מתי ד' 12-22

שליחותו של ישוע בגליל
כאמור, אנו לומדים את השתלשלות המאורעות בחייו של ישוע המשיח בארץ.

בשיעור שעבר למדנו מבשורת לוקס ד 16-30. ביום השבת, בבית הכנסת בנצרת, ישוע קרא ממגילת ישעיהו הנביא פרק סא את פסוק א וחצי מפסוק ב ואמר לשומעים שבאותו היום התגשמו ההבטחות שקרא. הנוכחים הבינו את משמעות דבריו של ישוע, ז"א שהוא המשיח המובטח בן האלוהים. הקהל לא האמין שישוע הוא המגשים של אותן הבטחות. הוא נדחה והוצא אל מחוץ לעיר נצרת.
הבה נלמד את המשך האירועים בקריאה מבשורת מתי פרק ד, פסוקים 12-17:

12 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יֵשׁוּעַ כִּי הִסְגִּירוּ אֶת יוֹחָנָן יָצָא אֶל הַגָּלִיל.
13 הוּא עָזַב אֶת נָצְרַת וּבָא לָגוּר בִּכְפַר נַחוּם לְיַד הַיָּם, בְּחֶבֶל זְבוּלוּן וְנַפְתָּלִי,
14 לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא:
15 “אַרְצָה זְבֻלוּן וְאַרְצָה נַפְתָּלִי, דֶּרֶךְ הַיָּם, עֵבֶר הַיַּרְדֵּן, גְּלִיל הַגּוֹיִם.
16 הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל, יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם.”
17 מִן הָעֵת הַהִיא הֵחֵל יֵשׁוּעַ לְהַכְרִיז וְלוֹמַר: “חִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה, כִּי קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם.”

מתי, התלמיד של ישוע מקשר את יציאתו של ישוע אל הגליל לעובדה שיוחנן המטביל הוסגר.

מדוע יוחנן המטביל הוסגר? ההסבר כתוב בפרק יד 1-12.

הורדוס אנטיפס, אחד מבניו של הורדוס הגדול, היה שר רובע המדינה ושלט על הגליל.

הורדוס אנטיפס הוטרד על ידי יוחנן המטביל מכיוון שיוחנן התריע והוכיח אותו על כך שנישא לבת אחיו ובכך ביצע גילוי עריות (ויקרא יח 16).

הורדוס אנטיפס שכנע את הורודיה, אשת אחיו פיליפוס לעזבו ולהתחתן עימו. הורודיה הייתה ביתו של אריסטובולוס שהיה אחיו של הורדוס אנטיפס.

יוחנן הוטרד מן העובדה שמלך בישראל יבצע חטא שכזה.

בעוד הורדוס אנטיפס חשש להרוג את יוחנן, הרי שהורודיה שמחה לעשות זאת בכל הזדמנות.

במסיבת יום ההולדת של הורדוס אנטיפס רקדה ביתה של הורודיה. היא מצאה חן בעיני הורדוס והוא הבטיח לתת לה כל שתבקש. הנערה פנתה לאימה וזו הנחתה אותה לבקש את ראשו של יוחנן המטביל על צלחת. וכך היה!
כשיוחנן נערף ישוע כבר היה בגליל.

לאחר שבאי בית הכנסת בנצרת ניסו להרגו, הלך ישוע והתגורר בכפר נחום.

מדוע בכפר נחום?

א. מתי, תלמידו של ישוע מציין שנוכחותו של ישוע בגליל, באזור נחלתם הגיאוגרפית של זבולון ונפתלי מהווה התגשמות הנאמר מפי ישעיהו הנביא. (פרק ח 23- ט 11). מתי אינו מצטט מילה במילה את הכתוב בישעיהו אך המשמעות ברורה.

במקור, ישעיהו הנביא ציין שאויבי ישראל החזקים יבואו ויתקפו מאזור נחלת שבטי זבולון ונפתלי. במילים פשוטות: הצרה תבוא מן הצפון.

בפרק ט ישעיהו הנביא ציין את התקווה הנפלאה שעתידה להיות מנת חלקם של עם ישראל. ז"א, לאחר צרה תבוא הגאולה!

אלו ההולכים בחושך (הכוונה לישראל) עתידים לראות אור גדול. האור הנפלא הזה עתיד

לזרוח עליהם. האור שישעיהו מתכוון אליו הוא אורו של המשיח, הילד שיולד לנו ועתיד לשבת על כסא דוד לנצח נצחים. (ישעיהו ט' 5-6, ראה גם אל העברים א' 3).

ולכן, מכיוון שאזור הגליל נחשב למקום תחת השפעת גויים חזקה במיוחד, ומכיוון שבאותה עת העם היה תחת כיבוש רומי, הרי שמבחינה רוחנית יושבי אזור הגליל נחשבו לאלו היושבים בחושך. (גליל הגויים)

פעולתו של אור האלוהים, ישוע המשיח בגליל, באזור זבולון ונפתלי מהווה הגשמה חלקית של דברי ישעיהו. אלוהים מבחינתו הראה את אורו לפני יושבי זבולון ונפתלי.

נבואת ישעיהו תתגשם במלואה לאחר צרת יעקב כשכל עם ישראל יקבל את אור אלוהים ויפעל כממלכת כוהנים ועם קדוש בין העמים.

האור של אלוהים זורח בעולם הזה כבר היום וזאת למרות שעם ישראל עדיין דוחה את מושיעו היחיד.

כל מי שבאמת מקבל את ישוע המשיח כאדון ומושיע אישי מן החטא ואכן התוודה על חטאיו, הרי שאור אלוהים שוכן בתוכו! בזה אין הבדל בין יהודי לגוי!

אור אלוהים בחיי המאמין אינו עניין מופשט. אור אלוהים משפיע ומכוון כל מחשבה ומעשה בחיינו היום יומיים. כמו שישוע היה זוהר כבודו וצלם עצמותו של אלוהים האב, כך עלינו לשאוף להיות – זוהר כבודו וצלם עצמותו של אלוהים הבן – ישוע המשיח. (עבריים א' 3).

לאלו שעדיין חוככים בדעתם לגבי ישוע… עד מתי תדחו את אור אלוהים?

 

ב. כפר נחום שוכן על שפת ים כינרת וצמוד לדרך מסחר ראשית. ישוע בחר להתגורר שם וכך נחשף למספר רב של אנשים, בין אם יהודים או גויים.

כשישוע חשוף לקהל רב הוא מכריז ואומר: פסוק 17:

"חיזרו בתשובה, כי קרבה מלכות שמים."

ישוע מצטט את דברי יוחנן המטביל בפרק ג' פסוק 2.

מתי מציין שיוחנן המטביל מוסגר ובדרך זו מרמז על השתקת קולו של יוחנן המטביל. והנה ישוע ממשיך באותו המסר:

משמע: ישוע מאשר את המסר של יוחנן המטביל אך מלמדנו לקח נוסף:

ניתן לסגור את פיותיהם של ילדי אלוהים אך בלתי ניתן לסתום את שופר אלוהים!

מכיוון שהבשורה היא ביטוי אהבת אלוהים לעולם, (שבלעדיה איך ידעו בני האדם את האמת וייוושעו מחטאיהם..אל הרומים י' 14.) הרי שהכרזת הבשורה גם מפי ישוע מציינת שאהבת אלוהים לבני האדם נמשכת!

שימו לב! מי שרוצה להיות אזרח מלכות שמיים חייב קודם כל לחזור בתשובה!

 

איך ישוע המשיח הכריז את חדשות הבשורה?

א. במילים

ב.  במעשים  (פסוקים 18-25)

ישוע סבב בכל הגליל כשהוא מלמד בבתי הכנסת ומכריז את בשורת המלכות.

משמע – ישוע מסביר את משמעות הכתוב בדבר אלוהים אודות המשיח, זהותו ותפקידיו.

ישוע עושה לנגד עיני השומעים את מעשי המשיח כך שלאף אדם לא יהיה תירוץ לומר – לא ידעתי. ישוע ריפא כל מחלה, מדווה, נכות וגירש שדים. בדרך זו ישוע ביטא את אהבת אלוהים לברואיו.

הדוגמא של ישוע נכונה גם לכל מאמין היום!  גם עלינו להכריז: חיזרו בתשובה כי קרבה מלכות שמים, במילים ובמעשים!

במילים:

על כל מאמין להודיע את חדשות בשורת המשיח. עלינו לנצל כל הזדמנות שאלוהים פותח לנו כדי להציג את ישוע המשיח כמגשים נבואות התנ"ך. לשם כך עלינו ללמוד את דבר אלוהים!

אלוהים מכנה אותנו שגרירים (שניה לקורינתיים ה' 10-21) ומצווה עלינו לומר לכל אדם שעליהם לקבל את ישוע כמושיעם מקללת החטא וזאת כדי להיוושע (מתי כ"ח 18-20, מעשי השליחים א' 8-9).

במעשים:

אלוהים לימד אותנו להתפלל ולבקש ממנו דברים על פי רצונו, כך שנוכל לראות את ידו הריבונית פועלת בחיינו ובחיי אלו המאמינים בו. (תהילים ל"ז 4-5, ראשונה ליוחנן ה' 13-15, איגרת יעקב ה' 13-16).

החיים שלנו חייבים להציג במעשים את סגנון חיי ילדי מלכות האלוהים! (בשורת מתי ה' – ז'). חיי טוהר וקדושה, אהבת אחים ועזרה לזולת.

יש לנו עבודה רבה וחשוב שנמלא אותה כראוי.

רבותי, כשיוחנן הושתק, ישוע דיבר! ישוע מדבר ונראה גם היום דרך ילדיו הנאמנים!

מלכות אלוהים קיימת היום מבחינה רוחנית בלב המאמינים בישוע. מלכות אלוהים הגשמית עתידה להתחיל כאשר ישוע המשיח יחזור ארצה בסיום צרת יעקב.

 

מתי התלמיד של ישוע ממשיך לתאר איך ישוע בחר את תלמידיו מפסוק 18 ואילך.

לוקס מתאר מקרה דומה אך בפירוט יתר ועל כן אמשיך ללמד מבשורת לוקס פרק ה' פסוקים 1-11.

  1. כאשר עמד ליד ים כינרת וההמון נדחק אליו כדי לשמוע את דבר אלוהים,
  2. ראה שתי סירות על שפת האגם; הדייגים שיצאו מהן היו עסוקים ברחיצת הרשתות.

3 . הוא נכנס אל אחת הסירות, אל זו של שמעון, ובקש ממנו לשוט מעט מן החוף. אחרי כן ישב ולימד את העם מתוך הסירה.

4 . כשגמר לדבר אמר אל שמעון: "שוט אל העומק והטילו את רשתותיכם לדוג."

  1. השיב שמעון: "אדוני, כל הלילה יגענו ולא לכדנו כלום, אך על-פי דברך אטיל את הרשתות."
  2. הם עשו כן ולכדו דגים רבים מאד, עד שכמעט נקרעו הרשתות.

7 . אותתו אל חבריהם אשר בסירה השניה לבוא לעזור להם, והללו באו. אז מילאו את שתי הסירות עד שהחלו שוקעות.

8 . כראותו זאת כרע שמעון כיפא לרגלי ישוע ואמר: "אדוני, לך נא ממני, כי איש חוטא

אני".

  1. שכן תדהמה אחזה אותו ואת כל אשר היו אתו על ציד הדגים אשר צדו;
  2. וכן גם את יעקב ואת יוחנן בני זבדי אשר היו שותפים לשמעון. "אל תירא", אמר

ישוע אל שמעון, "מעתה תדוג בני אדם."

  1. לאחר שהביאו את הסירות אל היבשה עזבו את הכל והלכו אחריו."

לאחר שדיבר בבתי כנסת ועם אנשים רבים, שמו של ישוע מגיע לקהל רב.

כשישוע נמצא על שפת הים נדחק אליו המון רב כדי לשמוע ממנו את דבר אלוהים. עלינו לזכור שישוע לא ציטט פרשנויות של רבנים ומורים אחרים אלא לימד את דברו בסמכות.

על מנת לדבר ביעילות אל הקהל הרב, ישוע נכנס לסירת דיג השייכת לאחים שמעון ואנדרי וביקש משמעון לשוט מעט מן החוף. בדרך זו ישוע יוכל להביט אל כולם וללמד קהל רב.

שמעון ואנדרי עסקו בדיג יחד עם זוג אחים נוסף יעקב ויוחנן בני זבדי. שמעון ושותפיו טיפלו ברשתות הדייג לאחר לילה מאוד לא מוצלח שבו לא דגו אפילו דג אחד!

 

מה ישוע אמר לקהל שנדחק לשמוע אותו?

ישוע לימד אותם את העיקר הנדרש מכל אדם כדי שיוושע.

לחזור בתשובה מחטאיהם ולקבל את מושיעם כאדון ומושיע מן החטא, רק כך יוכלו להיות אזרחי מלכות שמים. ישוע לימדם את הנבואות הנוגעות לזהות המשיח ותפקידו. כך גם עשה כשדיבר עם שני האנשים בדרך לעמאוס (לוקס כ"ד).

לאחר שלימד אודות זהותו של המשיח ותפקידיו, ישוע גם מוכיח את שאמר על עצמו (פ. 4).

ישוע אומר לשמעון: "…שוט אל העומק והטילו את רשתותיכם לדוג."

האותות והניסים של ישוע לא נעשו לחינם אלא נועדו להוכיח את אמיתות דבריו וזהותו כמשיח.

 

רבותי, המעשה שישוע דרש משמעון עמד נגד ההיגיון והניסיון המקצועי של הדייגים.

הדייגים נהגו לדוג בלילה באגם הכינרת ולטפל ברשתותיהם בבוקר.

מבחינתם של הדייגים וכל הקהל על החוף, בקשתו של ישוע לדוג באותה שעת יום נראתה מוזרה ועומדת בניגוד להגיונם וניסיונם.

אם לא ידוגו, הרי שישוע סתם מתחזה זול.

אם ידוגו דיג רב, ישוע יוכיח שמה שאמר עד כה על עצמו – אכן נכון! וראוי ללכת אחריו.

 

בפסוק 5 שמעון אומר: "אדוני, כל הלילה יגענו ולא לכדנו כלום, אך על-פי דברך אטיל את הרשתות." (המילה 'אדוני' בפסוק זה = master)

שמעון מכבד את ישוע כאדם חשוב ומבצע את הוראתו!

לאחר שהטילו את הרשתות, התמלאו הרשתות בדגים עד כי הסירה כמעט טבעה. שמעון קרא לשותפיהם, יעקב ויוחנן בני זבדי וביחד מילאו את סירותיהם בשלל הדייג.

 

שמעון הבין שטעה וכעת הוא רואה את ישוע באור אחר. שמעון מבין שישוע עשה אות לנגד עיניו! כעת שמעון מכנה את ישוע בתואר גבוה יותר: "…אדוני…" שמשמעו – אלוהי. (פסוק 8).

לאחר ששמעון הבין שישוע הוא אכן מגשים כל הדברים היפים שהוא לימד עד כה, שמעון אומר:

  1. "כראותו זאת כרע שמעון כיפא לרגלי ישוע ואמר: "אדוני, לך נא ממני, כי איש חוטא אני".

שמעון מגיב בצורה דומה לזו של ישעיהו הנביא כשהוא עמד מול ישוע המעוטר בכבוד והדר אלוהי. שימו לב שבשני המקרים – הם מיד נזכרו בחטאיהם. הם  הבינו שהחטאים שלהם מהווים מכשול כשהם עומדים לפני כבוד אלוהים. החטאים מפריעים להתחברות שלמוה עם אלוהים.

הבה נלמד את הלקח הזה משמעון:

ראוי שנזכור שישוע אינו סתם אדם חשוב ומכובד אלא ישוע הוא אלוהים הבן!

עובדה, מעשיו של ישוע תאמו את דבריו וישוע לא דחה את כריעתו של שמעון לפניו, ז"א מחשיב אותו לאלוהים!

ראוי שתמיד נדמה עצמנו עומדים מול כבודו ונוכחותו של ישוע המשיח. אם כך נעשה, הרי שנשאף להתרחק מן החטא, ונתקרב לטוהר וקדושה. במקום שכזה נשאר ענווים וכך ראויים יותר לשרת אותו.

במוחו, שמעון קיבל לא מעט תזכורות על אלוהותו של ישוע, אך הפנמת הידע התרחשה רק לאחר תחייתו של האדון.

ישוע לימד את שמעון ואותנו לקח חשוב נוסף.

ישוע דרש משמעון לעשות דבר הנוגד את ההגיון והניסיון המקצועי שלו!

להטיל רשת דיג באגם הכינרת בשעות היום.

ישוע מלמד אותנו תמיד לסמוך על מילתו גם אם היא עומדת בניגוד לניסיון המקצועי שלנו או להיגיון של בני אדם!  ראה ספר משלי פרק ג' פסוקים 5-7. כשאנו מצייתים לאלוהים גם כשהדבר עומד בניגוד לדרך החיים, אנו לומדים לסמוך עליו ואמונתנו בו גוברת.
ישוע עונה לשמעון המפוחד ואומר לו:  "אל תירא….מעתה תדוג בני אדם."

למרות ששמעון אינו מושלם, ישוע משתף אותו במשימה אלוהית, והיא בישור דבר בשורת אלוהים לכלל בני האדם. כולנו יודעים מה קרה בחייו של שמעון לאחר שהלך אחרי ישוע…

שמעון קרה לאנשים לקבל את ישוע כדי להצטרף למלכות שמים…

למרות שכולנו חוטאים וכולנו חסרים!, ישוע המשיח קורא לכולנו ואומר: בואו, היו כלים טהורים וקדושים בשירות אלוהים.

ישוע אומר זאת מכיוון שהוא זה המטהר אותנו! הוא זה הנותן לנו כוח ויכולת. הוא זה המשלים אותנו (אל הפיליפים א' 6).

ומה עלינו לעשות?

לחזור בתשובה, לבקש סליחה על חטאינו ולקבל את ישוע המשיח כאדון וגואל חיינו.

חזרה בתשובה הנובעת מן הלב תראה את פועל רוח אלוהים בחיי המאמין. במילים ובמעשים. אנו נלמד את דבר אלוהים ונוציא לפועל את מצוותיו!

 

שמעון ואחיו אנדרי, יחד עם יעקב ויוחנן בני זבדי, הגיעו עם הסירות אל החוף, עזבו את הכל והלכו אחרי ישוע!

שמעון ואנדרי עזבו את כל שלל הדיג. הם עזבו את כל פרנסתם והלכו אחר מספק הפרנסה!.

יעקב ואנדרי, עזבו את אביהם לעבוד עם שאר השכירים ואת שלל הדיג והלכו אחרי ישוע (בשורת מתי ד' 21-22, מרקוס א' 20).

במעשיהם הם לימדו שיש מחיר להליכה אחרי ישוע! המחיר הוא הכל שיש לנו בעולם הזה! פרנסה ומשפחה! והנה הכל אינו משתווה לישוע. ישוע יקר מכל מה שהעולם יכול לתת.

עזיבת אביהם או פרנסתם אינה מלמדת שישוע רוצה שנתכחש למשפחתנו או לנתק קשר מהם, חס וחלילה.

מטרת הכתוב ללמדנו את העיקר שעלינו להבין בחיינו! וזה.. ישוע המשיח ניצב בראש כל דבר ועניין בחיים שלנו. (ראה בשורת לוקס י"ד 33 ופרק י"ח 22).

האם גם כל אחד מאיתנו מעמיד את ישוע המשיח ורצונו חשוב יותר מכל דבר אחר בחייו?
סיכום:

א. כמו ישוע, גם אנו מחויבים להכריז את הבשורה במילים ובמעשים.

במילים: ללמוד את דבר אלוהים וללמד את כל מי שמוכן להקשיב אודות הישועה מן החטא שנתן לנו אלוהים בדם המשיח ישוע.

במעשים: חיי טוהר וקדושה, אהבת אחים ועזרה לזולת.

אם נעשה זאת, נשתתף בעבודה הקדושה של אלוהים – להיות דייגי אדם. לקרא ולהדריך בני אדם למלכות האלוהים.

זיכרו: הבשורה היא ביטוי של אהבת אלוהים לבני האדם החוטאים.

 

ב. ישוע דרש משמעון לעשות דבר הנוגד את ההגיון והניסיון המקצועי שלו!

להטיל רשת דיג באגם הכינרת בשעות היום.

עלינו לסמוך על הדרכת אלוהים שבדברו גם אם היא בניגוד להגיון האנשים שמסביבנו ובניגוד לדעתנו המקצועית. דעתו של אלוהים תמיד נכונה יותר ותוביל לברכה.

רק כך נכיר את אלוהים טוב יותר ואמונתנו בו תגבר. ספר משלי פרק ג' פסוקים 5-7.

 

ג. תלמידי ישוע עזבו את הכל שנתן משמעות לחייהם והלכו אחרי ישוע.

הדוגמא מלמדת אותנו להעמיד את ישוע ודברו במקום ראשון בחיינו.

יש מחיר להליכה אחרי ישוע!  כל אחד מאיתנו עשוי לשלם מחיר אחר, אך לכולם זה יהיה יקר!

אם ישוע קורא לך, אל תדאג מה תאכל ובמה תלבש! ישוע נותן את כל המחסור לאלו הדורשים את מלכותו ואת צדקתו!

 

בשיעורים הבאים:

א. לוקס ד' 31-41. יחד עם מרקוס א' 21-34, מתי ח' 14-17.

ב. לוקס ד' 42-44. יחד עם מרקוס א' 35-39, מתי ד' 23-25

ג. לוקס ה' 12-16. יחד עם מרקוס א' 40-45, מתי ח' 1-4.