחייב בברית עם אברהם בבראשית ט"ו, בברית עם משה בסיני בספר שמות י"ט 5-6, ובברית עם דוד המלך (שמ"ב ז' 13-16, דברי הימים א' י"ז 11-15) והברית החדשה (ירמיה ל"א 30-34) שעם ישראל לא ייכחד לעולם.

הקיום של עם ישראל מחויב כי דרך העם הזה מתגשמות חלק ניכר מהבטחות אלוהים לישראל ולכלל העמים, וכך אלוהים מוכיח את ריבונותו ואמיתות דברו.

  • קיום עם ישראל היה מחויב כדי שהמשיח יבוא לעולם ממשפחת דוד המלך.
  • קיום עם ישראל מחויב כי אלוהים הבטיח שעם ישראל ישרת את אלוהים ככוהנים בממלכתו, וזה עדיין לא התגשם.
  • קיום עם ישראל מחויב כי הרבה נבואות בתנ"ך שנובאו על עם ישראל, עדיין לא התגשמו.
  • קיום עם ישראל מחויב כי קריאת שמות שערי ירושלים הנצחית בשמות שבטי ישראל, מחייב את נצחיות אותו עם (התגלות כ"א, מתי כ"ב 32 וכן ירמיה ל"א 34-37).

לפיכך, אלוהים מחויב להשאיר את עם ישראל חי וקיים למען שמו (יחזקאל ל"ו 21-32).

יחד עם כל הנאמר, אלוהים מעולם לא הבטיח שכל בן לעם ישראל, או כל צאצא של אברהם יצחק ויעקב ייוושע רק על סמך קשרו הלאומי או הביולוגי לאבות האומה (ראה שמות ל"ג 19, ישעיה ו' 13, זכריה י"ג 8-9, וכמובן אל הרומים ט'-י"א). האמת היא שאלוהים רק הבטיח ששארית תישאר מעם ישראל, ואותה שארית מבוססת על הבחירה של אלוהים.

כעת, לאחר הקדמה קצרה, הבה נחזור לשאלה המקורית: מה יקרה לשארית עם ישראל שתסתתר במדבר בעקבות הרדיפה של צר המשיח? אני אבחן מספר מראי מקומות שבעזרתן נקבל את התשובה המלאה.

בשורת מתי כ"ד 15-28:

15‏ לָכֵן כַּאֲשֶׁר תִּרְאוּ אֶת־שִׁקּוּץ מְשֹׁמֵם אֲשֶׁר אָמַר דָּנִיֵּאל הַנָּבִיא עוֹמֵד בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ הַקֹּרֵא יָבִין׃ 16‏ אָז נוֹס יָנוּסוּ אַנְשֵׁי יְהוּדָה אֶל־הֶהָרִים׃ 17‏ וַאֲשֶׁר עַל־הַגָּג אַל־יֵרֵד לָשֵֹׂאת דָּבָר מִבֵּיתוֹ׃ 18‏ וַאֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אַל־יָשֹׁב הַבַּיְתָה לָשֵֹׂאת אֶת־מַלְבּוּשׁוֹ׃ 19‏ וְאוֹי לֶהָרוֹת וְלַמֵּינִיקוֹת בַּיָּמִים הָהֵם׃ 20‏ אַךְ הִתְפַּלֲלוּ שֶׁלּא תִּהְיֶה מְנוּסַתְכֶם בַּחֹרֶף וְלֹא בַּשַׁבָּת׃ 21‏ כִּי אָז תִּהְיֶה צָרָה גְדוֹלָה אֲשֶׁר כָּמוֹהָ לֹא־נִהְיְתָה מֵרֵאשִׁית הָעוֹלָם וְעַד־עַתָּה וְכָמוֹהָ לֹא תוֹסִף׃ 22‏ וְלוּלֵא נִקְצְרוּ הַיָּמִים הָהֵם לֹא יִנָּצֵל כָּל־בָּשָֹׂר אַךְ לְמַעַן הַבְּחִירִים יִקָּצְרוּ הַיָּמִים הָהֵם׃ 23‏ וְכִי־יֹאמַר אֲלֵיכֶם אִישׁ בָּעֵת הַהִיא הִנֵּה־פֹה הַמָּשִׁיחַ אוֹ הִנּוֹ־שָׁם אַל־תַּאֲמִינוּ׃ 24‏ כִּי יָקוּמוּ מְשִׁיחֵי שֶׁקֶר וּנְבִיאֵי שֶׁקֶר וְיִתְּנוּ אֹתוֹת גְּדֹלוֹת וּמוֹפְתִים לְמַעַן הַתְעוֹת אַף אֶת־הַבְּחִירִים אִם־יוּכָלוּ׃ 25‏ הִנֵּה מֵרֹאשׁ הִגַּדְתִּי לָכֶם׃ 26‏ לָכֵן כִּי־יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם: הִנּוֹ בַמִּדְבָּר, אַל־תֵּצֵאוּ, הִנּוֹ בַחֲדָרִים, אַל־תַּאֲמִינוּ׃ 27‏ כִּי כַבָּרָק הַיּוֹצֵא מִמִּזְרָח וּמֵאִיר עַד־הַמַּעֲרָב כֵּן יִהְיֶה גַּם־בּוֹאוֹ שֶׁל־בֶּן־הָאָדָם׃ 28‏ כִּי בַאֲשֶׁר הֶחָלָל שָׁם יִקָּבְצוּ הַנְּשָׁרִים׃

בבשורת מתי פרק כ"ד התלמידים של ישוע שואלים אותו: מה יהיה אות בואך וקץ העולם? דרך התשובה של האדון ישוע אנו זוכים לסיכום כללי של כל הכתוב בספר ההתגלות פרקים ו'-י"ט. בדרך זו אנו זוכים למבט ממעוף הציפור על האירועים המרכזיים במהלך שבע שנות הצרה שלפני חזרתו של המשיח ישוע ארצה.

פרק כ"ד פסוק 15 מציין את נקודת האמצע.
בדיוק באמצע הצרה, ממש כפי שדניאל הנביא כתב בפרק ט' 27, צר המשיח ישבית זבח ומנחה ויציב את השיקוץ שיגרום לשיממון (חילול) בית המקדש. אז, צר המשיח ידרוש שכל יושבי תבל ישתחוו לו כאל. מי שיסרב ישלם בחייו.

מפסוק 15-28, האדון ישוע המשיח מפרט מה יהיה בגורלם של שארית ישראל לאחר שיבינו שהאישיות שחשבו למושיע, הוא האויב הגדול ביותר שלהם, – צר המשיח בכבודו ובעצמו.

מה יעשו שארית עם ישראל לאחר שיבינו שמדובר בצר המשיח?

השארית תברח להרים (כ"ד 16). לאור הכתוב בספר ישעיה ס"ג 1-6, שארית ישראל תהיה בבצרה, באיזור אדום.

מה יקרה לשארית עם ישראל כשהם יסתתרו מרדיפת צר המשיח?

מבחינה פיזית: לאור הכתוב בספר ההתגלות י"ב 15-16 ניתן להסיק שאלוהים בכוחו הריבוני יגן על השארית מציפורני צר המשיח ועושי דברו.
יתרה על כך, לאור הכתוב בבשורת מתי כ"ה 31-46, אנשים מעמים שונים יעזרו לשארית עם ישראל להתקיים. בין אם הדבר יהיה כפי שאלוהים כלכל את עם ישראל במדבר עת יצאו ממצרים, או בין אם אנשים יפעלו בכל אמצעי כדי לספק את כלכלת השארית, איננו יודעים במדויק. הכתוב מרמז שמדובר גם באנשים שיסתכנו כדי להגן על שארית ישראל ולכלכלם.

מבחינה רוחנית: מתברר שהבריחה של שארית ישראל להרים, למדבר, תנוצל לישועת שארית ישראל.

הנביאים הושע וירמיה ניבאו על כך ואנו נתייחס לדבריהם.

הושע ב' 16-25:

16‏ לָכֵ֗ן הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ מְפַתֶּ֔יהָ וְהֹֽלַכְתִּ֖יהָ הַמִּדְבָּ֑ר וְדִבַּרְתִּ֖י עַל לִבָּֽהּ׃ 17‏ וְנָתַ֨תִּי לָ֤הּ אֶת־כְּרָמֶ֙יהָ֙ מִשָּׁ֔ם וְאֶת־עֵ֥מֶק עָכ֖וֹר לְפֶ֣תַח תִּקְוָ֑ה וְעָ֤נְתָה שָּׁ֙מָּה֙ כִּימֵ֣י נְעוּרֶ֔יהָ וִּכְי֖וֹם עֲלֹתָ֥הּ מֵאֶֽרֶץ־מִצְרָֽיִם׃ ס 18‏ וְהָיָ֤ה בַיּוֹם־הַהוּא֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה תִּקְרְאִ֖י אִישִׁ֑י וְלֹֽא־תִקְרְאִי־לִ֥י ע֖וֹד בַּעְלִֽי׃ 19‏ וַהֲסִרֹתִ֛י אֶת־שְׁמ֥וֹת הַבְּעָלִ֖ים מִפִּ֑יהָ וְלֹֽא־יִזָּכְר֥וּ ע֖וֹד בִּשְׁמָֽם׃ 20‏ וְכָרַתִּ֨י לָהֶ֤ם בְּרִית֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עִם־חַיַּ֤ת הַשָּׂדֶה֙ וְעִם־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וְרֶ֖מֶשׂ הָֽאֲדָמָ֑ה וְקֶ֨שֶׁת וְחֶ֤רֶב וּמִלְחָמָה֙ אֶשְׁבּ֣וֹר מִן־הָאָ֔רֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּ֖ים לָבֶֽטַח׃ 21‏ וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִ֖י לְעוֹלָ֑ם וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִי֙ בְּצֶ֣דֶק וּבְמִשְׁפָּ֔ט וּבְחֶ֖סֶד וּֽבְרַחֲמִֽים׃ 22‏ וְאֵרַשְׂתִּ֥יךְ לִ֖י בֶּאֱמוּנָ֑ה וְיָדַ֖עַתְּ אֶת־יְהוָֽה׃ ס 23‏ וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא אֶֽעֱנֶה֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה אֶעֱנֶ֖ה אֶת־הַשָּׁמָ֑יִם וְהֵ֖ם יַעֲנ֥וּ אֶת־הָאָֽרֶץ׃ 24‏ וְהָאָ֣רֶץ תַּעֲנֶ֔ה אֶת־הַדָּגָ֖ן וְאֶת־הַתִּיר֣וֹשׁ וְאֶת־הַיִּצְהָ֑ר וְהֵ֖ם יַעֲנ֥וּ אֶֽת־יִזְרְעֶֽאל׃ 25‏ וּזְרַעְתִּ֤יהָ לִּי֙ בָּאָ֔רֶץ וְרִֽחַמְתִּ֖י אֶת־לֹ֣א רֻחָ֑מָה וְאָמַרְתִּ֤י לְלֹֽא־עַמִּי֙ עַמִּי־אַ֔תָּה וְה֖וּא יֹאמַ֥ר אֱלֹהָֽי׃

ספר הושע מוקדש כדי ללמד על נאמנות אלוהים לישראל למרות בוגדנותה. בפרק ב' מפסוק 16 אלוהים מציין את הכלי בו הוא עתיד להשתמש כדי לדבר אל לב שארית ישראל באחרית הימים ולהחזירה בתשובה אליו.

  1. אלוהים עתיד ליצור מצב שיחייב את שארית עם ישראל לברוח אל המדבר, אל איזור שממה. בבשורת מתי פרק כ"ד מפסוק 15 אנו למדים שהאירוע יתרחש באמצע הצרה, כאשר צר המשיח ידרוש מעם ישראל להשתחוות לו כאל. ראה גם התגלות י"ב 13-14.
  2. כאשר שארית עם ישראל תברח להרים, ועל פי הכתוב בישעיה ס"ג 1-6, אל איזור בוצרה אשר באדום, יפעל אלוהים בלב השארית לבחון מחדש את היחס של עם ישראל לאלוהים. רק אז עם ישראל יבין שכל חכמת העם וכל כוחו הצבאי של העם נכשלו אל מול התרמית של צר המשיח (ירמיה ט' 22-23).

אז ורק אז יבינו כל שארית עם ישראל כי רומו והוטעו על ידי רבניהם לאורך מאות רבות של שנים.
אז יבינו שארית עם ישראל שכל הפרשנות הרבנית לגבי המשיח הייתה שקר שנבע מלב משוחד נגד ישוע. כאשר שארית עם ישראל תברח למדבר, תתחלף גאוותם הקודמת בענווה כנה והשארית תחזור בתשובה לישוע בעזרת רוח הקודש שיפעל בליבם (אל הרומים י"א 26).

במשך שלוש וחצי שנים, במהלך השהייה במדבר, שארית ישראל תבחן מחדש את הכתוב בתורה, ואז תשכיל להבין שתכלית התורה זה ישוע המשיח. בדרך זו תתכונן שארית עם ישראל לשובו של המשיח ישוע ויקבלוהו כאדון ומושיע מכפר חטאים (זכריה י"ב 10-י"ג 6).

ניתן לומר ששאול השליח חווה דבר דומה לאחר שפגש את האדון ישוע בדרך לדמשק. לאחר המפגש, שאול השליח פרש לערב – למדבר – למשך שלוש שנים אשר בהן הוא למד מחדש את התורה, והפעם כפי שאלוהים התכוון לה ולא כפי שהרבנים עיוותו אותה (אל הגלטים א' 17-18; אל הרומים ט' 30 – י' 4)­. לאחר ששאול השליח נושע והבין היטב את תכלית התורה, הוא הפך לאחד השגרירים הנאמנים והמוכשרים ביותר בשירות המשיח ישוע.

דבר דומה עתיד להתרחש בחיי שארית עם ישראל. לאחר שייוושעו, השארית תשרת את המשיח ככוהנים בממלכתו הארצית, אך על כך ארחיב בשיעור הבא.

הנביא ירמיה בפרק ל"א מציין מה עתיד לקרות לעם ישראל באחרית הימים.

בפרק ל"א מפסוק 1, הנביא ירמיה פותח בתיאור כמעט זהה לדברי הנביא הושע בפרק ב' מפסוק 16.

 כֹּה אָמַר יְהוָה: מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר, עַם שְׂרִידֵי חָרֶב; הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל.  ב מֵרָחוֹק יְהוָה נִרְאָה לִי; וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ, עַל-כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד.  ג עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל:  עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ, וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים.  ד עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן; נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ.  ה כִּי יֶשׁ-יוֹם, קָרְאוּ נֹצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם; קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן, אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ. ו כִּי-כֹה אָמַר יְהוָה: רָנּוּ לְיַעֲקֹב שִׂמְחָה וְצַהֲלוּ בְּרֹאשׁ הַגּוֹיִם; הַשְׁמִיעוּ הַלְלוּ וְאִמְרוּ: הוֹשַׁע יְהוָה אֶת-עַמְּךָ, אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל. "

לפי דברי הנביא ירמיה, שארית ישראל (ראה פסוק 6) עתידה להיוושע. רוח אלוהים עתיד לפעול בלב השארית בהיותם במדבר, ויביאם להבנה והפנמה שישוע הוא המשיח שדבר אלוהים לימד אודותיו לאורך כל דפי כתבי הקודש.

ירמיה הנביא מסיים את הפרק בתיאור המשמח ביותר: עם ישראל עתיד להיכנס לברית החדשה שאלוהים הכין בדמו המכפר של המשיח ישוע (ירמיה ל"א 30-34).

ניתן לסכם שבאחרית הימים, בתקופת הצרה הגדולה בה צר המשיח ינסה להשמיד את שארית ישראל, השארית תברח למדבר ושם תישמר בריבונות אלוהים.

במהלך השהייה במדבר, רוח אלוהים יפעל בלב שארית ישראל ויביאם לחזרה בתשובה ולישועה. הנביא זכריה מציין ששליש מעם ישראל עתיד להיוושע ולשרוד את הצרה (זכריה י"ג 8-9). אז גם תתגשם נבואתו של שאול השליח באיגרת אל הרומים י"א 26: "כל ישראל ייוושע".

לאור זאת, השארית תצפה לשובו של ישוע המשיח ותקבלהו כאדון ומושיע, כפי שמתואר בספר זכריה י"ב 10.

לסיכום:

יש עוד רבות לדבר על אירועי אחרית הימים, אך עדיף בשלב זה לסכם את התשובות לשאלות שדנו בשיעור זה:

  1. האם אנשים יוכלו להיוושע בתקופת שבע שנות הצרה?

כן, אנשים יוכלו להיוושע במהלך שבע שנות הצרה אך הדבר יהיה קשה הרבה יותר מאשר בימינו. צר-המשיח ומורי שקר יוכלו לעשות אותות וקסמים שיטעו רבים.

  1. מה יקרה למאמינים החדשים בתקופת הצרה?
    דבר אלוהים מלמד שהמאמינים החדשים יירדפו ורבים מהם יירצחו בגלל אמונתם בישוע.
  2. מה יקרה לשארית ישראל כשיסתתרו במדבר מרדיפת צר המשיח?
    באמצע תקופת הצרה, שארית עם ישראל תדע את הזהות האמיתית של צר המשיח ותברח למדבר. שם במדבר אלוהים יגן על השארית וישנה את ליבם. שארית ישראל תיוושע ותקבל את האדון ישוע בבואו בלב כנה ונושע.

ומה איתך? האם תמשיך להקשות את ליבך ולדחות את ישועת אלוהים היום?

מחר זה עלול להיות מאוחר מדי או קשה מדי.

אז, היום זה יום ישועה.