לו היינו נדרשים לתאר את כל יכולותיו של אלוהים, הרי שלא היינו מפסיקים לדבר.

והנה, דוד המלך בפרק קל"ט מתאר את יכולותיו הבלתי מוגבלות של אלוהים בדרך מיוחדת וייחודית.

כולנו יודעים שאלוהים כל יכול (Omnipotent), אך דוד מבהיר איך יכולת זו של אלוהים פועלת בחייך וצריכה להשפיע עליך.

כולנו יודעים שאלוהים יודע כל (Omniscient), אך דוד מבהיר איך יכולת זו של אלוהים פועלת בחייך וצריכה להשפיע עליך.

כולנו יודעים שאלוהים נוכח בכל מקום בכל עת (Omnipresence), אך דוד מבהיר איך יכולת זו של אלוהים פועלת בחייך וצריכה להשפיע עליך.

דוד המלך מתאר את יכולותיו העל טבעיות של אלוהים כדי שנתעודד, נסיר פחד, חרדה ודיכאון. כדי שנדע שיש לנו כתובת חיה ואוהבת שמסוגלת לפתור את כל בעיותינו. כדי נשאף להתקרב אליו, נמסור את חיינו ונפשנו בידו ולכבודו, ונפאר אותו בכל תחום ופרט בחיינו.

חלוקת המזמור

א. ידיעתו המוחלטת של אלוהים מתבטאת בידיעת מחשבותיי וכל פרט בחיי (Omniscient) (פ. 1-6)

ב. יכולתו של אלוהים להיות נוכח בכל מקום בכל עת מתבטאת בנוכחותו בחיי בכל עת ובכל מצב. (Omnipresence) (פ. 7-13)

ג. כוחו האינסופי של אלוהים מתבטא בכך שהוא ברא אותי וליווה כל פרט בחיי מראשיתי ועד הנצח. (Omnipotent)  (פ. 14-18)

ד. ההשפעה של ריבונותו, צדקתו וקדושתו של אלוהים על חיי (פ. 19-24)

א. ידיעתו המוחלטת של אלוהים מתבטאת בידיעת מחשבותיי וכל פרט בחיי (Omniscient) (פ. 1-6)

1  לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד מִזְמוֹר: יְהוָה, חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע.
2  אַתָּה יָדַעְתָּ שִׁבְתִּי וְקוּמִי; בַּנְתָּה לְרֵעִי מֵרָחוֹק.
3  אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ; וְכָל-דְּרָכַי הִסְכַּנְתָּה.

4  כִּי אֵין מִלָּה בִּלְשׁוֹנִי; הֵן יְהוָה יָדַעְתָּ כֻלָּהּ.
5  אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי; וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה.
6  פלאיה (פְּלִיאָה) דַעַת מִמֶּנִּי; נִשְׂגְּבָה לא-אוּכַל לָהּ.

כבר בשלב הראשוני חשוב לציין שדוד אינו מציין את השם 'אלוהים' בלבד, אלא את השם יהוה, כי זהו שם הברית של אלוהים.[1]

כל הדתות מכנים את אליליהם בשם אלוהים, אך השם 'יהוה' שייך בלעדית לאלוהים החי שברא את כל אשר בעולם, כמתואר בבראשית פרקים א-ב.

בששת הפסוקים הראשונים דוד המלך מציין שיהוה יודע הכל. והנה דוד אינו מציין שיהוה יודע את כל חוקי הפיזיקה, ויודע איך נוצרים הרים או מבין את שפת הציפורים.

דוד המלך מיחס את יכולתו של אלוהים לדעת הכל, ביחס אישי אליו – לכך שמחשבותיו שקופות לפני יהוה.

יהוה יודע הכל, והוא משתמש ביכולת הזו כדי לחקור את מחשבותינו, את רעיונותינו, את האמת שבנפשנו, את המניעים של כל פעולה בחיינו. כך שלא קיים דבר במוחנו הנסתר ממנו.

אין דבר בחיינו שאנו יכולים לעשות ויהווה הפתעה ליהוה.

דוד המלך מבהיר לנו שאלוהים אינו בוחן אותנו שעה בשבוע או דקה בחודש. עיניו הבוחנות והקוראות את שבליבנו חוקרות אותנו כל העת עד כי נדמה שכף ידו של אלוהים מונחת על הראש שלנו (דברה"ב ט"ז 9). הוא מסביבנו 24/7 ויודע את כל  מה שאנו גם לא אומרים בלשוננו.

דוד המלך חושב על הידיעה הריבונית הזו ומודה: זה נשגב ממני. לאור הידיעה המוחלטת של פנים הווייתו, דוד מבין שאינו יכול להתחמק מעיניו החוקרות והמבינות של אלוהים.
דוד המלך דיבר מניסיון כואב. הוא הבין בדרך הקשה עד כמה אלוהים יודע את אשר בליבו, וראה כל פרט והבין כל מניע כאשר בוצע החטא נגד אוריה ואשתו בת שבע (שמ"ב י"ב). באותה מידה, דוד ידע שאלוהים יסלח לו וימשיך לברכו כי אלוהים ידע שהחרטה בליבו הייתה אמיתית וכנה (תהלים ל"ב; נ"א).

הנביא ישעיה בפרק י"א תיאר את תכונותיו של גואל ישראל המשיח ישוע ואמר: "…ולא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אוזניו יוכיח…ושפט בצדק דלים…" (י"א 3-4).

ירמיה הנביא כתב: בפרק י"ז 10: "אני יהוה חוקר לב בוחן כליות ולתת לאיש כדרכיו כפרי מעלליו…"

תלמידי ישוע ציינו את יכולתו זו של אלוהים כדי לבחור את המחליף הראוי ביותר לדעתם את יהודה איש קריות באומרם: "…אתה אדוני היודע כל הלבבות, (καρδιογνῶστα πάντων קרדיוגנוסטה פנטון) הראה נא מי הוא האחד מן השניים שבחרת בו…" (מע"ש א' 24; ט"ו 8).

שימו לב שהנביאים והשליחים הבינו היטב שידיעתו המוחלטת של אלוהים את מחשבותינו מהווה כלי דרכו אלוהים שופט אותנו בצדק המוחלט.

ומה זה אומר לך? לאלו בדיכאון (חרדה ופחד) החושבים שאף אחד לא מבין אותם.

אתם טועים – אלוהים יודע עליכם יותר משאתם יודעים על עצמיכם.

האמינו לו!

ידיעתו המוחלטת של אלוהים אודות מה שמתרחש במוחי ורגשותיי מאפשרת לו לדעת טוב יותר אפילו ממני עצמי, איך לטפל בי ומה אני צריך כדי להבריא, להחלים וכו'.

בעוד כל רופא צריך לתחקר, אלוהים יודע כבר למפרע.

אינני טוען שאל לנו להתייעץ ולהיעזר באנשי מקצוע, אלא מטרתי לומר ולהבהיר לחרדים ולאלו שהדיכאון כובש בליבם חלקות רבות יותר – אל תאמינו לשקר שבמוח! אלוהים יודע מה עובר עליכם ויש לו פתרון.

אל תסגרו את השער לאלוהים. אל תאטמו ליבכם אליו. אין מי שיודע את נסתרות ליבכם טוב ממנו. הציגו בקשותיכם בתפילה ואמונה – הוא חי, הוא שומע והוא יכול לתקן את כל הדרוש תיקון בחיינו ונפשנו (אל הפיליפים ד' 4-8).

ב. יכולתו של אלוהים להיות נוכח בכל מקום בכל עת מתבטאת בנוכחותו בחיי בכל עת ובכל מצב. (Omnipresence) (פ. 7-13)

7  אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ? וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח?
8  אִם אֶסַּק שָׁמַיִם, שָׁם אָתָּה; וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל, הִנֶּךָּ.
9  אֶשָּׂא כַנְפֵי-שָׁחַר; אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם.
10 גַּם-שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי; וְתאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ.
11  וָאמַר: אַךְ-חשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי.
12  גַּם-חשֶׁךְ לא-יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ: וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר, כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה.
13  כִּי-אַתָּה קָנִיתָ כִלְיותָי; תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי.

לאחר שדוד המלך הבהיר שאלוהים קורא את מחשבותינו ויודע את המניע לכל מהלך בחיינו בכל רגע בכל חיינו, הוא כעת מציין שאלוהים מסוגל להיות נוכח בכל מקום בכל עת.

דוד אינו מציין שאלוהים נמצא עם הדגים בים ועם העופות בשמים, למרות שגם זה נכון.

דוד מציין איך היכולת של אלוהים להיות נוכח בכל מקום משפיעה על חיי ועל היחס ביני לבין יהוה. דוד מסביר איך יכולתו זו של יהוה משפיעה על חיי והקשר שלי איתו.

דוד מבהיר שאין רגע בחיינו שיהוה אינו נוכח עימנו. אין רגע בחיינו שאנו לבד ואלוהים אינו איתנו.

שימו לב לפרט כה חשוב. דוד אומר: "אנה מרוחך אלך ואנה מפניך אברח." מבחינה דקדוקית, "רוחך" מקבילה ל"פניך". מכאן…

א. דוד המלך משווה את רוח אלוהים לאלוהים עצמו וכך מבהיר שרוח הקודש היא הוויה אלוהית.

ב. דוד המלך מלמד את שמלמדים שאר הנביאים והשליחים, שרוח אלוהים שוכנת בתוך ילדי אלוהים הנושעים, כך שאלוהים ברוחו כל הזמן עם כל אחד מילדי אלוהים ובכל מקום אשר יהיו (קור"א ג' 16-19; ו' 19-20; אל האפסים א' 13-14).

אין רגע בחיינו כנושעים שרוח הקודש אינה עימנו.

רוח קודשו עימנו בחושך וגם באור, ביום ובלילה, באוויר וביבשה ובים. גם יונה הנביא מוכן להעיד על כך.

אין מקום בו רוח הקודש חסרה ומנותקת מילדי אלוהים.

גם אם נעלה לכוכב אחר, שם רוח אלוהים תהיה עימנו.

כי אלוהים נמצא בבריאה שלו ואין דבר רחוק ממנו או בלתי נגיש לו. כל הבריאה קטנה מאלוהים.

ובכן, דוד מבהיר שנוכחות אלוהים בחייו לא החלה רק מרגע שהוא הפך למלך, אלא כבר מרחם אימו. שם, בשלבי ההתפתחות שלו במפגש הזרע והביצית, אלוהים כבר היה נוכח ופועל כדי שההפריה הזו תניב את התינוק שנבחר למלך וחוליה במשפחת האדם שממנה יבוא המשיח ישוע.

מדוע?

כי אלוהים מעניק את נפש החיים לכל חי.

כי אלוהים יודע את מי הוא בוחר כבר מקדם ימי עולם (אל האפסיים א' 4; אל הפיליפים א' 6; אל הרומים ח' 29-30).

אין שום דבר בגדר המקריות בחיים שלנו!

ולאחר התיאור המדהים הזה נשאלת השאלה:

ומה כל זה אומר לך?

כמה פעמים בחיינו אנו מרגישים לבד, זרוקים ודחויים?

במיוחד אלו שחווים דיכאון חושבים שאף אחד אינו מבין אותם, והם נשארו לבד עם הבעיה הבלתי ניתנת לפתרון.

אך האמת שונה.

אל תאמינו לשקרים של השטן.

אלוהים אוהב אותך יותר מההורים שלך ונמצא איתך 24 שעות ביממה, ושבע ימים בשבוע, כל השנה, כל חייך (תהילים כ"ז 10; ישעיה מ"ט 14)
"התשכח אשה עולה מרחם בן בטנה? גם אלה תשכחנה ואנוכי לא אשכחך."

אלוהים הבטיח ששום דבר לא יפריד אותך מאהבתו, ששולמה בחיי בנו ישוע המשיח.

ג. כוחו האינסופי של אלוהים מתבטא בכך שהוא ברא אותי וליווה כל פרט בחיי מראשיתי ועד הנצח. (Omnipotent)  (פ. 14-18)

14  אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי: נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ; וְנַפְשִׁי יוֹדַעַת מְאוֹד.
15  לא-נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ: אֲשֶׁר-עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ.
16 גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל-סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ: יָמִים יֻצָּרוּ ולא (וְלוֹ) אֶחָד בָּהֶם.
17  וְלִי מַה-יָּקְרוּ רֵעֶיךָ, אֵל; מֶה עָצְמוּ רָאשֵׁיהֶם.
18  אֶסְפְּרֵם, מֵחוֹל יִרְבּוּן; הֱקִיצוֹתִי וְעוֹדִי עִמָּךְ.

לאחר שדוד ציין שאלוהים יודע הכל וקורא את מחשבותיי ויודע את המניעים לכל מילותיי ומעשי,

ולאחר שציין שרוח אלוהים נמצאת עם ילדיו בכל עת ובכל מקום, כך שלא קיים רגע שאנו מרוחקים או נפרדים מרוח הקודש, דוד המלך מציין את כוחו הריבוני הכל יכול של אלוהים.

דוד המלך מודה שאלוהים הוא הבורא שלו, אך גם מציין תוספת כה חשובה: "נוראות נפלאתי."

אלוהים, בראת אותי בדרך ייחודית הגורמת ליראה.

ייחודית – כי בראת אותי בצלמך ודמותך. אין פרט אחר בבריאה שנברא בדמותך וצלמך.

ואכן, כל מי שמביט על נפלאות בריאת האדם ומורכבות גוף האדם – אינו יכול אלא להרגיש יראה והבנה שהבורא כה נשגב.

אין ולא יהיה כיהוה הבורא בריאה כאדם.

כמה חבל שאנו מאבדים את היראה הזו רק בגלל שאנו רואים כל כך הרבה בני אדם החיים ופועלים בניגוד לתכניתו של אלוהים…ואינם מייצגים כראוי את הצלם והדמות שעל פיהם נבראו.

דוד ממשיך לתאר את גבורת אלוהים וכוחו הריבוני במעורבות המוחלטת בכל שלב בבריאתו.

יהוה היה שם ופיקח על כל שלב בהתפתחותי עוד בהיותי עובר.

  1. מדוע שאלוהים יבטא את כל יכולותיו ביחס וקרבה אליי?

– כי האדם הוא נזר הבריאה, הוא היצור הבכיר בכל הבריאה של אלוהים שנברא בצלמו ודמותו של אלוהים.
– כי אלוהים אוהב אותך ושילם במחיר חייו של המשיח בן האלוהים כדי להסיר את קללת החטא מעליך (ישעיה נ"ג; יוחנן ג 16; אל הרומים ח' 31-39)

  1. מה זה אומר לי ודורש ממני?

אין שום בעיה בחייך שהיא גדולה מדי עבור אלוהים כדי לפתרה. הצג לפני אלוהים את קשייך והאמן – הוא יכול לתור את כולם.

אל תאמין לשקרים של השטן ולשקרים של בני העולם הזה.

האמין ליהוה ולדברו.

זכור את הנאמר מפי האדון ישוע בבשורת מתי ו' 25-33.

אם אלוהים מטפל כך בחיות הטבע ובפרחים, עד כמה יותר הוא מטפל בבני אדם שאותם הוא מושיע.

לפיכך, התקרב לאדון ישוע ואפשר לדברו למלא את מוחך וליבך.

ד. ההשפעה של ריבונותו, צדקתו וקדושתו של אלוהים על חיי (פ. 19-24)

19  אִם-תִּקְטול, אֱלוֹהּ, רָשָׁע, וְאַנְשֵׁי דָמִים, סוּרוּ מֶנִּי.
20  אֲשֶׁר יאמְרוּךָ לִמְזִמָּה; נָשׂוּא לַשָּׁוְא עָרֶיךָ. (אויבך, צרייך)
]הם מדברים עליך וכוונותיהם רעות, אויביך נושאים את שמך לשווא.[
21  הֲלוֹא-מְשַׂנְאֶיךָ, יְהוָה, אֶשְׂנָא; וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט.
22  תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים; לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי.
23  חָקְרֵנִי אֵל, וְדַע לְבָבִי; בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי.
24  וּרְאֵה אִם-דֶּרֶךְ-עוֹצֶב בִּי; וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם.

 

אם עד כה דוד התמקד בתכונותיו של אלוהים, כעת הדגש הינו על אופיו המוסרי של אלוהים הכל יכול.

בדרך כלל בעלי השררה והכוח (במיוחד בתקופה הקדומה) קובעים לעצמם את החוקים, והחוקים שלהם בדרך כלל תפורים כך כדי שהם יוכלו להגשים את תאוותיהם ושאיפותיהם האנוכיות ללא כל מגבלה או מכשול. מי כמו דוד יכול להעיד שהוא נפל בדיוק בניסיון הזה עם בת שבע.

והנה, דוד מתפעל מיהוה. למרות כוחו ויכולותיו הבלתי מוגבלות, יהוה הינו אלוהי צדק, אמת וקדושה.
למרות שלא קיים כוח שיכול לשפוט את אלוהים ולאיים עליו, יהוה הצדיק והקדוש מגביל עצמו ואת כל השותפים לו, לאמת, צדק וקדושה מוחלטים.

יהוה הינו אלוהים שאינו סובל חטא, מרמה, רשע, ניצול לרעה ורצח.

אלוהים אינו סובל שקר וצביעות.

אלוהים אינו סובל אנשים הנושאים את שמו לשווא. אלוהים אינו סובל אנשים הטוענים להיותם משרתיו, אך בפועל פועלים בניגוד למצוותיו.

לראיה, כל עקרונות הצדק הללו הם חלק מעשרת הדיברות (שמות כ').

זה בדיוק ההאשמה של ישוע נגד הפרושים והסופרים בבשורת מתי כ"ג.

כזו דמות קדושה וריבונית כמו יהוה, אף אדם עוד לא פגש על במת ההיסטוריה האנושית.

ואיך אלוהים הכל יכול, צדיק וקדוש פועל נגד כאלו חוטאים?

יהוה שופט אותם בצדק ומסיר אותם מנגד עיניו.

לאן אלוהים שולח את אלו החוטאים נגדו וחיים בניגוד הפוך לאופיו?

דבר אלוהים מלמדנו שהם נשלחים בצדק לאגם האש (התגלות כ' 11-15).

ומדוע שדוד המלך יכניס את החלק הזה בנוגע לאופיו של אלוהים למזמור הנוכחי?

איך אופיו הקדוש של יהוה השפיע על דוד המלך ואמור להשפיע עליך ועלי?

דוד המלך מבהיר שכל יכולותיו הנפלאות של אלוהים אשר פורטו בפסוקים 1-18 עומדים לטובת ילדי אלוהים השותפים לאופיו הקדוש, צדיק וטהור של אלוהים – בלבד.

רובם המוחלט של האנשים רוצים להיות בקשרי קרבה עם עשירים ואנשי השפעה, זאת כדי לקדם את ענייניהם ולטובתם האישית.

דוד המלך מבהיר שאלוהים אינו מעונין בקרבה לאנשי רשע. אלוהים שופט כאלו ומרחיקם ממנו.

דוד מציין את אופיו הנפלא של אלוהים כדי ללמדנו לאמץ באמונה את אופיו הצדיק של אלוהים. ואיך זה צריך להשפיע על חייך וחיי?

א. הזדהות עם אלוהים ומטרותיו. אימוץ רצונו ותכניותיו של אלוהים לחיי כפי שהן כתובות בכתבי הקודש.
אם קידום מלכות אלוהים היא עדיפות בעיני אלוהים, אז זו גם העדיפות בחיי.

ב. השתתפות במאבק הקדושה, הצדק והטוהר של אלוהים בעולם.
עליך ועלי להתרחק מן הרע על כל צורותיו ולוודא שאתה ואני מוקפים בחברה משיחית בוגרת וקדושה (ראשונה לקורינתיים ט"ו 33).

שנאת הרע וריחוק מן הרע חייבים להתבטא בהתקרבות אל הטוב והתחברות עם טובים.

ג. כניעה מוחלטת להוראת אלוהים בכל תחום בחיי. משלי ג' 5-8.

הלוואי שזו תהיה תפילתנו היומית.

23  חָקְרֵנִי אֵל, וְדַע לְבָבִי; בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי.
24  וּרְאֵה אִם-דֶּרֶךְ-עוֹצֶב בִּי; וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם.

הפסוקים האחרונים מקבילים לפסוק הפותח וכך מהווים סגירת מעגל.

ההזמנה של אלוהים לליבנו וכניעתנו לרצונו, וקבלת בנו כאדון ומושיע מכפר חטאים, היא תנאי בסיסי לחיים מבורכים.

לסיכום:

דוד המלך מציין את כל יכולותיו הנשגבות והעל טבעיות של אלוהים כדי שתדע שאלוהים הוא הכתובת לכל פניותיך ובכל תנאי.

דוד המלך פירט גם את אופיו המוסרי של אלוהים ללמדך שכל כוחו ויכולותיו של אלוהים עומדים לזכות ילדיו השותפים לקדושתו, טוהרו וצדקתו.

בוא אליו.

היכנע לו.

שמע להוראותיו וחייה על פי הן, וראה כי טוב יהוה ורק בו יש חיי נצח מלאים שלום, שמחה וסיפוק.

תהילים קל"ט

ציטוט מן התנ"ך                                                                        פירוש

א  לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד מִזְמוֹר:
יְהוָה, חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע.
ב  אַתָּה יָדַעְתָּ שִׁבְתִּי וְקוּמִי; בַּנְתָּה לְרֵעִי מֵרָחוֹק.

ג  אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ; וְכָל-דְּרָכַי הִסְכַּנְתָּה.

ד  כִּי אֵין מִלָּה בִּלְשׁוֹנִי; הֵן יְהוָה יָדַעְתָּ כֻלָּהּ.

ה  אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי; וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה.

ו  פלאיה (פְּלִיאָה) דַעַת מִמֶּנִּי; נִשְׂגְּבָה לא-אוּכַל לָהּ.

 

ז  אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ; וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח.

ח  אִם אֶסַּק שָׁמַיִם, שָׁם אָתָּה; וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל, הִנֶּךָּ.

ט  אֶשָּׂא כַנְפֵי-שָׁחַר;  אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם.

י  גַּם-שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי; וְתאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ.

יא  וָאמַר: אַךְ-חשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי.

יב  גַּם-חשֶׁךְ  לא-יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ: וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר–    כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה.

יג  כִּי-אַתָּה קָנִיתָ כִלְיותָי; תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי.

יד  אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי: נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ;    וְנַפְשִׁי יוֹדַעַת מְאוֹד.

טו  לא-נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ:
אֲשֶׁר-עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר  רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ.

טז  גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל-סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ:
יָמִים יֻצָּרוּ ולא (וְלוֹ) אֶחָד בָּהֶם.

יז  וְלִי מַה-יָּקְרוּ רֵעֶיךָ, אֵל; מֶה עָצְמוּ רָאשֵׁיהֶם.

יח  אֶסְפְּרֵם, מֵחוֹל יִרְבּוּן; הֱקִיצוֹתִי וְעוֹדִי עִמָּךְ.

יט  אִם-תִּקְטול, אֱלוֹהּ, רָשָׁע  וְאַנְשֵׁי דָמִים, סוּרוּ מֶנִּי.

כ  אֲשֶׁר יאמְרוּךָ לִמְזִמָּה; נָשׂוּא לַשָּׁוְא עָרֶיךָ.

כא  הֲלוֹא-מְשַׂנְאֶיךָ, יְהוָה, אֶשְׂנָא; וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט.

כב  תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים; לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי.

כג  חָקְרֵנִי אֵל, וְדַע לְבָבִי; בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי.

כד  וּרְאֵה אִם-דֶּרֶךְ-עוֹצֶב בִּי; וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם.

א. שיר שכתב דוד המלך.

ה', אתה בחנת אותי ואתה מכיר אותי.

ב. אתה יודע מתי אני יושב ומתי אני קם, אתה מבין את מחשבותיי מרחוק.

ג. אתה מכיר אותי כשאני הולך ושוכב, את כל ענייני אתה מכיר היטב.

ד. עוד לפני שאני חושב על מילה, ה', כבר יודע כל מה שאני רוצה לומר.

ה. אתה מקיף אותי מאחור ומלפנים, שם את כף ידך עליי.

ו. עובדה זו היא מעבר להבנתי, היא נעלה, אינני יכול להגיע אליה.

ז. לאן אני יכול להתרחק מרוחך? ולאן אני יכול לברוח מפניך?

ח. אם אעלה לשמים – שם אתה, ואם אשכב בשאול, אתה שם.

ט. אם אעוף לקצה מזרח, אשכון בקצה מערב,

י. גם שם ידך תנחה אותי, וימינך תחזיק אותי.

י"א. אם אומר: "אכן החושך יכסה אותי, והאור סביבי יהיה ללילה",

י"ב. גם החושך אינו חשוך בעיניך, והלילה מאיר כמו היום, בעיניך החושך כמו אור.

י"ג. אכן, אתה בראת אותי, עיצבת אותי בבטן אימי.

י"ד. אני מודה לך כי נוצרתי בדרך מופלאה, נפלאים מעשיך, את זאת אני יודע היטב.

ט"ו. אף עצם לא נסתרה ממך. נעשיתי בסתר,  נרקמתי במעמקים \ בחושך.

ט"ז. ראית את כל אבריי בהיותי עובר, ובספרך כתובים כל הימים שתכננת לי עוד לפני שאחד מהם נוצר.

י"ז. בעיניי מחשבותיך יקרות מאוד, אל, הן רבות ועצומות.

י"ח. אם אנסה לספור אותן, הן רבות מגרגירי החול. כשאני מתעורר אני עדיין איתך.

י"ט. אלוהים, הרוג את הרשעים, רשעים, הסתלקו ממני.

כ'. הם מדברים עליך וכוונותיהם רעות, אויביך נושאים את שמך לשווא.

כ"א. הלוא אני שונא את שונאיך, ה', ומתנגד לכל מתנגדיך.

כ"ב. שנאה עמוקה אני שונא אותם, הם הפכו לאוייבי.

כ"ג. בדוק אותי, אל, וראה את ליבי. בחן אותי וראה את מחשבותיי.

כ"ד. ראה אם יש בי דבר המעורר עצב, והנחה אותי בדרך נצחית.

Bibliography

Andres Max. Lawson, J. Steven. Holman Old Testament Commentary Psalms 1-75. Nashville, Tennessee: B&H Publishing Group, 2003.

Chou, Abner. The Hermeneutics of the Biblical Writers: Learning to Interpret Scripture from the Prophets and Apostles. Grand Rapids, MI: Kregel, 2018.

Henry, Mathew. Commentary on Psalms. Rishon Lezion: Hagefen, 2016.

Kaiser, Walter C. Jr. The Messiah in the Old Testament. Grand Rapids, MI: Zondervan, 1995.

Kasutu, M.D. Psalms. Expository on Psalms. Tel-Aviv: Yavne, 1988.

L., Gordon Sh. Psalms Vol. 2. Tel-Aviv: Galil Publishing L.T.D, 1992.

Lockyer, Herbert, SR. A Devotional Commentary Psalms. Grand Rapids, MI: Kregel Publications, 1993.

Peer Vehadar, Mikraot Gedolot. Psalms. Jerusalem: Feldheim, 1998.

Ross, Allen. A Commentary on the Psalms, Vol. 3. Grand Rapids: Kregel, n.d.

Sailhamer, John H. Introduction to Old Testament Theology. A Aanonical Approach. Grand Rapids, MI: Zondervan, 1995.

Spurgeon, H. Charles. The Treasury of David. Grand Rapids, MI: Kregel, 1968.

[1] Ross, Allen. A Commentary on the Psalms, Vol. 3. (Grand Rapids: Kregel, n.d.), 819.