כשנעבור יחד, פסוק־פסוק, על ספר שופטים, נעשה שלושה דברים:

  1. נלמד היסטוריה של עם ישראל. — ישנם הרבה חוקרים מלומדים שלא יסכימו אתי. הם טוענים כי היום אי־אפשר לדעת מה מהסיפורים הללו באמת קרה ומהן אגדות — איזו מן הדמויות היא דמות היסטורית ומיהו המצאה. אני מאמין שדבר אלוהים אמת. מה שכרגע פתוח לפנינו הוא דיווח אמין. האנשים שאנחנו קוראים עליהם כאן באמת חיו ובאמת עשו את מה שדבר אלוהים מספר שעשו.

מה שכן — רוח הקודש הדריך את הסופר לכתוב בצורה מסויימת, לפרט דברים מסויימים ולהשאיר בצד דברים אחרים. אין כאן דיווח אובייקטיבי אלא מגמתי. ספר שופטים הוא ספר עם מטרה. כמו כל ספר בתנ"ך ובברית החדשה, הוא לא רק מיועד להעניק לך מידע — הוא רוצה להשפיע עלך. הוא רוצה לגרום לך להגיב. הוא דבר אלוהים אליך.

  1. זו הסיבה שאנחנו, תוך כדי הלימוד, גם ננסה להפיק לקחים — שנשתדל לראות איך עלינו ליישם לקחים אלה בחיינו במאה ה-21. דבר אלוהים הרי לא מתיישן. הוא מיועד להיות הקו המנחה עבורינו גם בהווה. כל דבר אלוהים — גם ספר שופטים.
  2. גם ספר שופטים מצביע קדימה אל המשיח. כשאנחנו צוללים לתוך הפרטים המעניינים והמוזרים של הספר, אסור לשכוח את העובדה הזאת. תמיד נשאל: "איפה זה מִתְקָשר למשיח? מה כאן מסמל אותו? מה כאן מסמל את מה שהוא עשה — או את מה שיעשה כשיבוא בפעם השנייה? איפה עובר כאן החוט האדום של תכנית הישועה?"

כדי שלא תפספסו אף אחד מן הרמזים הללו, מופיעה לידם כותרת יחודית: משיח!

מבנה הספר — המרוץ אחר גואל שווא

ניתן לחלק את ספר שופטים לארבעה חלקים:

חלק ראשון     שופ' א 1 עד ג 6:   הקדמה ויצירת הרקע לספר;

ועכשיו שלושת החלקים העיקריים:

חלק שני       שופ' ג 7 עד טז 31: הניסיון להקים מלך שאינו לפי רצון אלוהים

חלק שלישי            שופ' יז עד יח:                  הניסיון להקים כוהן שאינו לפי רצון אלוהים

חלק רביעי             שופ' יט עד כא:                 התוצאות ההרסניות מהעמדת מושיעי שקר

שנים־עשר השופטים

אין ספק כי המחבר כולל בכוונה 12 שופטים בדיווחו. הרי זהו מספר סמלי לאורך כל דבר אלוהים.

שם                           שבט                                                        מיקום בספר שופטים

                                                                                                                                               

  1. עָתְנִיאֵליְהוּדָה                                ג 11-9
  2. אֵהוּדבִנְיָמִין                               ג 30-15
  3. שַׁמְגַּר לא ידוע                                       ג 31
  4. דְּבוֹרָה כנראה אֶפְרַיִם (יוסף)
    יחד עם בָּרָק   זְבֻלוּן או נַפְתָּלִי                             ד 4 – ה 31
  5. גִּדְעוֹןמְנַשֶּׁה (יוסף)                      ו 11 – ח 32
  6. תּוֹלָעיִשָּׂשכָר                              י 2-1
  7. יָאִירמְנַשֶּׁה (יוסף)                      י 5-3
  8. יִפְתָּחמְנַשֶּׁה (יוסף)                      יא 1 – יב 7
  9. אִבְצָןזְבֻלוּן (בֵּית־לָחֶם הגלילית)    יב 10-8
  10. אֵילוֹןזְבֻלוּן                               יב 12-11
  11. עַבְדּוֹןאֶפְרַיִם (יוסף)                     יב 15-13
  12. שִׁמְשׁוֹןדָן                                    יג 1 – טז 31

גם סדר הופעתם של השופטים הוא לא בהכרח סדר כרונולוגי אלא מגמתי. הסדר עצמו הוא מסר: הרשימה מתחילה עם שופט משבט יהודה — ומסתיימת עם שופט משבט דן (שימו לב מה מייצג דן בפרק יח).

רשימה ביבליוגרפית עבור שיעורים מתוך ספר שופטים:

Dale Ralph Davis; “Judges”; © 2015, Christian Focus Publ., Geanies House, Fearn, Ross-Shire, GB; pp. 70-71

Marc Brettler, “The Book of Judges: Literature as Politics”, in Journal of Biblical Literature 108/3 (1989), pp. 395-418

עולם התנ"ך; © 1994, דודזון־עתי, תל־אביב

תנ"ך זהב (קאסוטו); © 1992, הוצאת "יבנה", יהושע אורנשטיין, תל־אביב

Keil-Delitzsch; Commentary on the O.T.; Judges; © 1991 (reprint), Eerdmans, Grand Rapids MI, USA