מתי פרק ג' 1-6

קטעים מקבילים: מרקוס א 2-6; לוקס ג 2-6; יוחנן א 19-28)

 

יוחנן המטביל והטפתו – "היכונו למלכות שמים!" (חלק א)

 

בשורת לוקס ג 2-6:

2 אוֹתָהּ עֵת, בִּימֵי הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים חָנָן וְקַיָּפָא, הָיָה דְּבַר אֱלֹהִים אֶל יוֹחָנָן בֶּן זְכַרְיָה בַּמִּדְבָּר.

3 הָלַךְ יוֹחָנָן בְּכָל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וְהִכְרִיז אֶת טְבִילַת הַתְּשׁוּבָה לִסְלִיחַת חֲטָאִים, 4 כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא:

“קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יהוה, יַשְּׁרוּ מְסִלּוֹתָיו.

5 כָּל־גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל־הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ; וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה;

6 וְרָאוּ כָל־בָּשָׂר אֶת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ.

 

בשורת מרקוס א 2-6:

2 כַּכָּתוּב בִּישַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא: “הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַרְכֶּךָ.

3 קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יהוה, יַשְּׁרוּ מְסִלּוֹתָיו.”

4 יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל הוֹפִיעַ בַּמִּדְבָּר כְּשֶׁהוּא מַכְרִיז עַל טְבִילָה שֶׁל תְּשׁוּבָה לְשֵׁם סְלִיחַת חֲטָאִים.

5 יָצְאוּ אֵלָיו כָּל אֶרֶץ יְהוּדָה וְכָל אַנְשֵׁי יְרוּשָׁלַיִם וְהוּא הִטְבִּיל אוֹתָם בִּנְהַר הַיַּרְדֵּן בִּהְיוֹתָם מִתְוַדִּים עַל חֲטָאֵיהֶם.

6 יוֹחָנָן הָיָה לָבוּשׁ שְׂעַר גְּמַלִּים וְחָגוּר חֲגוֹרַת עוֹר בְּמָתְנָיו, וּמַאֲכָלוֹ חֲגָבִים וּדְבַשׁ הַיַּעַר.

 

בשורת מתי ג 1-6:

1 בַּיָּמִים הָהֵם הוֹפִיעַ יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל כְּשֶׁהוּא קוֹרֵא בְּמִדְבַּר יְהוּדָה לֵאמֹר:

2 “שׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה, כִּי קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם.”

3 הוּא הָיָה זֶה שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא: “קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יהוה, יַשְּׁרוּ מְסִלּוֹתָיו.”

4 אוֹתוֹ יוֹחָנָן לְבוּשׁוֹ הָיָה מִשְֹעַר גְּמַלִּים וַחֲגוֹרַת עוֹר עַל מָתְנָיו, וּמַאֲכָלוֹ חֲגָבִים וּדְבַשׁ הַיַּעַר.

5 אָז יָצְאוּ אֵלָיו יְרוּשָׁלַיִם וְכָל יְהוּדָה וְכָל כִּכַּר הַיַרְדֵּן

6 וְהֻטְבְּלוּ עַל־יָדָיו בַּיַּרְדֵּן כְּשֶׁהֵם מִתְוַדִּים עַל חַטֹּאתֵיהֶם.

 

לאדם הפותח לראשונה את ספר הברית החדשה וקורא את ארבעת ספרי הבשורה, נראה כאילו תלמידי ישוע חזרו על אותם נתונים והעתיקו זה מזה את אותו הסיפור. לא כך הדבר.

ארבע הבשורות ביחד משלימות זו את זו ומתארות תמונה אחת מושלמת של חיי ישוע המשיח והבשורה אשר הובטחה מפי נביאי התנ"ך. כל אחד מהכותבים התמקד והדגיש תחום מסוים.

מתי מדגיש את ישוע כמלך, מרקוס מדגיש את ישוע כעבד אלוהים, לוקס מדגיש את אנושיותו של ישוע ויוחנן מדגיש את אלוהותו של ישוע המשיח.

הרוצה לדעת כל פרט בחיי מושיעו צריך לקרא בעיון וביסודיות רבה את ארבע הבשורות.

כדי להבין את הלך המחשבה של בני התקופה ההיא, מומלץ ללמוד את הנתונים ההיסטוריים.

עם ישראל נימצא תחת שלטון רומא. כבר שנים רבות עם ישראל אינו יודע חירות מהי. הדרג השלטוני היהודי מסואב ומושחת. ההנהגה הרוחנית והפוליטית מורכבת מכוהן גדול וידידיו (צדוקים), פרושים וסופרים.

למרות שחלק מאותם אנשים היה ירא אלוהים ונאמן לדברו, הרי שליבם של הרוב לא היה נתון לאלוהים. הכהן הגדול זכה לתפקידו לא בזכות כישורים רוחניים אלא בזכות קשרים פוליטיים ועסקיים. הפרושים והסופרים שהיו פעילים יותר בנושאים רוחניים היו משועבדים למסורת זקנים ולא לדבר אלוהים (מתי ט"ו, מרקוס ז').

רבים מן העם הרגישו שהם חיים בתקופה שבה המשיח עתיד לבקר את עמו (לוקס ג' 15) ולתקן את המעוות. תקופה הדומה לזו המתוארת בספר שופטים לפני שה' שלח מושיע!

על רקע שכזה יוחנן המטביל מופיע.

מתי, מרקוס,לוקס ויוחנן מתארים את פעולתו של יוחנן המטביל אשר הכריז על טבילה של תשובה לשם סליחת חטאים כי מלכות שמים ממש בפתח.

ארבעת התלמידים מציינים שפעולתו של יוחנן המטביל לא נעשתה מתוך יוזמה אישית של יהודי צדיק אלא פעולתו הינה התגשמות נבואותיהם של נביאים כמו ישעיהו ומלאכי.

א. ארבעתם מציינים שיוחנן המטביל מגשים את הנאמר בישעיהו מ 3-5 ומרקוס גם מוסיף את דברי הנביא מלאכי בפרק ג פסוק 1. הבה נבחן את משמעות הכתוב בדברי הנביאים המוזכרים:

  1. ישעיהו מ 3-5: "קול קורא במדבר פנו דרך יהוה, ישרו בערבה מסילה לאלוהינו. כל גיא יינשא וכל הר וגבעה ישפלו, והיה העקוב למישור והרכסים לבקעה. וניגלה כבוד יהוה, וראו כל בשר יחדיו כי פי יהוה דיבר."

ישעיהו מציין שלפני שכבוד אלוהים יתגלה, יקדים אותו מודיע אשר יקרא במדבר. ישעיהו מבהיר שהמודיע מקדים אישיות שהיא לא אחרת מאשר יהוה! מכיוון שהשליחים מציינים את יוחנן המטביל כמודיע המופיע לפני הופעת יהוה, הרי שזו עוד הוכחה לאלוהותו של ישוע המשיח. ישוע הוא כבוד אלוהים הנגלה לנו, בני האדם (ראה אל העברים א 1-3).

(מודיע המכין את דרכה של אישיות חשובה היה והינו נוהג מקובל.)

ציון דבר הופעתו של המשיח במדבר היווה גם סמל. לב העם היה כמדבר ושממה רוחנית.

  1. מלאכי ג 1: "הנני שולח מלאכי ופינה דרך לפני, ופתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא אמר יהוה צבאות".

המודיע, שהוא יוחנן המטביל יבוא כדי להכין את דרכו של האדון אל היכלו. ברור שאדון ההיכל הוא אלוהים בכבודו ובעצמו.

הנביא מלאכי מציין שלאדון (שהוא הרי אלוהים), יש שם נוסף: מלאך הברית.

איזו ברית עתיד אותו אדון להביא? איזו ברית ישוע המשיח בא לתת?

ישוע המשיח כרת עם המאמינים בו ברית חדשה, את הברית אשר ירמיהו הנביא הבטיח בפרק לא 31-34.

ישוע המשיח בא לתת ברית מאוד שונה מכל הבריתות שנתן אלוהים לישראל עד כה.

לכל הבריתות הקודמות היה סימן חיצוני – ברית מילה, (ברית אברהם). שבת וחוקים בברית משה, וטבילה לקריאת החזרה בתשובה של יוחנן המטביל.

לעומת זאת, לברית החדשה שישוע המשיח בא לתת היה סימן פנימי והוא – שכינת רוח הקודש בתוך המאמין, ברית מילה של הלב! אם כל הבריתות!

ב. על פי לוקס, יוחנן המטביל החל לקרא לחזרה בתשובה מכיוון שכך ציווה עליו אלוהים. יוחנן מבחינתו פעל כמו כל נביא אמת בתנ"ך. דבר אלוהים נמסר לו והוא היה נאמן לחלוק את המסר שקיבל מאלוהים עם העם.

יוחנן המטביל הוכשר לתפקידו מרחם אימו (לוקס א 14-17). אותה רוח שמילאה את אליהו הנביא תהיה גם עליו כדי לבצע תפקיד הדומה לזה של אליהו הנביא.

השליחים גם מתארים את לבושו ומאכלו של יוחנן המטביל ומתברר שפרטים אלו אינם זניחים.

לבושו של יוחנן המטביל היה משער גמלים, ז"א בגד גס ולא נעים למגע, חגורת עור על מותניו ומאכלו חגבים ודבש היער (חגבים נחשבים לחרקים כשרים למאכל – ויקרא יא 22).

מבחינה חזותית, יוחנן המטביל הזכיר לבני תקופתו את אליהו הנביא (מלכים ב פרק א 8), והסיבות לכך ברורות:

  • העם באותה תקופה היה שרוי בציפייה למשיח (לוקס ג 15; מתי ג 5);

 

  • העם נאנח תחת כובש זר, עד להתגשמות חלק ניכר בנבואת דניאל בפרקים ב, ז

 

  • הספר שנכתב אחרון מבחינה כרונולוגית בתנ"ך [מלאכי] מבטיח שאליהו הנביא יחזור לפני יום הדין של אלוהים, כדי להכין את לבבות העם לבוא המשיח.

אדם הלבוש כמו יוחנן ומסר של חזרה בתשובה בפיו גרם לאנשים לחשוב שהינה בא אליהו הנביא, כמו שכתוב בספר הנביא מלאכי ג 23-24.

 

הטבילה במים

ומהו המסר שבפי יוחנן המטביל המזכיר לבני תקופתו של אליהו הנביא?

מתי ג' 2: "שובו בתשובה, כי קרבה מלכות שמים."

מרקוס א' 4: "…מכריז על טבילה של תשובה לשם סליחת חטאים."

טבילה במים כציון להיטהרות לא הייתה דבר חדש לאוזן היהודית. בספר ויקרא י"ד, במדבר י"ט 18, תהילים נ"א 4, מתוארות אסמכתות לנוהג הזה.

טבילה במים היתה סימן חיצוני לתהליך רוחני שהאדם עובר.

לפני הטבילה, נהגו האנשים לבחון את ליבם ולבקש את סליחת אלוהים בעבור החטאים שעשו. האנשים ביקשו את עזרת אלוהים למלא אחר דרישותיו כפי שכתב בתורה ולהישמר טהורים וקדושים.

הטבילה עצמה ציינה את סיום תהליך בחינת הנפש וכעת הנטבל עומד נקי לפני אלוהים ומוכן לשלב הבא – במקרה שלנו – לפגוש את המשיח שיעמוד בראש מלכות אלוהים.

הדבר ממש דומה לתהליך שאנו עושים לפני ההשתתפות בסעודת האדון (ראשונה לקורינתיים י"א 27-34).

מכיוון שיוחנן המטביל קרה לאנשים להיטבל כי מלכות שמים בפתח, יוצא מכך שהנטבלים כעת מוכנים לחיות על פי דין אלוהים ולפגוש את מלך מלכות השמים.

 

למה הכוונה בביטוי "מלכות שמים"?

הביטוי מלכות שמים כמוהו כביטוי 'מלכות אלוהים'. נהגו לומר מלכות שמים כדי להימנע מלומר את השם המפורש.

הכוונה בביטוי היא שהינה באה תקופה אשר בה העם חי על פי דין תורת אלוהים בטוהר אמת וקדושה (מתי ז' 21). בעת שכזו המשיח קרוב לפקוד את עמו, וכשזה יקרה, יסור מעל ישראל עול כובש זר, המשיח ישכון בתוך עמו, וישראל ימלא את ייעודו כממלכת כוהנים. כשהמשיח יבוא הוא יחבק בברכתו את אוהביו אך ישפוט את מתנגדיו.

מבחינתו של יוחנן המטביל, לאור הבנתו את מהלך העניינים, כשהמשיח יופיע הוא יטביל ברוח קודשו את המחכים לישועתו ובאותו הזמן ישפוט לדיראון עולם את הדוחים אותו (מתי ג' 12, נרחיב על כך בשיעורים הבאים).

שים לב: יוחנן המטביל לא הכין את העם למרד או התנגדות פיזית כלשהי נגד רומא – אלא ללב טהור וקדוש לפני אלוהים. זה מה שנחוץ אז והיום כדי שאלוהים ישכון בתוכנו וילחם עבורנו (שמות יד 144; מלכים ב פרק כ). כך גם לימד ישוע יותר מאוחר: "דירשו את מלכות יהוה ואת צדקתו וכל השאר יתווסף לכם" (מתי ו 33).

 

ל ס י כ ו ם :

  1. הופעתו של יוחנן המטביל לא הייתה יוזמה אישית של אדם ירא אלוהים אלא התגשמות נבואותיהם של ישעיהו ומלאכי.
  2. מכיוון שיוחנן המטביל הגשים נבואות אלו, יוצא מכך שישוע המשיח הוא האדון, מלאך הברית – ז"א יהוה בכבודו ובעצמו.
  3. אלו המכירים את ישוע המשיח כאדון ומושיע, מתעודדים לנוכח התגשמות הנבואות והחסד שאלוהים עשה לנו בכפרת החטאים של ישוע.
  4. לאלו השומעים את הבשורה בפעם הראשונה: ראו איך נבואותיהם של ישעיהו ומלאכי התגשמו ביוחנן המטביל! האם יש בשורה יהודית יותר? האם יש חסד רב יותר?
  5. גם אנו מרגישים היום שאנו חיים בתקופה הקרובה מאי פעם לחזרתו של ישוע. איך ההרגשה הזו משפיעה על חיינו? האם אנו דורשים את מלכות אלוהים ואת צדקתו, כי יתכן שבכל רגע נראה את פניו?

 

הבה נבחן כולנו את ליבנו, נתוודה על חטאינו ונבקש מאלוהים שיטביל אותנו ברוח קודשו. הבה ניכנע לדבר אלוהים כדי להיות טבולים ברוח הקודש ולא באש של משפט ודין עולם.

  • מדוע ישוע בעצמו נטבל?

 

  • למה הכוונה לטבילה ברוח הקודש ובאש?

על שאלות אלו ואחרות נלמד בשיעור הבא.