התגלות פרק ו' פסוקים 1-17

כותרת הפרק: זעם ה' לא עלינו

בפרק ה' למדנו ששה האלוהים האדון ישוע המשיח ראוי לפתוח את המגילה, שהיא כתב-הבעלות על העולם.

כאשר ניגש האדון ישוע לקבל את המגילה מידי אלוהים האב, פצחו כל הנוכחים מסביב לכסא אלוהים בשירת הלל ושבח, ואליהם הצטרפו רבבות על רבבות של מלאכים בשיר חדש המפאר את אלוהים האב והבן על כך שהגיע הסוף להשפעת השטן והחטא על העולם.
המגילה (כתב הבעלות על העולם) חתומה בשבעה חותמות. כל חותם מציין אירוע שהינו חלק מזעם אלוהים על יושבי תבל בגלל אי כניעתם למשיח אלוהים – ישוע המשיח.[1] בסיום האירועים שנובעים מפתיחת החותמות, ייטהר העולם מהדוחים את שה האלוהים ישוע, והוא יקים את ממלכתו הארצית בת אלף השנים עם כלתו הקהילה שתשוב עימו ושורדי הצרה (ראה פרקים י"ט-כ').

בפרק ו', האדון ישוע המשיח מתחיל בפתיחת החותמות. כל חותם נפתח בנפרד, וכל אחת מהחותמות מציינת אירוע בעל השפעה על כלל יושבי תבל.

הבה ננסה "להיכנס לנעליהם" של הנוכחים ליד כסא אלוהים ולחוות את הרגשתם כאשר האדון ישוע פותח את החותמות.

הבה נקרא את פרק ו' פסוקים 1-17:

1‏ רָאִיתִי כַּאֲשֶׁר פָּתַח הַשֶׂה אֶת אֶחָד מִשִּׁבְעַת הַחוֹתָמוֹת, וְשָׁמַעְתִּי אַחַת מֵאַרְבַּע הַחַיּוֹת אוֹמֶרֶת כְּמוֹ בְּקוֹל רַעַם: ”בּוֹא!“ 2‏ רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נוֹשֵׂא קֶשֶׁת; עֲטֶרֶת נִתְּנָה לוֹ וְהוּא יָצָא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ. 3‏ כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשֵּׁנִי שָׁמַעְתִּי אֶת הַחַיָּה הַשְּׁנִיָּה אוֹמֶרֶת: ”בּוֹא!“ 4‏ סוּס אַחֵר יָצָא, אָדֹם כָּאֵשׁ. לַיּוֹשֵׁב עָלָיו נִתַּן לְהָסִיר אֶת הַשָּׁלוֹם מִן הָאָרֶץ כְּדֵי שֶׁיַּהַרְגוּ זֶה אֶת זֶה; וְחֶרֶב גְּדוֹלָה נִתְּנָה לוֹ.

5‏ כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשְּׁלִישִׁי שָׁמַעְתִּי אֶת הַחַיָּה הַשְּׁלִישִׁית אוֹמֶרֶת: ”בּוֹא!“ רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס שָׁחוֹר וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו מַחֲזִיק מֹאזְנַיִם בְּיָדוֹ. 6‏ וְשָׁמַעְתִּי כְּמוֹ קוֹל בֵּין אַרְבַּע הַחַיּוֹת אוֹמֵר: ”לִיטֶר חִטִּים בְּדִינָר וּשְׁלוֹשָׁה לִיטְרִים שְׂעוֹרִים בְּדִינָר, וְלַשֶּׁמֶן וְלַיַּיִן אַל תַּזִּיק.“ 7‏ כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הָרְבִיעִי שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל הַחַיָּה הָרְבִיעִית אוֹמֵר: ”בּוֹא!“ 8‏ רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס יְרַקְרַק וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו שְׁמוֹ מָוֶת, וּשְׁאוֹל הָלְכָה אַחֲרָיו. וְנִתְּנָה לָהֶם סַמְכוּת עַל רֶבַע הָאָרֶץ, לַהֲרֹג בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַמָּוֶת וְעַל־יְדֵי חַיּוֹת הָאָרֶץ.

9‏ כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַחֲמִישִׁי רָאִיתִי מִתַּחַת לַמִּזְבֵּחַ אֶת נַפְשׁוֹת הַטְּבוּחִים עַל דְּבַר הָאֱלֹהִים וְעַל הָעֵדוּת שֶׁהֶחֱזִיקוּ בָּהּ. 10‏ וְהֵם צָעֲקוּ בְּקוֹל גָּדוֹל: ”עַד מָתַי, אֲדֹנָי הַקָּדוֹשׁ וַאֲמִתִּי, לֹא תִּשְׁפֹּט וְתִנְקֹם אֶת דָּמֵינוּ מִיּוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ?“ 11‏ לְכָל אֶחָד מֵהֶם נִתְּנָה גְּלִימָה לְבָנָה וְנֶאֱמַר לָהֶם לָנוּחַ עוֹד זְמַן מְעַט, עַד שֶׁיִּמָּלֵא גַּם מִסְפַּר חַבְרֵיהֶם הָעֲבָדִים וַאֲחֵיהֶם הָעֲתִידִים לֵהָרֵג כְּמוֹהֶם.

12‏רָאִיתִי כְּשֶׁפָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשִּׁשִּׁי הִתְחוֹלְלָה רְעִידַת אֲדָמָה גְּדוֹלָה; הַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁחִירָה כְּשַׂק שֵׂעָר וְהַיָּרֵחַ כֻּלּוֹ הָיָה כְּדָם; 13‏ כּוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם נָפְלוּ אַרְצָה, כִּתְאֵנָה הַמַּשְׁלִיכָה אֶת פַּגֶּיהָ כַּאֲשֶׁר הִיא מִטַּלְטֶלֶת בְּרוּחַ חֲזָקָה; 14‏ הַשָּׁמַיִם נָסוֹגוּ כִּמְגִלָּה נִגְלֶלֶת; כָּל הַר וְאִי נֶעֶתְקוּ מִמְּקוֹמָם. 15‏ וּמַלְכֵי הָאָרֶץ וְהַנִּכְבָּדִים, שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְהָעֲשִׁירִים וּבַעֲלֵי הָעָצְמָה, כָּל עֶבֶד וְכָל בֶּן־חוֹרִין, הִתְחַבְּאוּ בַּמְּעָרוֹת וּבְסַלְעֵי הֶהָרִים, 16‏ וְאָמְרוּ לֶהָרִים וְלַסְּלָעִים: ”נִפְלוּ עָלֵינוּ וְהַסְתִּירוּ אוֹתָנוּ מִפְּנֵי הַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא וּמִזַּעַם הַשֶׂה, 17‏ כִּי בָּא הַיּוֹם הַגָּדוֹל, יוֹם חֲרוֹנָם, וּמִי יָכוֹל לַעֲמֹד?“

משלימי הדרשה:

  1. מי הוא היוזם את פתיחת חותמות המגילה? (פ. 1)
  2. מה סדר האירועים בתבל בפתיחת ארבעת החותמות הראשונות? (פ. 2-8)

א. מי הוא הרוכב על הסוס הלבן? (פ. 2)

ב. איזו מלחמה מתייחסת לחותם השני? (פ. 3-4)

ג. מהן תוצאות המלחמה על יושבי תבל? (פ. 5-8)

  1. היכן מתרחש האירוע בפתיחת החותם החמישי, ומהי בקשתם של הטבוחים על שם ישוע? (פ. 9-11)
  2. האם יושבי תבל הבינו שהאירועים בעולם הם זעם אלוהים עליהם? (פ. 12-17)
  1. מי הוא היוזם את פתיחת חותמות המגילה? (פ. 1)

פסוק 1 מציין בבירור שהפותח את החותם הראשון הינו השה, האדון ישוע המשיח בכבודו ובעצמו.

הנתון חשוב כי עצם העובדה שישוע הוא פותח החותמות מציינת את ריבונותו האלוהית. האדון ישוע מנהל את האירועים אשר מתרחשים בעולם והכל נמצא תחת ידו המשגיחה כך שגם בעת הקשה ביותר, יכול כל נושע להבין שהאדון ישוע נמצא בשליטה ולכל אירוע, קשה ככל שיהיה ישנה תכלית בתכנית הכללית של אלוהים.

2א. מי הוא הרוכב על הסוס הלבן? (פ. 2)

האדון ישוע קיבל את הסמכות, והחותם הראשון נפתח. הדבר מהווה אות לתחילת תהליך הענשת יושבי תבל עבור חוסר אמונה במושיע העולם – ישוע.

אחת החיות שליד כסא אלוהים אומרת בקול רעם: בוא!

בתגובה להוראת החיה – מופיע רוכב על סוס לבן.

לרוכב יש קשת, ניתנה לו עטרת והוא יצא כדי לנצח.

מה מסמלת הרכיבה על הסוס הלבן?

סוסים בתנ"ך מציינים ניצחון, מלכות, כוח וכיבוש (י"ט 11; איוב ל"ט 19-25; משלי כ"א 31; ישעיה מ"ג 17; ירמיה ו' 23; זכריה ט' 10; י' 3), ולכן ראוי לראות את הרוכב על הסוס הלבן מתקשר לאירוע הקשור בכח, שלטון וכיבוש.

איזה אירוע ארצי מתרחש במקביל בתבל ועוזר לנו לקבוע את זהותו של הרוכב על הסוס הלבן?

דניאל הנביא בפרק ט' 27 מציין שהשבוע האחרון בנבואת שבעים השבועים, אשר מהווה טריגר לתחילת שבע שנות הצרה, יתחיל ברגע שצר המשיח יגביר ברית לרבים למשך שבע שנים.

"והגביר ברית לרבים שבוע אחד, וחצי השבוע ישבית זבח ומנחה ועל כנף שיקוצים משומם ועד כלה ונחרצה תיתך על שומם."

לפיכך, לאור הנאמר מפי דניאל הנביא, הרוכב על הסוס הלבן הוא לא אחר מאשר צר-המשיח בכבודו ובעצמו.

מכיוון שספר ההתגלות בפרק י"ט מציין במפורש שהאדון ישוע עתיד לחזור לעולם רכוב על סוס לבן, ישנם הטוענים שהרוכב על הסוס הלבן בפרק ו' 2 הינו המשיח ישוע אשר יחזור ויביא שלום לעולם. האם כך הדבר?
הבה נבחן עוד ולעומק את זהותו של הרוכב על הסוס הלבן בפרק ו'.

הבה נשווה בין שתי הדמויות:

  1. בעוד הרוכב מפרק ו' אינו עצמאי – הוא מגיע בעקבות פקודה של אחת מיצורי אלוהים. הרוכב בפרק י"ט הינו עצמאי לחלוטין.
    2. הרוכב בפרק ו' נושא קשת וניתנה לו עטרת אחת. אך הרוכב על הסוס הלבן בפרק י"ט אוחז חרב ועל ראשו עטרות רבות.
    3. בעוד לאחר הופעתו של הרוכב בפרק ו' נלקח השלום מן העולם והעולם סובל מתופת של צרות, הרי שהרוכב בפרק י"ט 11 נקרא נאמן ואמיתי ובבואו העולם נהנה משלום עולמי ובטוח.

לאור הנאמר מפי דניאל הנביא בפרק ט 27 והכתוב בהתגלות ו' ו-י"ט, ניתן לקבוע בוודאות שהרוכב על הסוס הלבן בפרק ו' 2 הינו משיח השקר (צר המשיח), המתחיל את פעולתו הפומבית בעולם. לעומתו, הרוכב בפרק י"ט 11 הינו ישוע המשיח, המשיח האמיתי והנאמן החוזר ארצה עם הקהילה.

מה זה צר-המשיח? מה זה משיח שקר? מי עומד מאחוריו? מה הוא בכלל בא לעשות?

צר המשיח (משיח השקר) הינו דמות אנושית שהשטן מאציל עליה את כוחו והשפעתו כדי להסיט את בני האנוש מאלוהים – אליו! כדי שהוא עצמו יראה כאלוהים. (דניאל ט' 26-27; שניה לתסלוניקים ב' 4; ראשונה ליוחנן ב' 22; שניה ליוחנן ז')

מהו הרקע לכל המלחמה הזו בין השטן לאלוהים?

השטן במקורו מלאך כרוב בעל הדרגה הגבוהה ביותר – שמו המקורי – הילל בן שחר –  (ישעיה י"ד ויחזקאל כ"ח).
עוד לפני שאדם וחווה חטאו, השטן חטא בגאווה, סולק מאלוהים ועונשו נקבע לאבדון נצחי באגם האש (ישעיה יד 12-14; יחזקאל כח 13-16).

מאז שנענש בבראשית ג, מנסה השטן להציל את עורו בכך שיהרוס את תוכניתו של אלוהים לישועת בני האדם, כי הצלחת תכנית הישועה של אלוהים משמעה תבוסת השטן והשלכתו לאגם האש בסופו של דבר.

איך השטן מתכנן להביס את אלוהים מאז בראשית?

  1. הרס האנושות – כך לאלוהים לא ישאר את מי להושיע ולהגשים את הבטחותיו. בראשית ו'.
    2. הרג המשיח ועם ישראל – כך לא ינוצח החטא והמשיח לא יבוא. (ראה לדוגמא את נסיונו של פרעה להרוג כל זכר עברי, את נסיונו של המן להשמיד את עם ישראל ממנו עתיד לבוא המשיח וכן את נסיונו של הורדוס לרצוח את המשיח כאשר ציווה להרוג את כל התינוקות בני שנתיים ומטה בבית לחם אפרתה).
    3. חיקוי אלוהים! כדי להסיט את בני האדם מאלוהי האמת ולגרום לאובדנם.

שמעו היטב: השטן מציג לעולם את השילוש השקרי.

כמו שבאלוהים האחד יש שלוש הוויות שהן: אלוהים האב, אלוהים הבן – (ישוע המשיח) ורוח הקודש, כך, בדרך דומה השטן עתיד להציג עצמו לפני יושבי תבל.

השטן מקים מנהיג עולמי בעל כוח עצום, זה משיח השקר. אותו מנהיג עולמי יתן לעולם את מה שהעולם ואיזורינו רוצים ומבקשים בכל לשון – שלום ובטחון.

מכיוון שאותו משיח שקר יקבל כוח וסמכות מן השטן, הוא יצליח להציג שלום ולכן אנשים רבים יחשבו שהוא אומנם המשיח האמיתי (מתי כ"ד; מרקוס י"ג 21-22).

אותו משיח שקר יהיה כה משכנע עד שרוב בני האדם ילכו אחריו בחושבם שהם משרתים את המשיח האמיתי.

רבים מאוד ישתחוו לו, וכך למעשה הם ישתחוו לשטן בכבודו ובעצמו.

בתחבולה ובהתעיה (כוח והשפעה על טבעית ואותות על טבעיים) השטן אוסף את כל יושבי הארץ שיעמדו לצידו בקרב האחרון נגד אלוהים (זכריה י"ד; י"ב; התגלות י"ט).
השלום הגדול שמשיח השקר יביא, עתיד להוביל את העולם למלחמה הגדולה ביותר שידע מעולם (ראה ראשונה לתסלוניקים ה 1-12).

פרק ו' 1-2 רק מציין את תחילת הופעתו של צר המשיח, אך פרק י"ג מתאר בהרחבה את אופיו ופעולותיו.

לפני שנפרט את האירועים בעולם בעקבות פתיחת החותם השני והלאה, חשוב שנזכור את האמת המעודדת הבאה:

הקהילה עתידה להילקח השמיימה לפני תחילת צרת יעקב.

דבר אלוהים מבטיח לשמור את הקהילה מן הצרה העתידה לבוא – ג' 10; ראשונה לתסלוניקים ה'.

דבר אלוהים מתאר את ההצלה כהילקחות – ראשונה לתסלוניקים ד' 13-18; ישעיה נ"ז 1.

זו לא פעם ראשונה שאלוהים מסיר את אנשיו מאיזור שהוא מיעד לעונש עבור חוסר אמונה: ראה נוח והמבול, לוט ומשפחתו בסדום.

ובכן, מה עתיד לבוא על העולם לאחר שלום שווא?

מה עתיד לבוא על יושבי תבל לאחר שאלו חשבו שזכו לחוות "שלום וביטחון" שאינם מאלוהים? (תסל"א ה 1-5)

על כך בפסוקים הבאים…

2ב. איזו מלחמה מתייחסת לחותם השני? (פ. 3-4)

החותם השני נפתח והנה יוצא סוס אחר אדום כאש, ולרוכבו הותר להסיר את השלום מן הארץ כדי שיהרגו זה את זה, וחרב גדולה ניתנה לו. מן הסתם הסוס האדום מציין מלחמה ודם (י"ב 3; י"ז 3-6).

הנביא יחזקאל בפרקים ל"ח-ל"ט מתאר תקופה בה עם ישראל נהנה משלום וביטחון שווא. מתברר שתקופת השלום והבטחון הללו החלו לפני שצר המשיח כרת ברית עם רבים. נראה על פניו שכריתת הברית שצר המשיח יכרות עם רבים נבעה מתוך הביטחון והניסיון הטוב שהעמים חוו עד כה, וכעת מנסים לבסס את הברית לרמה גבוהה יותר בהתערבות ובערבות צר המשיח.

והנה, יצא המרצע מן השק! שלום שאינו מישוע לעולם לא יהיה שלום אמיתי ונצחי.
אותו שלום שווא רק העמיד את עם ישראל בעמדה חלשה שתאפשר לגוג מארץ המגוג ושאר שותפיו ובני בריתו, להוציא לפועל את החלום שלהם מכבר הימים – כיבוש ישראל.

יחזקאל ל"ח 11-12: "ואמרת: אעלה על ארץ פרזות אבוא השוקטים יושבי לבטח כולם יושבים באין חומה ובריח ודלתיים אין להם. לשלול שלל ולבוז בז להשיב ידך על חרבות נושבות ואל עם מאוסף מגויים עושה מקנה וקניין יושבי על טבור הארץ."

לאור המיקום הגיאוגרפי שהנביא יחזקאל מציין ושמות העמים, ניתן לקבוע בביטחון רב שמדובר על רוסיה, אירן וטורקיה לפחות.

והיכן נמצא צר-המשיח שהבטיח להגן על ישראל?

לאור הכתוב בספר דניאל י"א 40-45, צר-המשיח יהיה עסוק במסע קרב נגד מספר עמים באיזור אפריקה – מצרים, לוב וכוש.
נראה לכאורה שגוג מארץ המגוג ניצל הזדמנות חד פעמית בה ההגנה על ישראל רדומה וכעת יש לו אפשרות לעלות על הארץ ולכבשה ללא מאמץ.

ובכן, מתברר שהשלום והבטחון השקריים התפוצצו ליושבי תבל בפרצוף, ממש כפי שניבא שאול השליח באיגרת הראשונה לתסלוניקים בפרק ה' פסוקים 1-5. כשיושבי תבל יאמרו "שלום וביטחון" אז יבוא עליהם שבר פתאום…

עליהם, לא על הנושעים החיים באור ויודעים ששלום וביטחון ללא ישוע אינם אפשריים.

הנביא יחזקאל ממשיך ומתאר מה יעלה בגורל הצבאות האדירים של רוסיה, טורקיה ואירן ושותפיהם כאשר יגיעו לאדמת ישראל.

אלוהים עתיד להשמידם בדרך על טבעית.

איך עתידה המלחמה הזו להשפיע על חיי יושבי תבל וכלכלת העולם?

2ג. מהן תוצאות המלחמה על יושבי תבל וכלכלת העולם? (פ. 5-8) 

פסוקים 5-8 מציינים את הסוסים השלישי והרביעי. הסוס השחור המסמל אינפלציה ומחסור באוכל והסוס הירקרק ששמו מוות, אשר מסמלים את התוצאות ההרסניות והקשות של המלחמה על כלל יושבי תבל (ירמיה י"ד 1-2; איכה ה' 10).

יוחנן מציין אינפלציה בלתי מתקבלת על הדעת וכן שרבע מכלל יושבי תבל ימותו בחרב, רעב ועל ידי חיות הארץ.

כל מי שקורא את הפסוקים הללו חושב שכתבי הקודש מפריזים ומגזימים בתיאור המלחמות ותוצאותיהן. ובכן, חשוב לזכור שהגזמה היא שקר, ואלוהים אינו משקר.

ביום 24 פברואר 2022 פלשה רוסיה לאוקראינה והחלה מלחמה הנמשכת כבר למעלה מתשעה חודשים ואת סופה איננו רואים עדיין (נכון לנובמבר 22).

למרות שמדובר במלחמה בין שתי אומות בלבד, כל העולם מושפע מהמלחמה הזו.
הבה נראה איך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה על הכלכלה העולמית.
30% מכלל התבואה העולמית מקורה ברוסיה ואוקראינה והיא פסקה. מדינות באפריקה לחצו על פוטין נשיא רוסיה כדי שיאפשר לאוניות להגיע לאפריקה עם התבואה, כי אנשיהם החלו לרעוב.
אספקת הגז מרוסיה למדינות רבות באירופה פסקה ומחירי הגז והחשמל קפצו במאות אחוזים.

אני מציין כל זאת כדי שנבין שהנתונים בספר ההתגלות אינם הגזמה או הפרזה אלא נתוני אמת.

ומה תהיה התוצאה של השמדת כל צבאות רוסיה, טורקיה, אירן ועוד כמה מדינות שותפות כפי שמציין יחזקאל הנביא בפרק ל"ח? (אירוע שנראה שיתרחש בסמוך לתחילת צרת יעקב או קצת לאחר מכן).

ההשפעה על הכלכלה תהיה מיידית. כפי שיוחנן מציין, ליטר חיטים יעלה כמשכורת יומית מלאה של עובד.[2] ושלושה ליטרים של שעורה, שהיא קמח נחות לבהמות בעיקר, יעלה כשכר יומי של עובד.

תוצאת המלחמה הקשה לא תורגש רק בתחום הכלכלי, אלא גם באבידות בנפש. רבע מכלל יושבי תבל ייהרגו. מדובר על כשני מיליארד בני אדם נכון לימינו.[3]

רבע מכלל יושבי תבל ימותו במלחמות, רעב ואף על ידי חיות הארץ.

למה הכוונה – "ולשמן וליין אל תזיק"?

שמן ויין הינם מוצרים חשובים וכך אלוהים מבטיח מחיה וקיום גם בתקופה העומדת בפני כליה. מחסור באמצעי הקיום יהוו כלי ביד צר המשיח ונביא השקר לשלוט בהמונים בדרך כלכלית. מי שאיתנו – יאכל! מי שאינו איתנו, ירעב. ראה י"ג 17.

אוי, זה נשמע כל כך מחריד.

מלחמות העולם הראשונה והשניה נראות כמשחק ילדים לעומת התוצאה של זעם אלוהים על יושבי תבל בעתיד.

איך ניתן להבטיח שלא אהיה חשוף לזעם אלוהים?

להזכירנו:

זעם אלוהים בא על ראש רשעים בלבד ולא על ראש צדיקים. לכן, קרא בשם ישוע כבר היום! (ירמיה כ"ג 19; ל' 23; תסל"א ה' 8-9; התגלות ג' 10).

עברנו על ארבע חותמות והגענו לחותם החמישי.

  1. היכן מתרחש האירוע בפתיחת החותם החמישי, ומהי בקשתם של הטבוחים על שם ישוע? (פ. 9-11)

רבותי, חשוב לזכור שהנמצאים בשמים מודעים למתרחש בארץ.

במהלך תקופת הצרה אנשים רבים ייוושעו וחלקם יומתו בשל אמונתם.
החותם החמישי מעניק לנו מבט חזרה לשמיים, לנוכחות אלוהים.

לאחר שנפתח החותם החמישי ראה יוחנן מתחת למזבח את נפשות הטבוחים על דבר האלוהים ועל העדות שהחזיקו בה.

א. מי הם הטבוחים הללו?

  1. הם לא כלל המאמינים מכיוון שלא כל המאמינים בהסטוריה נטבחו בגלל אמונתם.
  2. אלו לא בני הקהילה שנלקחה השמיימה מכיוון שאלו בשלב זה כבר לבשו גוף חדש, ונפשות המאמינים שהוקמו כבר חוברו לגופם החדש (ראה ראשונה לתסלוניקים ד' 13-18).


אז מה נותר? בפרק כ' 4 כתובה התשובה: "…ונפשות הנערפים על עדות ישוע ועל דבר אלוהים, ואלה אשר לא השתחוו לחיה ולצלמה ולא קיבלו את התו על מצחם ועל ידם – חיו ומלכו עם המשיח אלף שנים."

להזכירנו, נפשות הטבוחים הללו היו מתחת למזבח.
בספר ויקרא אנו לומדים שאת דם הכפרה שמים אל תחת המזבח (ויקרא ד' 7 ).

לפיכך, נפשות הטבוחים הנמצאות מתחת למזבח הם אנשים אשר נושעו לאחר הילקחות הקהילה ונרצחו בגלל עדותם בעבור האדון ישוע המשיח. מה שנקרא, מאמינים שמתו על קידוש השם – מרטירים.

 

ב. מה בקשתם של הטבוחים הללו?

ו' 10: "והם צעקו בקול גדול: "עד מתי, אדוני הקדוש והאמיתי, לא תשפוט ותנקום את דמינו מיושבי הארץ?"

האם אותם טבוחים כל כך צמאי דם ומחכים לראות את הורגיהם באים על עונשם?

לא! בשמיים לחטא אין בסיס או רמז. צעקתם קדושה וטהורה ונובעת ממניעים המכבדים את אלוהים. הרי התנ"ך אומר – נקמה היא לה' – דברים ל"ב 35.

לפיכך, המניע של הטבוחים היא לראות את צדקת אלוהים יוצאת לפועל נגד הרשעים כדי שאלו לא יצליחו יותר ברשעתם.
תהילים ע"ד 10. זעקתם הינה ביטוי לקנאתם עבור צדקת וקדושת אלוהים.

פסוק עם הקשר דומה נמצא בספר תהילים קל"ז 8-9: "בת-בבל השדודה, אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו. אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע."

גם בתהילים המחבר אינו אדם צמא דם, אלא ירא אלוהים הצמא לצדקת אלוהים.

לאור דבריו ניתן לקבוע שהבבלים ניפצו ראשי תינוקות וילדים לסלע במהלך כיבוש ירושלים וחורבנה.

בפסוק 11 נאמר לטבוחים לנוח עוד זמן מעט. עד מתי? כמה זמן זה מעט?

עד שייהרגו כל אחיהם המאמינים. כל אלו שאלוהים בריבונותו בחר לקחת אליו דרך עדות של מות קדושים.

אילו אלוהים היה מתנקם מיד בכל הפושעים, הרי שלא היה נשאר אדם חי על פני תבל. סבלנותו של אלוהים מאפשרת לרבים אחרים להכיר את חסד אלוהים ולהיוושע – ראה נינווה – 40 יום, (ספר יונה)  העולם – 120 שנה בעת נוח (בראשית ו') ובני כנען 400 שנה (בראשית ט"ו).

לאותם המאמינים בארץ, הרדיפה, ורצח אחיהם לאמונה במהלך שבע שנות הצרה עלולה להראות כאובדן שליטה של אלוהים.

פסוק 11 נועד לעודד ולשמח בציינו שאלוהים קבע את מספר ילדיו הנבחרים שעתידים למות מות קדושים. ולכן, הצרה תימשך עם תכלית ברורה, עד שיגיע מספר הנבחרים שאלוהים קבע להם מות קדושים.

זהו עוד נדבך להראות את ריבונותו של אלוהים בכל הנעשה בארץ, גם כאשר השטן חוגג בה.

מימד נוסף ניתן ללמוד מפסוק 11.

לנו בני האדם המוות נראה דבר כה קשה וסופי – אך כשבוחנים מוות של מאמין מנקודת ראותו של אלוהים, הרי שמדובר בעזיבה של הארץ כדי להיות עם אלוהים, במקום שלחטא ותוצאותיו אין כניסה או השפעה.

העובדה שיוחנן רואה את נפשות הטבוחים בקרבת אלוהים הינה עוד הוכחה לחיי הנצח של המאמינים בישוע.

לנפשות הנטבחים נאמר – לכו לנוח. ליד אלוהים אפשר לנוח. לילדים שלו אלוהים נתן מנוחה. – ראה בשורת מתי י"א 28-29.

המנוחה של אלוהים אינה חוסר מעש, אלא חוסר דאגה, שלווה ושלום מלאים.

המנוחה של אלוהים משמע שאנו יכולים להיות עסוקים במאה אחוזים בעשיית רצונו המושלם ובשלמות.

  1. האם יושבי תבל הבינו שהאירועים בעולם הם זעם אלוהים עליהם? (פ. 12-17)

לעומת המנוחה שלה זוכים ילדי אלוהים בשמיים, פסוקים 12-17 מתארים את זעם אלוהים על יושבי תבל ותגובת חסרי האמונה לעונש אלוהים.

כשנפתח החותם השישי – התחוללה רעידת אדמה.
חלקנו חוו רעידת אדמה, ואני יכול לומר שזו הרגשה מחרידה.
הרים ואיים ינועו. מפת העולם תשתנה.
דבר אלוהים מציין שכוכבי השמיים יפלו ארצה כמו תאנים הנופלים מן העץ ארצה.
המצב בכדור הארץ יהיה כה חמור עד כי השמש תשחיר והירח יאדים מאש, עשן ואבק שיכסו חלקים נרחבים בכדור הארץ או אפילו את כולו.

יושבי הארץ ירגישו כאילו התמוטטו יסודות העולם.

האם יושבי הארץ ידעו שכל האירועים נובעים מעונשו של ישוע או שהם יחשבו שזה אירוע טבעי וזהו?

פסוקים 15-17 מציינים במפורש שכל בני האדם יסבלו מהתופעות הקשות הללו. כמו כן, לכל בני האדם לא יהיה ספק מהיכן נובעת הצרה האיומה הבאה על כל יושבי תבל.

הם ידעו שזה נובע מכעס ישוע המשיח על דרכם ופעולותיהם.

בעוד המאמינים רואים שה כפרה אוהב, דוחי אלוהים יראו – שה זועם!

האם יושבי הארץ יחזרו בתשובה? 

לא!
יושבי הארץ ימשיכו לאחוז בדרכם ויעדיפו להתחבא מזעם אלוהים ולנסות למצא מחסה פה ושם מאשר לחזור בתשובה ולהיכנע לרצונו.

מדוע? כי עבור רובם חוסר היכולת לחזור בתשובה יהיה חלק מעונשו של אלוהים בעבור דחייתם אמת ברורה וגלויה אודות ישוע שנראתה להם וניתנה להם לפני תחילת הצרה (שניה לתסלוניקים ב' 9-12).

כל כך מצער שיבוא יום שבו חלקת האדמה היקרה והמושכת ביותר תהיה – מערה עמוקה בבטן האדמה (ראה גם ישעיה ב' 19-22).

האם יש למישהו סיכוי להיוושע מהתופת? כן, והתקווה הזו מתוארת בפרקים הבאים.

לסיכום:

א. כל אירוע המתרחש בעולם נעשה בידיעת אלוהים.

הנתון הזה נועד לעודד את ילדי אלוהים שלא משנה עד כמה קשה – אלוהים תמיד שולט ומכוון. גורלנו בכל רגע נמצא רק בידו של מלך העולם – אלוהים.

ב. למרות שיושבי תבל ידעו שהם סובלים מזעם אלוהים, הם לא יחזרו בתשובה ויעדיפו לחפש מחסה ומקלט מזעם אלוהים. מתברר שחזרה בתשובה תהיה קשה יותר בעת ההיא מאשר היום. אם כן, למה אתה מחכה? קרא בשם ישוע היום והינצל מזעמו. היום זה יום ישועה.

ג. כאשר זעם אלוהים יבוא על יושבי תבל, הגיבורים הגדולים שבעולם יתחבאו בנקיקי הסלעים ובמערות, אך זה לא יעזור להם. אנא – בוא אל ישוע כל עוד זה אפשרי.

לילדי אלוהים יש מנוחה אמיתית ונצחית – רק להם!

ההשואה בין תיאור התקופה שלפני חזרת ישוע לאור דברי ישוע המשיח בספרי הבשורה ודברי יוחנן בספר ההתגלות.

"הגד נא לנו מתי יהיה הדבר הזה ומה הוא אות בואך וקץ העולם?"

מתי כ"ד התגלות ו'.
א. משיחי שקר (פסוקים 4-5) א. הרוכב על הסוס הלבן (1-2)
ב. מלחמות (פסוק 6) ב. סוס אדום – מלחמה (פסוקים 3-4)
ג. מגפות (פסוק 7) ג. סוס שחור – מגפות (פ. 5-6)
ד. מוות (פ. 7-8) ד. סוס ירקרק (פ. 7-8)
ה. מוות על קידוש השם (פסוק 9) ה. נפשות הטבוחים על דבר אלוהים מתחת למזבח – (פסוקים 9-11)
ו. מהומה עולמית (פסוקים 10-13) ו. מהומה עולמית (פ. 12-17)

[1] בפרק ט"ו בפסוק 1 נאמר ששבע המכות האחרונות (הקערות), מסיימות את זעם אלוהים, בכך מציינות וקובעות שזעם אלוהים החל מהחותם הראשון.

[2] דינר הינו שכר עבודה יומי בעת ההיא (מתי כ' 2, 13).

[3] בתאריך 15 נובמבר 2022 האו"ם הכריז שאוכלוסיית העולם היא 8 מיליארד נפש.