ראשונה לטימותיאוס פרק ג'

 

מאפיינים של זקני קהילה

במהלך לימוד האיגרת הראשונה לטימותיאוס למדנו מספר נקודות:

א. שאול השליח דרש מטימותיאוס לדאוג לטוהר לימוד דבר ה' בקהילה.

ב. שאול השליח הדריך את המאמינים להתפלל עבור כל בני האדם על מנת שייוושעו ולהפנות את כל תפילותיהם לאלוהים דרך המשיח בלבד —  המתווך האחד והיחיד.

ג. שאול השליח מדריך את החברים בקהילה להשתחוויה נכונה. הוא מדריך את הנשים למלא את תפקידיהן החשובים בכניעה ובציות לרצון  אלוהים על מנת שהן והקהילה תבורכנה.

בשיעור זה נלמד את התכונות והתנאים הנדרשים מזקן קהילה:

באפסים ד 12 שאול השליח ציין את המטרה שלשמה קבע אלוהים את התפקיד:

"כְּדֵי לְהַכְשִׁיר אֶת הַקְּדוֹשִׁים לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁרוּת, לִבְנִיַּת גּוּף הַמָּשִׁיחַ".

זקן קהילה אשר עומד בתנאים ובדרישות, יוכל להדריך את גוף המשיח לבגרות ולברכה.

במעשי השליחים פרק כ שאול השליח מכנה את זקני הקהילה במילים הנרדפות הבאות:משגיחים, רועים, מנהיגים.

מילים אלו הן הגדרת התפקיד.

אלוהים קבע זקנים בכל קהילה, מכיוון שבית שאין בו ממשל, ריסון וכיוון סופו שייפול.

הנהגה נכונה מכוונת את חיי הקהילה בדרך המניבה ברכה ותועלת; היא תניב פרי עבור כל איבר בקהילה, וכבוד רב למשיח. הנהגה המונעת מאהבה, חכמת אלוהים ורצון לשרת היא ברכה רבה לכל קהילה.

פרק ג מציין שני בעלי תפקידים בקהילה: זקנים ושמשים. בשיעור זה נתמקד בזקנים.

חשוב לציין ששאול השליח מדבר על הזקנים רק בלשון זכר, ומכאן ברור שתפקיד זקן הקהילה נועד לגבר (הדבר מתאים לפרק ב 9-15). האיסור על האישה להיות "זקן קהילה" או "שמש" נובע מהסדר שאלוהים קבע בבריאה (בראשית ב – ג), ועלינו, כילדיו,

לקבל את הוראתו ולא לפעול נגדה. נשים מסוגלות לשרת את אלוהים בדרכים נפלאות. הברכה משירותן נובעת משירות על־פי הדרכת אלוהים ולא על־פי לחצים חברתיים המשתנים מחברה לחברה ומעת לעת.

פרק ג 1: "מְהֵימָן הַדָּבָר: אִישׁ הַשּׁוֹאֵף לִהְיוֹת מַנְהִיג בִּקְהִלָּה, הֲרֵיהוּ מִשְׁתּוֹקֵק לַעֲבוֹדָה נַעֲלָה."

שאול השליח פותח את הפרק בתקווה שכל איש בקהילה ישאף לשרת כזקן קהילה.

מדוע טוב הדבר שאיש ישאף לתפקיד זה?

השליח כותב לקהילה צעירה בתחילת דרכה של המשיחיות. הוא רצה שהגברים ישאפו לתפקיד זה כי אז יהיה עליהם לפתח תכונות משיחיות רבות — דבר אשר רק יואיל ויברך את הקהילה, ומעל לכל יפאר את המשיח.

אילו תכונות נדרשות מזקן הקהילה?

לאילו תכונות כל גבר בקהילה צריך לשאוף?

פסוקים 2-7:

"2 לָכֵן הַמַּנְהִיג צָרִיךְ לִהְיוֹת אִישׁ שֶׁאֵין בּוֹ דֹּפִי, בַּעַל אִשָּׁה אַחַת, אִישׁ מְפֻכָּח, מְאֻפָּק, מִתְנַהֵג בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ, מַכְנִיס אוֹרְחִים, יוֹדֵעַ לְלַמֵּד; 3 לֹא מִתְמַכֵּר לְיַיִן, לֹא בַּעַל אֶגְרוֹף אֶלָּא אָדָם הַנּוֹהֵג בְּסוֹבְלָנוּת, לֹא נִמְהָר לָרִיב וְלֹא רוֹדֵף כֶּסֶף;

4 אָדָם שֶׁמַּנְהִיג הֵיטֵב אֶת בֵּיתוֹ שֶׁלּוֹ וּבָנָיו נִשְׁמָעִים לוֹ בִּמְלוֹא דֶּרֶךְ אֶרֶץ. 5 הֲרֵי אִם לֹא יֵדַע אִישׁ לְנַהֵל אֶת בֵּיתוֹ שֶׁלּוֹ, כֵּיצַד יוּכַל לִדְאֹג לִקְהִלַּת אֱלֹהִים?

6 וְאַל יְהֵא צָעִיר בָּאֱמוּנָה, פֶּן יִתְיַהֵר וְיִפֹּל בְּדִין הַשָֹטָן. 7 הוּא צָרִיךְ גַּם לְשֵׁם טוֹב בְּפִי אֵלֶּה שֶׁבַּחוּץ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לְחֶרְפָּה וְלֹא יִפֹּל בְּפַח הַשָֹטָן."

א. איש שאין בו דופי

הכוונה היא שלאף אדם אין טענה מבוססת נגדו, אין עליו אשמה כלשהי, והחוק אינו רודף אחריו בגלל טענה מוצדקת, פשע שעשה או התערבות בו.

המטרה ברורה! אנשי הקהילה צריכים להביט אל הזקן ולשמוע לדברו כשהם ממוקדים בדבר אלוהים. הקהילה חייבת להתמקד במסר מדבר אלוהים, ולא בבעיה שאותו אדם מעורב בו או באירוע בחייו המעפיל על הוראת דבר אלוהים.

אם אנשי הקהילה ממוקדים באירוע פסול הקשור לזקן ולא בהוראת הכתובים שבאה מפיו, הרי שמעמדו נפגע ואינו יכול למלא ביעילות את המטרה שלשמה הוא נקרא ונבחר: להדריך את ילדי אלוהים למלוא "שִׁעוּר קוֹמָתוֹ הַמָּלֵא שֶׁל הַמָּשִׁיחַ" (אפסים ד 133).

כבני אדם כולנו חוטאים אך עלינו לשאוף לחיים ללא אשמה, לחיים ששום אירוע אינו מונע מאתנו לחלוק את הבשורה, ושמאפשר לשומעים להתמקד בישוע — ולא בנו.

(המילה ביוונית כפי שהיא מופיעה ב-Strong's concordance —  423
Anepileptos: not arrested, i.e. (by impl.) inculpable — blameless, unrebukeable.)

ב. "בַּעַל אִשָּׁה אַחַת":

מתברר שחייו האישיים של הזקן חייבים להיות מסך שקוף.

במספר מילים שאול השליח רצה להציג תנאי פשוט, מובן וברור לכל אוזן הבקיאה בדבר אלוהים: איש הנשוי פעם אחת, וכל לבו, אהבתו ונאמנותו נתונים לאשתו. בפועל, התנאי הברור לכאורה הפך להיות הגורם לשאלות רבות כל כך.

שאול אומר: זקן קהילה חייב להיות גבר של אישה אחת.

עלינו לזכור שבכפר הקדום חייו של אדם היו ידועים לכל הסובבים. כשהביטו אליו, ראו את כל סיפור חייו — לטוב או לרע. לכן נדרש אדם ללא דופי בכל התחומים.

לאורך ההיסטוריה אנשים רבים הבינו את ההוראה הזו בדרכים שונות:

  1. האם שאול מתכוון לכך שזקן קהילה לא יכול להיות נשוי ליותר מאישה אחת באותו זמן (פוליגמיה)?

לא! — מכיוון שפוליגמיה אסורה על־פי הנחיה כתבי קודשית (בראשית ב 24). היא אסורה לכלל בני האדם, ולאו דווקא לזקן קהילה או שמש.

  1. ישנם שטענו: המילה "אישה" מתייחסת לקהילה, ולכן זקן הקהילה חייב להיות רווק ונתון כולו לשירות הקהילה. מפרשנות זו אנו מקבלים את נזירות כמרי הכנסייה הקתולית.

גם דעה זו אינה כוונתו של שאול השליח. אילו נבין כל משפט באופן רוחני, אז לא נדע לחלוטין את כוונתו של שאול. הכתובים אינם אוסרים על נישואין, ולכן אין כל סיבה להבין את הפסוק הזה כסמלי בו האישה היא סמל לקהילה.

  1. שאול השליח גם אינו פוסל גבר שהתאלמן מלהינשא שוב. בעל ואשתו קשורים זה לזה כל עוד הם חיים. במות אחד מהם, השני חופשי להינשא (1לקורינתים ז 39:"הָאִשָּׁה קְשׁוּרָה לְבַעְלָהּ כָּל זְמַן שֶׁהוּא חַי. וְאִם יָמוּת הַבַּעַל, רַשָּׁאִית הִיא לְהִנָּשֵׂא לְמִי שֶׁתִּרְצֶה וּבִלְבַד שֶׁזֶּה יִהְיֶה בָּאָדוֹן."

בן הזוג שנותר אינו חייב להינשא שוב, אך גם אינו מנוע מכך. נישואי האלמן אינם מפרים את ההוראה "בעל לאישה אחת" (בראשית ב 18; ראשונה לטימותיאוס ד 3, ה 14).

  1. האם ההוראה של שאול פוסלת אדם שהתגרש לפני שנולד מחדש ואחר כך האמין והתחתן עם מאמינה, מלהיות זקן קהילה או שמש?

לדעתי, ההוראה הקצרה והמדויקת של שאול השליח אכן מונעת מאדם גרוש מלשמש זקן או שמש — בין אם התגרש לפני שנושע או לאחר מכן. שאול לא רשם פרטים ותת סעיפים כדי לציין איסור גורף.

גירושין זה דופי. הדבר מהווה מום בעדותו של הזקן או השמש — זו המשמעות המידית.

על כך ישנם השואלים:

א. ומה לגבי עדותו של שאול השליח? הוא היה שותף לרוצחים, ואלוהים עדיין בחר בו להיות שליח (מעשי השליחים ח – ט).

שאול פעל ופגע במאמינים מתוך קנאות דתית לאלוהים, אך קנאות מוטעית. התורה אכן מצווה את עם ישראל להסיר מתוכו כל מורי שקר ומסיטים, אפילו במחיר הריגתם. שאול השליח עשה את שעשה כאשר לנגד עיניו נמצאת קדושתו של אלוהים (ראה את מעשי פנחס הכוהן בספר במדבר כה 10-15; פיליפים ג 4-6).

לעומת זאת, ההוראה המתארת את הגבר דבוק לאשתו הנה הוראה לכלל בני האדם. זו ברית בין בעל לאשתו — בין אם הם מאמינים או לאו. בכל חברה אנושית הגירושים אינו מעלה או דבר שיש להתגאות בו.

ב. טענה נוספת היא: מרגע הישועה כל המאמינים נקראים בריאה חדשה. אלוהים רואה בנו (אלו שהתגרשו בעבר) את ילדיו הקדושים, ואילו אנו, המאמינים, עדיין זוכרים את חטאי העבר (שנייה לקורינתים ה 17: "עַל כֵּן מִי שֶׁנִּמְצָא בַּמָּשִׁיחַ הוּא בְּרִיאָה חֲדָשָׁה. הַיְשָׁנוֹת עָבְרוּ; הִנֵּה נִהְיוּ חֲדָשׁוֹת") —

אלוהים הרי סולח לנו ומסיר מנגד עיניו את מעשינו מהעבר (תהילים קג 11-12: "כִּי כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל־הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל־יְרֵאָיו; כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב, הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת־פְּשָׁעֵינוּ").

אף־על־פי שבעיני אלוהים אנו בריאה חדשה ללא קשר למעשינו לפני שנושענו, אנו עדיין חיים בעולם שאינו מושלם. אנו משרתי אלוהים בעבור ישועת בני אדם, ומכיוון שבני האדם אינם מושלמים, הדופי בחיינו עדיין עומד לנגד עיניהם ומהווה מכשול לשירותנו.

האדם הגרוש פסול מלשרת כזקן או כשמש בקהילה מכיוון שבני אדם, שאינם מושלמים ואף אינם נושעים, מביטים אליו ואינם יכולים להתעלם מהדופי שבחייו. שמו של אלוהים עומד פה על הפרק ולא המעמד האישי. — עלינו לעשות את הדבר הטוב ביותר עבור שם אלוהים.

אם דופי בעברו של אדם מהווה מכשול לאנשים ומונע מהם לבוא לקהילה או לשמוע את דבר אלוהים מפיו, עדיף שלא יעמיד עצמו במעמד המסתיר את המשיח מעיני האנשים. זה יכול להיות גם דופי שאינו קשור לגירושין.

זיכרו! איש שאין בו דופי.

רבותיי, יש לחטא השלכות! למרות סליחתו של אלוהים, ובעיניו אנו בריאה חדשה, הרי עדיין אנו חיים בעולם הנתון להשפעת החטא ואנו משרתים בני אדם שאינם מושלמים. בעיני בני העולם, חטאינו השאירו צלקות שחלקן פוגעות באפשרותנו לשרת את אלוהים בתחומים מסוימים.

לאור הבנתי את הכתוב והכרתי את שאול השליח, אני מאמין שבעת כתיבת ההנחיות לזקני ושמשי הקהילות הוא ראה לנגד עיניו את מעמדו של הכוהן הגדול אל מול עם ישראל.

שאול השליח בא מרקע פרושי. כל עברו ודרך מחשבתו היו לקוחים מתוך עקרונות התנ"ך. לדעתי, הוא פשוט פרט את ההנחיות לכוהנים והתאימן לאלו העומדים בראש — בחזית הקהילה.

ויקרא כא 1-15: התורה מציינת את המצוות והאיסורים על הכוהן. הכוהן מחויב להתחתן עם בתולה —

ללמדנו את הקדושה והצורך בחיים ללא דופי כאשר אנו מייצגים את המשיח פומבית בקהילה (ראה גם יחזקאל מד 22: "וְאַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה, לֹא יִקְחוּ לָהֶם לְנָשִׁים; כִּי אִם בְּתוּלֹת, מִזֶּרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר תִּהְיֶה אַלְמָנָה, מִכֹּהֵן יִקָּחוּ").

אם כן, האם גרוש מנוע מלשרת את המשיח בקהילה? – חס וחלילה!

אלוהים רחמן ונאמן וסולח לכולנו. כולנו חוטאים בדרך זו או אחרת, ועדיין משרתים את המשיח בקהילה.

גבר גרוש אינו יכול לשמש כזקן או שמש, אך ישנם תפקידים רבים נוספים שהוא יכול לתרום בהם ללא תואר רשמי של זקן או שמש.

ניתן ללמוד מהדרך שבה מדינה בוחרת שגריר שתייצגה במדינה אחרת. אם המועמד אינו מקובל על המדינה בה הוא נשלח, הרי שהשגריר לא יוכל לשרת את מדינתו היטב למרות כישוריו הנפלאים. לא מספיקים הכישורים, אלא גם העדות האישית שאותה בנית על סמך מעשיך ודבריך.

[aner:G435 . mia:G3391 gune:G1135])
aner: a man (prop. as an individual male):–fellow, husband, man, sir.
Mia: one or first:–a (certain), + agree, first, one, X other.
Gune: a woman; spec. a wife:–wife, woman.)

ג.  "מְפֻכָּח":

אדם אשר עומד על המשמר, ערני מבחינה רוחנית, ויכול לשפוט בצורה מאוזנת. הכוונה לשפוט נכונה את דבר ה' ולא לסטות ימינה ושמאלה כעלה נידף (אפסים ד 14).

פיכחון הוא היכולת לראות דברים כהוויתם — לקרוא נכונה את המציאות. נדרש מן הזקן לפעול על־פי חכמת דבר אלוהים וניסיון חייו, ולא על־פי נטיית לב המושפעת מקשרים אישיים וידידותיים עם אנשים וזאת על חשבון האמת של אלוהים.

פיכחון זה גם היכולת לדעת את מגבלותיך האישיים. זקן פיכח יודע מה אינו מסוגל לעשות וכך ישכיל לשתף אחרים ולהפעיל את מתנותיהם. בדרך זו הקהילה תתברך ותגדל, מעבר למידתו האישית, אל עבר מידתו של המשיח.

מתפקידי הזקן להגן על הקהילה מ"זאבים רוחניים" — מורי שקר וסוטים מן האמת. הוא חייב להיות ערני לכל נושא רוחני (ראה גם מעשי השליחים פרק כ).

ד. "מְאֻפָּק":

אדם אשר שומר על רצינות עבודתו, ולא הופך את עבודת אלוהים לליצנות. אם יעשה כך, הוא יאבד את מקומו כאחד שמתייעצים עמו בנושאים רציניים.

איפוק הוא היכולת לשלוט על תגובות. לדבר או לשתוק כשצריך, גם אם הלב בוער לומר או להגיב.

איפוק הוא גם היכולת שלא להפריז: לא באוכל, לא בהנאה, אך גם לא בעבודה שעלולה להביא להרס משפחה. זקן חכם הנו כזה שאצלו הכל במידה הנכונה — באיזון מושלם.

(4998. sophron: discreet, sober, temperate.)

ה. "מִתְנַהֵג בְּדֶרֶךְ אֶרֶץ":

חיי הזקן יאופיינו בנימוס, אדיבות וכבוד לזולת — התנהגות המציינת יחס של כבוד לאחרים שנבראו בצלם אלוהים, בין אם הם מאמינים או לאו.

נימוס — פירושו שאדם מתיר לאחרים הזדמנות שווה לומר מה שבלבם; הוא מקשיב קשב רב לזולת; אינו מתפרץ לשיחה, אלא ממתין עד שהמבוגרים והמנוסים ממנו ידברו; תומך בחלשים; מתייחס בכבוד לנשים; מעניק לאחרים את ההכרה שהם מכובדים, רצויים ויקרים.

(2887. kosmios: orderly, i.e. decorous:–of good behaviour, modest.)

ו. "מַכְנִיס אוֹרְחִים":

המשמעות האמיתית של המילים היא: "אוהב את הזר". אדם אשר רואה בביתו וברכושו מתנה מאלוהים ואשר שמח לחלוק את ברכתו עם שאר המאמינים הזקוקים לה.

הכנסת אורחים היא היבט חיוני של תכונות המועמדים לזקנות. פירושה: מתן, הקרבה.  מי שמכניס אורחים, נותן משלו — זמנו, פרטיותו, נוחיותו, רכושו ומזונו.

מי שמכניס אורחים יודע לדאוג לבודדים ולעצובים, לאורחים ולזרים. מי שאינו מוכן לעשות את כל זאת, אינו יכול לשרת בקהילה כי הוא עסוק מדי עם עצמו ועם רכושו.

הכנסת אורחים פירושה: קבלת אחרים לארוחות, אבל גם אירוח לימים, שבועות וחודשים במקרה הצורך; אימוץ ילדים ונוער, ונכונות לפתוח את הבית לאירועים קהילתיים.

philoxenos: fond of guests, i.e. hospitable:–given to (lover of, use) hospitality.
5382.

ז. "יוֹדֵעַ לְלַמֵּד":

מכיוון שתפקידו העיקרי של זקן הקהילה הוא להכשיר את המאמינים לעבודת השרות, לכן חובה עליו לשלוט בחומר הלימוד — בדבר ה'. הוא חייב להיות בעל יכולת ללמד את המאמינים.

היכולת ללמד נובעת מלימוד אישי, מהשקעה של זמן רב בקריאה וחקר דבר אלוהים. זקן קהילה חייב להשקיע חלק ניכר מזמנו בהתחברות עם אלוהים ודברו כדי שיוכל להעניק מהידע החשוב הזה לשאר ילדי אלוהים.

הקהילות המשיחיות צמאות למלמדים מוכשרים ונאמנים לדבר אלוהים. דבר ה' אינו מחייב תואר בתיאולוגיה, אך טוב יעשו הצעירים אם יקדישו מספר חודשים או שנים ללימוד אינטנסיבי של דבר אלוהים. כך הם ישמרו על עצמם מליפול בטעות, ויוכלו להיות לעזר בקהילה בה הם משתחווים ומשרתים.

  1. didaktikos: instructive ("didactic"):–apt to teach.

ח. "לֹא מִתְמַכֵּר לְיַיִן":

אדם שאינו חבר ליין — לא נתון להשפעתו, או נמשך לאלכוהול.

ידוע שטימותיאוס התנזר מיין, אך שאול השליח ביקש ממנו לשתות מעט — כתרופה למחלותיו:  "אַל תּוֹסִיף לִשְׁתּוֹת רַק מַיִם, כִּי אִם שְׁתֵה קְצָת יַיִן בִּגְלַל קֵבָתְךָ וּמַחֲלוֹתֶיךָ הַתְּכוּפוֹת" (ראשונה לטימותיאוס ה 23).

כזקני קהילה, אנו נמנעים מלשתות יין. אף־על־פי שאין איסור גורף להרים כוסית באירוע מיוחד כזה או אחר, הרי שהשתתפות הזקן בשתיית היין עלולה להעביר מסר חיובי כלפי שתיית אלכוהול.

מכיוון שזקן קהילה צריך להיות ערני ופיכח תמיד, עליו להיות עקבי, ולא לגרום להחלשת הגנותיו, להשתכר, להיות פחות ערני או פחות פיכח.

(3943. paroinos: staying near wine, i.e. tippling (a toper):–given to wine.)

ט. "לֹא בַּעַל אֶגְרוֹף":

אדם אשר אינו פותר את בעיותיו במכות; שאינו בעל "דם חם" אשר האינסטינקטים שלו מפעילים את ידיו מהר יותר מאשר את מוחו; אדם שאינו ממהר להכות כשמטיחים לעברו האשמות.

me:G3361 plektes:G4131
me = not
plektes: a smiter, i.e. pugnacious (quarrelsome): –striker

י. "אָדָם הַנּוֹהֵג בְּסוֹבְלָנוּת":

אדם אשר נוח לעבוד עמו; אדם אשר מאפשר גם לאחרים לבטא את מתנותיהם בבית אלוהים; אדם שיכול לשמוע ביקורת מבלי לפגוע במבקר.

יא. "לֹא נִמְהָר לָרִיב":

אדם אשר מחפש את הפתרון והשלום, ולא את המדון.

יב. "לֹא רוֹדֵף כֶּסֶף":

אדם אשר עיניו לא ממוקדות בכסף; אדם אשר עושה את עבודתו מאהבת ה' ובעבור ישועתם וטובתם של הזולת, ולא על מנת להתעשר. אדם אשר רואה את טובת ילדי אלוהים לנגד עיניו ופועל רק ממניעים אלו.

(866. aphilarguros: unavaricious:–without covetousness, not greedy of filthy lucre.)

יג. "אָדָם שֶׁמַּנְהִיג הֵיטֵב אֶת בֵּיתוֹ שֶׁלּוֹ וּבָנָיו נִשְׁמָעִים לוֹ בִּמְלוֹא דֶּרֶךְ אֶרֶץ."

שאול השליח אינו קובע תנאי לתפקיד הזקן בכך שיהיה נשוי ואב לילדים. אם הוא נשוי ויש לו ילדים, ילדיו חייבים לשקף את החינוך שקיבלו. (שאול השליח היה רווק או אלמן. הוא מלמד בראשונה לקורינתים פרק ז כי רווקות הנה מעלה ולא חסרון אם האדם יכול לעמוד בה.)

ילדיו של זקן הקהילה חייבים להיות ממושמעים וסרים למרות. אם אביהם לא הצליח ללמדם דרך ארץ ומשמעת, איך יוכל ללמד את הקהילה?

זקן קהילה לא יכול לחיות חיים כפולים. חייו הביתיים מוצגים בקהילה. כל כישלון בחינוך ילדיו לא יוכל להסתתר מעיני הציבור. הצלחה בבסיס הביתי הנה אינדיקטור חיובי לניהול קהילה תקין.

המילה ביוונית המציינת ילדים היא : Teknon
5043. teknon: from the base of G5088; a child (as produced):– daughter, son.

הכוונה לילד צעיר ולא למבוגר. ההנחה היא: אם חינוך כתבי קודשי הושקע בילד בצעירותו, הדבר יתבטא לאורך זמן גם בחייו הבוגרים (משלי כב 6: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל־פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי־יַזְקִין לֹא־יָסוּר מִמֶּנָּה").

בהנחיה דומה, שאול כותב: "…וְיֵשׁ לוֹ בָּנִים מַאֲמִינִים אֲשֶׁר אֵין עֲלֵיהֶם טַעֲנַת הוֹלְלוּת אוֹ סוֹרְרוּת" (טיטוס א 6).

המילה ביוונית  (Pistos) המציינת "מאמינים" מתייחסת לילדים נאמנים הנשמעים להורים, ולא מדובר על אמונתם. האמונה היא פרי חסד שאלוהים מעניק, ולא מתנה הנמצאת ברשות ההורים להעניק לילדיהם.

יד. "וְאַל יְהֵא צָעִיר בָּאֱמוּנָה, פֶּן יִתְיַהֵר וְיִפֹּל בְּדִין הַשָֹטָן" (ג 6)

שאול השליח לא שולל זקנים צעירים בגיל, ולכן הוא אומר "צָעִיר בָּאֱמוּנָה". בראשונה לטימותיאוס ד 12 הוא כתב: "אַל יָבוּז לְךָ אִישׁ בְּשֶׁל צְעִירוּתְךָ". הבעיה קיימת עם מאמינים צעירים אשר מתגאים מדי במעמדם ואז עלולים ליפול באותו החטא שהשטן נפל בו — חטא הגאווה.

חלק מהבגרות המשיחית זה לדעת שהצלחה ניתנת על־ידי אלוהים, שהכוח לבצע פעולה בהצלחה בא מאלוהים ולא מיכולתך! מי שלא מבין את הלקח יכול ליפול בחטא הגאווה.

טו. "הוּא צָרִיךְ גַּם לְשֵׁם טוֹב בְּפִי אֵלֶּה שֶׁבַּחוּץ."

מכיוון שהעולם הנו שדה הקציר של הקהילה, אף מאמין לא יכול להרשות לעצמו לריב או לפתח שם רע בפי הלא מאמינים.

על כל מאמין, ולא רק זקן קהילה, למלא אחר חוקי המדינה ולהיות אזרח שומר חוק (רומים יג). בצורה כזו נשמור על דלת פתוחה ואוזן קשבת אצל הלא מאמינים. מי יודע! אולי מחר הם יפתחו את עיניהם ויקבלו את דבר אלוהים לתוך לבם.

כיצד נבחר זקן קהילה?

ההנחיה נמצאת בספר מעשי השליחים פרק ו.

במידה ועולה הצורך לבחור זקן קהילה, זקני הקהילה הקיימים בוחנים מי בקהילה מתאים ועונה לדרישות. הם פונים לחברי הקהילה, שואלים ודנים אתם אודות אותו אדם אם קיימת מניעה כלשהי לשרותו כזקן.
אם מתברר שזקני הקהילה ואנשי הקהילה בדעה אחת לגבי מינויו של אותו אדם לזקן, אז זקני הקהילה יסמכו ידיהם עליו, לפני הקהילה, והוא ימונה לזקן.

איך אלוהים שומר על ילדיו מזקן קהילה שאינו מתאים?

במידה וזקן קהילה אינו עומד בכללים שדבר אלוהים מציב, אז חובה עליו לפסול עצמו מתפקידו.

זקן קהילה חייב לראות את טובת גוף המשיח מעל לטובתו האישית. אם הוא הגיע לגיל או למצב שאינו יכול לתת את כולו לשרות גוף האדון, אז מוטב שיפנה את מקומו ולא יפגע בעדות אלוהים.

לעתים קורה שזקן קהילה מתבקש להפסיק את שירותו התפקיד זה, על מנת שיקדיש עצמו לטפל בבעיה כלשהי שפסלה אותו משירותו. לדוגמה: מצב משפחתי.

לסיכום:

אלוהים קבע שזקני הקהילה יהיו למופת, ישמשו דוגמה (פיליפים ג 17; שנייה לתסלוניקים ג 9; ראשונה לפטרוס ה).

שאול השליח מסר לקהילה את כל התנאים והתכונות שצריכים לאפיין את חייו של זקן הקהילה ומשפחתו.

מוטל על זקני הקהילה לעורר, להדריך ולעודד את כל איברי גוף המשיח כדי שיפעלו יחד, בצורה נכונה ובריאה, לתועלת כולם ועל־פי כתבי הקודש. כל זאת כדי לפאר את שם האדון.

אנא, עזרו לנו כאשר אתם בוחנים את אורח חיינו! ומצד שני — בציותכם להדרכה ולימוד המבוססים על כתבי הקודש.

פרק ג, 8-16 – תפקיד השמשים בקהילה

הנושא המרכזי של השיעורים שלנו הוא:

  • לדעת את מבנה הקהילה.

 

  • סמכויותיה.

 

  • תפקידיה.

 

  • הדרישות מנושאי התפקידים.

 

  • אורח חיינו בתוכה.

כאמור, שאול השליח שלח את האיגרת לטימותיאוס על מנת לעודדו:

– להמשיך ולשרת את האדון על פי הייעוד שנקבע לו

– להסיר מן הקהילה מורי שקר המנסים לעוות את הבשורה ולמוטט אמונתם של רבים.

– להאציל סמכויות רבות על אנשים מוכשרים כדי להקל על עבודתו של טימותיאוס ולאפשר את הכשרת הקדושים לעבודת השירות (אל האפסים ד 12-16)

– לוודא שהוא עצמו מוקף בקדושים יראי אלוהים למען יישמר מעודד ומפוקס בשירותו עבור האדון.

 

האיגרת נועדה להדריך את טימותיאוס איך להנהיג את בית אלוהים למען יפעל כראוי לכבוד אלוהים – ראה ג 15.

בפרק ב : הדרכה בנוגע לתפילה בציבור ואחריות הנשים בקהילה

בפרק ג: הדרכה בנוגע לבחירת זקנים ושמשים בקהילה.

 

שיעור שעבר למדנו את התנאים והתכונות הנדרשות מזקן קהילה.

למדנו שהתנ"ך מלמד על שני נושאי תפקידים בקהילה והם: זקן הקהילה והשמש.

בשיעור זה  נלמד אודות התנאים והתכונות הנדרשות משמש וכך את אופי שירותו.

משמעות המילה שמש הינה – משרת.

 

היום יש לנו דעה מאוד ירודה לגבי שירות, אך דבר ה' רואה זאת אחרת.

השמשים מצוינים מיד לאחר הזקנים ולכן ברור שתפקיד השירות חשוב ביותר.

 

אין מעלה גדולה יותר מאשר לשרת בדרך כלשהי, על פי יכולתך ומתנתך הרוחנית בבית אלוהים.

תוכל להיות מהנדס, עורך דין, רופא וכל בעל תפקיד מוערך שתהיה, אם אינך משרת ועוזר בדרך כלשהי בבית אלוהים, הרי שחסר לך מרכיב חשוב ביותר!

 

בפסוקים 8-15 שאול השליח מציין את תכונותיו של השמש:

  1. כן גם השמשים צריכים להיות אנשים רציניים, לא הפכפכנים בדיבורם, לא מתמכרים ליין ולא רודפי בצע,
  2. אלא אנשים המחזיקים את סוד האמונה במצפון טהור."
  3. הללו יבחנו תחילה, אחרי שימצא שאין בהם דופי, ישרתו כשמשים.
  4. כמו כן הנשים, עליהן להיות רציניות, נמנעות מלשון הרע, מפוכחות, נאמנות בכל דבר. 12. השמש יהיה בעל אישה אחת, אדם שמנהיג היטב את בניו ואת ביתו.
  5. המיטיבים לשרת משיגים לעצמם מעמד טוב ובטחון רב באמונה במשיח ישוע."

 

א. אנשים רציניים:

השמשים צריכים להיות אנשים בעלי הערכה בקרב הקהילה. אנשים מאוזנים אשר לוקחים את עבודת ה' ברצינות ובהערכה הנחוצה.

אדם רציני יכול להיות בעל חוש הומור ומחייך.

אדם רציני פשוט צריך לדעת מתי הזמן לחיוך ובדיחות דעת ומתי העת לרצינות.

מטרת הכתוב להבהיר ששמש אינו יכול להיות אדם הנחשב לליצן או כזה שאינו לוקח ברצינות הראויה את עבודתו ושירותו.

 

ב. לא הפכפכנים בדיבורם:

אחד מתפקידי השמש זה חיזוק הקשר עם חברי הקהילה. השמש ימצא עצמו לעיתים קרובות פוגש וממלא את שירות הקהילה עבור אח זה או אחר. אדם שכזה חייב להיות בעל חסינות מרכילות ולשון כפולה. השמש חייב להיות אדם שאתה סומך על מוצא פיו.

לא הפכפך בדיבור מצביע גם על יציבות מחשבתית. הכן שלו כן, והלא לא!

מדובר על אדם חכם הפועל מתוך הבנת הכתובים ולא על סמך הרגש בלבד. יציב בהחלטתו ואינו מושפע מלחץ סביבתי.

 

ג. לא מתמכר ליין:

ביוונית הכתוב המקורי אומר: mey oino poluo prosechontas

Mey= אינו, לא

Oino= יין

Poluo= הרבה, מאוד

Prosechontas= נתון ל…תלוי ב…מכור.

ז"א, אינו תלוי ביין, אינו מכור ליין, אינו סמוך על יין או נתון להשפעתו.

 

בשיעור שעבר  כבר דנו בנושא ומשמעות הדבר שהשמש לא יהיה חבר ליין, תלוי בו או מכור לו.

אינני טוען ששמש אינו יכול ללגום יין בארוחה או באירוע דתי, אלא שמשמעות הפסוק היא להבהיר שמשרתי אלוהים לא ייתפסו ככאלו הנשענים על שיכר, חברים לשיכר, מושפעים משיכר וכו'.

אוי למשרת אלוהים אם שמו ואלכוהול תמיד מתחברים ביחד. שום דבר טוב לאלוהים לא יוצא מזה.

אדרבא, מצב שכזה הינו דופי ואינו משרת את צאן אלוהים.

הסיבה נעוצה בעדות שלו עבור ישוע והקהילה. אתה מייצג את עבודת המשיח ולכן כשגריר אתה מחויב בייצוג מכובד.

יש בינינו שבחרו להתנזר מאלכוהול בכל הנוגע לשתיה חברתית. זאת כדי לא להוות מכשול לאחרים שהשיכר מהווה להם אתגר מהותי.

 

ד. לא רודפי בצע:

מכיוון שהשמשים בדרך כלל ממונים על ניהול הכספים וחלוקת העזרה במידה וקיימת, חשוב שהשמש יהיה אדם שאינו רודף בצע.

חשוב שהשמש יהיה אדם הרואה באוצר הקהילה את ברכת אלוהים ואמצעי אשר דרכו הקהילה יכולה לעזור אחד לשני, ולא כאמצעי להשגת רווח. ראה יהודה איש קריות – מתי כ"ו.

 

ה.  מחזיקים את סוד האמונה במצפון טהור:

בפרק א' שאול השליח הזהיר את טימותיאוס מאנשים אשר לימדו תורות שקר, מאלו שרדפו אחר כבודם העצמי גם במחיר לימוד שקרי.

לאותם אנשים אומר שאול – אין אמונה אמיתית ומצפון טהור.

להבדיל –  שמש בקהילה חייב להיות אדם הבקיא בדבר ה' ומראה את הציות לדבר ה' בחייו האישיים. זה אדם אשר חי את חייו מבלי שמצפונו ייסר אותו על מעשיו.

למה מתכוון שאול השליח באומרו "סוד האמונה"?

המילה נקראת גם 'עומק האמת' בוורסיות תנ"ך שונות.

הכוונה שהשמש חי את חייו על פי עומק ידיעתו וציותו לדבר ה'. הכוונה שישועתו ברורה ומבוססת על אמונה בישוע ולא על בסיס אחר. לימוד הבשורה מפיו הוא לימוד טהור ואינו סוטה מדבר אלוהים.

אורח חיים המבוסס על עומק ידיעת אמת אלוהים מובילים לחיים משיחיים מבורכים, אשר שומרים על מצפון טהור.

 

ו. בעל אישה אחת ומנהיג את בניו וביתו היטב:

שוב, כמו הנדרש מהזקנים. הנהגת בני ביתך הינה מדד ליכולתך להנהיג את בני הקהילה. אלוהים דורש דוגמת מופת בחיי הנישואים ובחינוך ילדיך כאות ליכולתך להדריך ולייעץ לאחרים.

פסוק 11 מתייחס לנשות הזקנים והשמשים, וגם מהם דורש שאול השליח להיות רציניות, לא רכלניות, מפוכחות, ערניות ונאמנות.

 

האם שאול מתכוון לנשות השמשים והזקנים או לשמשיות?

אני מאמין ששאול מתייחס לנשות השמשים והזקנים. זאת לאור הכתוב בהמשך הדורש מהשמש להיות בעל אישה אחת.

אשת שמש כאשת זקן קהילה מעורבת ומודעת לרבים מענייני הקהילה. חשוב מאוד שנשות השמשים והזקנים יוכלו לשאת ביחד את האחריות המוטלת על בעליהן.

 

באיגרת אל הרומיים ט"ז 1 שאול השליח מציין את פבי כשמשית!

המילה "שמש" ביוונית הינה מילה מקבילה למשרת, עוזר. זו מילה המתארת נאמנה אדם האוחז בתפקיד רשמי של שמש אך גם  אדם המשרת בתחום כלשהו ללא תואר רשמי.

פבי הייתה לעזר רב בגוף המשיח בקהילת קנכראה ושאול העלה את שמה למען יעזרו לה.

פבי לא הייתה שמשית רשמית, אלא אשה נאמנה בגוף המשיח אשר שאול ביקש ששאר האחים יקבלוה בזרועות פתוחות כשתגיע אליהם. לכן, הפסוק מאל הרומים טז 1 אינו הוכחה או הצדקה להשמכת נשים כשמשיות.

 

גם היום אנו זקוקים לנשים העומדות בתכונות המצוינות על מנת להדריך נשים צעירות באמונה. נשים ממלאות תפקידים רבים אחרים בקהילה בנאמנות ובמקצועיות. חשוב יותר לבצע את העבודה מאשר לקבל את התואר.

 

בפסוק 10 שאול השליח אמר שבחירת השמש תיעשה רק לאחר שחייו המשיחיים יבחנו תחילה.

במעשי השליחים פרק ו' מתוארת בחירת השמשים הראשונים, ומתברר שהקהילה בחרה והעמידה כשמשים את אלו אשר הכירה כבר כבעלי תכונות מתאימות. לאחר שהקהילה העמידה את השמשים המתאימים והם החלו לשרת בקהילה, דבר אלוהים שגשג ומספר התלמידים בעיר גדל.

מכאן, בחירת האנשים הנכונים לתפקיד תראה תוצאה מבורכת מתחילת עבודתם.

 

בפסוק 13 שאול השליח מציין שאלוהים אינו אדיש לתפקוד צייתני של ילדיו. מתברר שאלוהים לעולם לא נשאר חייב. אלוהים מברך בתמורה לציות ובכך פותח בפנינו את הדרך לשירות נוסף ומכובד יותר.

ככל ששירותך נאמן יותר לדבר ה', כך יגדל ביטחונך באמונה.

ביטחון באמונה הנו הבסיס לחיים שלווים ובטוחים ביד ה'.

 

מדוע אלוהים דורש תנאים כל כך קשים ומגבילים מילדיו?

פסוק :15:

"..אבל אם אתמהמה, הנה תדע כיצד להתנהג בבית אלוהים, אשר הוא קהילת אלוהים חיים, עמוד האמת ויסודה".

ובכן, שאול השליח מכנה את המקום שאנו מתאספים בו ללימוד והשתחוויה – בית אלוהים.

שאול השליח גם מרבה להשתמש במילה אחים כשהוא מצביע על המאמינים בקהילה (ראשונה לטימותיאוס ד' 6)

שאול השליח דרש מטימותיאוס לנהוג בבני הקהילה כמו כבני משפחתו

(ראשונה לטימותיאוס ה' 2-1).

מכאן, הקהילה משמשת כמשפחה רוחנית עבור המאמינים ובראשה עומד אלוהים.

 

מהו עמוד האמת אשר עליו הקהילה בנויה?

יוחנן י"ד 6: "אמר לו ישוע: "אני הדרך האמת והחיים, אין איש בא אל האב אלא דרכי".

ובראשונה לקורינתיים ג' 11: "כי לא יוכל איש להניח יסוד אחר זולתי היסוד שהונח, והוא ישוע המשיח"

מכאן, עמוד האמת הוא ישוע המשיח.

אנו רואים ששאול השליח מדריך את טימותיאוס לאחריות לגבי התנהגותו וטוהר הלימוד בבית אלוהים. מוטלת על הקהילה האחריות לבשר את האמת לעולם ולשמור על טוהר האמת.

שמירת עמוד האמת בקהילה אינה משימה קלה וכבר נדרשנו מספר פעמים להוציא מהקהילה אנשים אשר ניסו להציג וללמד תורה שונה מזו הכתובה. בשיעורים הבאים נלמד גם אודות הפרוצדורה למשמעת קהילתית.

 

שאול השליח מסיים בפסוק 16 בצטטו ככל הנראה שיר בן זמנו המתאר את פעולתו של המשיח ישוע בעבור קהילתו:

"התגלה בבשר – נצדק ברוח, נראה למלאכים, הוגד בגויים, הואמן בעולם, העלה למרום בכבוד".

למעשה בשיר הקטן שאול השליח סיכם את הבשורה של ישוע המשיח.

את כל זאת עשה המשיח על מנת שאנו נוכל לחזור בבטחה לנוכחות אלוהים.

 

רבותיי:

המאמינים ונושאי המשרות בקהילה מציגים את ישוע המשיח לפני שאר העולם ולכן עליהם לבחון עצמם ולשמור על עדות אישית טהורה וקדושה.

מעשיך נחשבים כציות לאמונתך ולפיכך עשויים להביא כבוד לאלוהים. שמש או זקן אשר מבזים את תפקידם עלולים לגרום לאחרים לבזות את דבר ה' ולהתרחק ממנו. ולכן היה ערני להציג עדות טהורה וקדושה, כדי שחייך יגרמו לאחרים סיבה לחפש את הישועה.

הקהילה שלנו גודלת לאט ואנו מתחילים להרגיש את הצורך בשמשים נוספים.

 

הקהילה הינה גוף המשיח וזקוקה שכל איבר יפעל על מנת שהגוף כולו יגדל בצורה בריאה. (אל האפסיים ד')

אני פונה לאנשים בקהילה להיות מודעים למחויבותם לפעול כחלק מגוף המשיח. על כל אחד מאיתנו מוטלת החובה להתפלל ולבקש מאלוהים להאיר לנו איזו מתנה רוחנית נתן לנו אשר בה נשרת אחד את השני בקהילה.

רק כך נראה את הקהילה הזו גודלת כמו שגדלה הקהילה הראשונה בירושלים בזמנם של השליחים.