התגלות פרק ח' פסוקים 1-6.

כותרת: יש מענה לתפילותינו

ספר ההתגלות של האדון ישוע ליוחנן השליח מתאר את האירועים בתקופה הנקראת בפי ירמיה הנביא: "צרת יעקב".

זו תקופה בת 7 שנים כפי שמציין דניאל הנביא בפרק ט'. אלו שבע השנים שלפני חזרתו של ישוע המשיח להקים את ממלכתו בארץ.

במהלך שבע שנות הצרה, אלוהים יזקק את עמו ישראל מבחינה רוחנית. בסיום שבע שנות הצרה רק שארית מעם ישראל תישרוד (שליש מן העם על פי הכתוב בזכריה י"ג 8-9). השארית שתשרוד את הצרה תיוושע כולה, תקבל את ישוע המשיח בכניעה ואהבה ורק אז תחל למלא את ייעוד עם ישראל ככוהנים בממלכת המשיח (שמות י"ט 5-6).
בד בבד, מעניש אלוהים את שאר עמי העולם בעבור מרידתם בו ושנאתם לישראל, וגם מהם ישאיר אלוהים שארית – כשליש.

מטרת המסר בספר ההתגלות מאוד ברורה: אלוהים עתיד לשפוט את הרשעים ולהעמידם לדין, אך יחד עם זאת הוא מכין את כדור הארץ לקראת שובו של ישוע המשיח להקים את ממלכתו. ממלכה שבה לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ידעו עוד מלחמה. עולם אשר בו אריה יאכל תבן וזאב ירבץ עם גדי (ישעיה י"א).

בפרקים ד'-ה' למדנו שהמשיח מקבל את כתב הבעלות על העולם. כתב הבעלות מוצג כמגילה חתומה בשבעה חותמות.

כל חותם שנפתח מציין מכה הניחתת על יושבי הארץ. לאחר שנפתחו שישה מהחותמות, נשאר החותם האחרון.

פרק ח' מתאר את האירועים מרגע פתיחת החותם השביעי.

פרק ח' 1-6:

  1. כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשְּׁבִיעִי הָיְתָה דְּמָמָה בַּשָּׁמַיִם כַּחֲצִי שָׁעָה. 2‏ רָאִיתִי אֶת שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים הָעוֹמְדִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; שִׁבְעָה שׁוֹפָרוֹת נִתְּנוּ לָהֶם.
    3‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר בָּא וְעָמַד אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ; בְּיָדוֹ מַחְתַּת זָהָב, וּקְטֹרֶת רַבָּה נִתְּנָה לוֹ כְּדֵי לָשִׂים אוֹתָהּ בִּתְפִלּוֹת כָּל הַקְּדוֹשִׁים עַל מִזְבַּח הַזָּהָב אֲשֶׁר לִפְנֵי הַכִּסֵּא. 4‏ וַעֲשַׁן הַקְּטֹרֶת עָלָה בִּתְפִלּוֹת הַקְּדוֹשִׁים מִיָּדוֹ שֶׁל הַמַּלְאָךְ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים. 5‏ לָקַח הַמַּלְאָךְ אֶת הַמַּחְתָּה, מִלֵּא אוֹתָהּ אֵשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְהִשְׁלִיךְ עַל הָאָרֶץ. אָז הִתְחוֹלְלוּ רְעָמִים וְקוֹלוֹת וּבְרָקִים וּרְעִידוֹת אֲדָמָה. 6‏ שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר בְּיָדָם שִׁבְעַת הַשּׁוֹפָרוֹת הִתְכּוֹנְנוּ לִתְקֹעַ.

משלימי הדרשה:

א. מדוע היתה דממה בשמיים כשנפתח החותם השביעי? (1)

ב. מה מייצגים שבעת השופרות? (2)

ג. איך קשורים תפילות הקדושים והמשך זעם אלוהים על יושבי תבל? (3-6)

א. מדוע היתה דממה בשמיים כשנפתח החותם השביעי? (1)

  1. כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשְּׁבִיעִי הָיְתָה דְּמָמָה בַּשָּׁמַיִם כַּחֲצִי שָׁעָה.
    החותם השביעי נפתח, והנה היתה דממה בשמיים. שקט מוחלט. הס!
    מה קרה לכל המלאכים שהיללו את אלוהים? מה קרה לכל הנושעים שעומדים לפני כסא אלוהים ומשבחים אותו בעבור ישועתו?

כולם דוממים! כולם שותקים למשך כחצי שעה. (30 דקות או זמן קצר)

מה הם רואים שגורם לתדהמה שכזו?

כשנפתח החותם השביעי, האחרון, כל הנוכחים בשמים יכלו לחשוב שהחותם מייצג מכה אחת בלבד כמו שאר ששת החותמות הקודמים. תהיה המכה קשה שתהיה, הרי מדובר במכה אחת, כך יכלו לחשוב לאור המתרחש בפתיחת החותמות עד כה.

והנה, החותם השביעי משחרר שבע שופרות, ומי יודע מה השופרות עוד יפתחו. עלינו לזכור שבסיום אירועי החותם הרביעי, רבע מכלל אוכלוסיית העולם נכחדה. מדובר על 2 מיליארד בני אדם נכון לימינו. זה מספר קורבנות בלתי נתפס…

אם כן, הדממה שכללה גם דממת הלל, נבעה מההלם של כל הנוכחים בשמים נוכח העוצמה והחומרה של המשך זעם אלוהים הצפוי לבוא על העולם הדוחה את אלוהים.

יישום, הסקת מסקנות אישיות:

א. אם יש בינינו אדם שעדיין לא נושע, אנא שקול שוב את עמדתך לגבי ישוע המשיח. אל תדחה את חסד אלוהים היום, אלא קרא בשם ישוע המשיח לסליחת חטאיך למען תלבש את צדקתו ותוכל לממש בקדושה את יעוד בריאתך. רק כך לא תחווה את זעם אלוהים.
רבותי, אהבת אלוהים מתבטאת בבשורה שכל אדם חשוף לה היום.

אהבת אלוהים מתבטאת בהזדמנות שיש לכל אדם לקרא בשם ישוע ולהיוושע. אנא אל תבוז לאהבת אלוהים היום. אלוהים צדיק ולכן צדקתו מחייבת אותו להעניש את הדוחים את ישועתו.
ב. ישנם שיטענו שהפחדת אנשים למען יאמינו בישוע אינה אלא שטיפת מוח וניצול. ובכן, אינני עוסק בהפחדות ולא בניסיון למכור דבר כלשהו למען רווח אישי.
כתבי הקודש הוכיחו עצמם כדבר אמת ובעלי כוח ריבוני.
כל הנבואות שמועד התגשמותן עבר, התגשמו באופן מדוייק של 100%.

לאור זאת, יש לי את האמונה והבטחון המוחלטים של דברי אותם נביאים הם דבר אלוהים חיים ועתידים להתגשם גם בעתיד בדיוק מוחלט.

האם המידע שאתה שם בטחונך בו הוכח כדבר אלוהים אמת?

מה מייצגים שבעת השופרות? (פ. 2)

  1. "ראיתי את שבעת המלאכים העומדים לפני האלוהים, שבעה שופרות ניתנו להם".

יוחנן מציין ששבעת המלאכים העומדים לפני אלוהים קיבלו שבעה שופרות, שופר לכל מלאך.

כל שופר שיתקע בעיתו, (פסוק 7 ואילך) יציין מכה הניחתת על הארץ, או אירוע מסוים בשמים המשליך על אירוע בתבל ממש כמו שקרה עם פתיחת כל חותם. אנו נלמד כל אירוע בשיעורים הבאים.

עלינו לזכור שהנוכחים בשמים לא בהכרח ידעו מה הסתתר בתוך החותם השביעי ומה מסתתר בתוך השופר השביעי. אנו יודעים שהחותם השביעי הכיל בתוכו את שבעת השופרות וגם את שבעת קערות הזעם.

הנושעים מסביב לכס אלוהים ידעו היטב שקול השופר אינו סתם תו מוסיקלי או שיר סתמי, אלא השופר מציין את קולו של אלוהים.
השופר הינו כלי חשוב בתנ"ך בכל הנוגע להכרזת אירועים. לעולם לא יתקע השופר לחינם. כל תקיעה היתה רבת משמעות: (מעמד הר סיני: שמות י"ט; קולו של אלוהים: ירמיה ו' 17;  הכרזת מועדים: ויקרא כג 24; במדבר י' 1-10, משיחת מלך: מלכים א' א' 34,39).

ג. איך קשורים תפילות הקדושים והמשך זעם אלוהים על יושבי תבל? (3-6)

3‏ וּמַלְאָךְ אַחֵר בָּא וְעָמַד אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ; בְּיָדוֹ מַחְתַּת זָהָב, וּקְטֹרֶת רַבָּה נִתְּנָה לוֹ כְּדֵי לָשִׂים אוֹתָהּ בִּתְפִלּוֹת כָּל הַקְּדוֹשִׁים עַל מִזְבַּח הַזָּהָב אֲשֶׁר לִפְנֵי הַכִּסֵּא. 4‏ וַעֲשַׁן הַקְּטֹרֶת עָלָה בִּתְפִלּוֹת הַקְּדוֹשִׁים מִיָּדוֹ שֶׁל הַמַּלְאָךְ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים. 5‏ לָקַח הַמַּלְאָךְ אֶת הַמַּחְתָּה, מִלֵּא אוֹתָהּ אֵשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְהִשְׁלִיךְ עַל הָאָרֶץ. אָז הִתְחוֹלְלוּ רְעָמִים וְקוֹלוֹת וּבְרָקִים וּרְעִידוֹת אֲדָמָה. 6‏ שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר בְּיָדָם שִׁבְעַת הַשּׁוֹפָרוֹת הִתְכּוֹנְנוּ לִתְקֹעַ.

יוחנן עד למחזה מיוחד. מלאך שבידו מן סוג של עט חפירה (מחתה) עומד מול מזבח הזהב שניצב מול כסא אלוהים.

ניתנה למלאך קטורת רבה, כדי לערבב אותה עם תפילות כל הקדושים שעל המזבח.

ראוי שנזכור שחפצי המקדש הארצי היו סמלים וצל של הקיים ליד כסא אלוהים.

(אל העבריים ט').

המלאך שם את הקטורת על תפילות הקדושים הנמצאות על המזבח כאילו היו זבחים.

האם ניתן להעלות חזיר על מזבח אלוהים בבית המקדש? חס וחלילה!

האם ניתן להעלות כל כבש, שור או יונה, למרות היותם בעלי-חיים כשרים, על מזבח ה'?

לא ולא!

על מזבח אלוהים הניצב מול קודש הקודשים ניתן להעלות רק זבחים שעברו את בדיקת כשרותם ושלמותם.

מלבד היות הקורבן חיה כשרה, עליו להיות בן גיל מתאים ומושלם מבחינה בריאותית.

כמו שעל מזבח אלוהים הארצי ניתן להעלות רק זבח מתאים כדי שיעלה ריח ניחוח לפני אלוהים (שמות כ"ט 18), כך יכלו תפילות הקדושים להגיע על מזבח אלוהים רק אם הן עומדות ברצון אלוהים. ז"א – נושא בקשתן תואם לרצון אלוהים (יוח"א ה' 14-15; ג' 22; תהילים ל"ז 3-4; ס"ו 18; יוחנן י"ד 13-14; פטר"א ג' 7).

רק תפילות אלו יעלו ריח ניחוח ואלוהים יענה לאותן בקשות. השאר לא יגיעו בכלל אל המזבח.

מהן תפילות ראויות? לאלו תפילות אלוהים מאזין ועונה?

לפני שנפרט כדאי לזכור: התפילות מעולם לא נועדו לשכנע את אלוהים לעשות את רצונך אלא לבקש שרצונו יעשה ושליבך יכנע ויאהב את רצון אלוהים.

אני אציין מספר עקרונות שיעזרו לנו להתפלל נכונה על מנת שאלוהים יקבלן ויענה עליהן:

א. ישוע לימד את העקרונות של התפילה הנכונה בבשורת מתי ו' 9-15. תפילת האדון שמהווה מסגרת כללית של ההנחיות.
– אבינו שבשמיים – יתקדש שמך…תבוא מלכותך… ייעשה רצונך…תן לנו את לחם חוקינו… סלח לנו כפי שאנו סולחים לחוטאים לנו…אל תביאנו לידי ניסיון כי אם חלצנו מן הרע…

ב. ראשונה לטימוטיאוס ב': תפילה בעבור ישועת שליטנו, וישועת בני אדם.

ג. דוד המלך במזמורים ז'; כ"ה; כ"ו; ל"ה; נ"ב; נ"ה; נ"ח, מבקש שאלוהים ישמור אותו מכל רע אך יחד עם זאת הוא מבקש נקמה על עושי הרע.

האם דוד צמא לדם? לא!

דוד המלך היה צמא במזמורים אלו לראות את משפט הצדק של אלוהים בא לידי ביטוי.

כמוהו מתפללים אותם קדושים מתחת מזבח אלוהים בספר התגלות פרק ו' 9-10.

ד. חנה התפללה לילד וקיבלה את שמואל. ז"א אלוהים שומע לבקשה אישית כשזו עומדת ברצונו ונועדה למלא את רצונו בחיינו ובחיי עמו.

ה. אלוהים ענה לאליהו הנביא לעצור גשם ולהחזיר גשם. כאשר הדבר נועד להציג את משפט אלוהים אך גם את חסדו ורחמנותו. מלכים א' י"ז – י"ח.

ו. שאלו שלום ירושלים – מהות התפילה היא שהמשיח יחזור מכיוון שרק אז יבוא שלום על ירושלים. תהילים קכ"ב 6.

ז. שאול השליח התפלל לשלומה הרוחני של הקהילה ומשפחת המאמינים בישוע.

רוצה לדעת איך להתפלל ומה לבקש?

הדרך הבריאה ביותר היא לקרא את דבר אלוהים וללמוד מתפילותיהם של ילדי אלוהים.

כשמכירים את אבא שבשמיים באופן אישי, יודעים איך לגשת אליו (טוהר לב)  ומה הוא אוהב.

בקיצור:

כשאנו מתפללים על פי רצון אלוהים אנו מביעים את כניעתנו, תלותנו ובטחוננו באלוהים וכך אנו מפארים אותו.
תפילה כשרה היא כזו שמבקשת שרצון אלוהים יתגשם.
תפילה כשרה היא כזו המתבססת על הבטחת אלוהים לאדם, לאומה או עולם. (מלכים ב' פרק כ')

כשמתפללים על פי רצון אלוהים הוא מבטיח לשמוע ולעשות. ראשונה ליוחנן ה' 14-15 ותהילים ל"ז 4.

כשאנו מתפללים ונענים, אנו לומדים לחוות את ריבונותו של אלוהים בחיינו. כך אנו מתעודדים להמשיך ולבטוח באלוהים.

מה היה נושא התפילות של הקדושים והאם אלוהים ענה להן?

נא לקרא את פסוקים 5-6:

5‏ לָקַח הַמַּלְאָךְ אֶת הַמַּחְתָּה, מִלֵּא אוֹתָהּ אֵשׁ מִן הַמִּזְבֵּחַ וְהִשְׁלִיךְ עַל הָאָרֶץ. אָז הִתְחוֹלְלוּ רְעָמִים וְקוֹלוֹת וּבְרָקִים וּרְעִידוֹת אֲדָמָה. 6‏ שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר בְּיָדָם שִׁבְעַת הַשּׁוֹפָרוֹת הִתְכּוֹנְנוּ לִתְקֹעַ.

לאור פועל אלוהים ואופי הפעולה ניתן להסיק שנושא התפילות היה:

א. אלוהים אנא הראה את משפט צדקך בעולם. ראה פרק ו' 10.

ב. תבוא מלכותך, אנא חזור.

ומה קרה לאחר שתפילות הקדושים הובאו כזבח? אלוהים מילא אחר בקשתם והוציא לפועל את צדקתו נגד החוטאים הדוחים את ישוע והפוגעים בילדיו הנאמנים. (ראה את תפילתו של דוד המלך במזמור ק"ט ותשובת אלוהים במשמור ק"י).

מה זה אומר לך ולי?

תמשיך להתפלל ואל תחדל. אלוהים נאמן לשמוע את תחינותינו ויענה בזמן הנכון. יש לנו אלוהים שומע תפילות ועונה עליהן כראוי.

בפסוקים הבאים נלמד מה מכילים שבע השופרות.

לסיכום:

א. לפני כל סדרת עונשים על העולם, יוחנן רואה מחזה שמיימי הנועד ללמדו שכל הארועים הקשים נובעים מתוך משפט צדק של אלוהים ולא מחוסר שליטה עולמי! (פרקים ד'-ה', ח' ו-ט"ו)

ב. תפילה לא נועדה לשכנע את אלוהים לעשות כרצוני אלא לבקש שרצון אלוהים יעשה.

תפילות הן כמו זבח לפני אלוהים.

כמו שזבח חייב להיות כשר בעיני אלוהים, כך תפילותינו צריכות להתאים לרצון אלוהים.

רק אז אלוהים ישמע ויעשה כפי בקשת התפילה.

איך נדע איך להתפלל?

לימוד דבר ה', התחברות והכרה אישית של ישוע המשיח.

אז יש לנו הביטחון שאלוהים שומע את תפילתינו ועונה להן בזמן הנכון.

ג. לאור עוצמת העונש והמכות העתידים לבוא על העולם בגלל חוסר האמונה, ראוי שכל אדם יזעק היום לישועה וכפרת חטאים בדם ישוע.
האם אתה מחוסן מזעם אלוהים?

התגלות פרק ח' פסוקים 6-13.

כותרת: איך תגיב לשופר אלוהים?

פרק ח' מפרט את האירועים שהחלו בפתיחת החותם השביעי.

למדנו שהארועים הכלולים בחותם השביעי (שבעת השופרות) יצאו לפועל כתשובת ה' לתפילות ילדיו. בתפילותיהם, הנושעים שנרדפו, עונו ורצחו זעקו לראות את משפט הצדק על הרשעים, ובצפייה לחזרת המשיח ארצה להקים את ממלכתו.

חשוב לזכור – הפסוקים הבאים מתארים תופת הפוגעת ביושבי תבל. יושבי תבל באותה עלולים להסיק שאלוהים איבד שליטה על איתני הטבע. ההיפך הוא הנכון. אלוהים בריבונותו משתמש באיתני הטבע ובשאר מרכיבים בבריאה ככלים לשפוט את יושבי תבל בעבור מרידתם בו. שום הר געש ושום אירוע שבטבע אינו פועל ללא אישור וידיעת אלוהים.

זיכרו: הקהילה נלקחה השמיימה לפני תחילת הצרה.

נא לקרא את פרק ח' פסוקים 6-13:

6‏ שִׁבְעַת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר בְּיָדָם שִׁבְעַת הַשּׁוֹפָרוֹת הִתְכּוֹנְנוּ לִתְקֹעַ.

7‏ הָרִאשׁוֹן תָּקַע בַּשּׁוֹפָר וְהִנֵּה הִתְהַוּוּ בָּרָד וְאֵשׁ מְעֹרָבִים בְּדָם וְהֻשְׁלְכוּ אַרְצָה; שְׁלִישׁ הָאָרֶץ נִשְׂרַף, שְׁלִישׁ הָעֵצִים נִשְׂרַף, וְכָל יֶרֶק עֵשֶׂב נִשְׂרַף.

8‏ הַמַּלְאָךְ הַשֵּׁנִי תָּקַע בַּשּׁוֹפָר וּכְמוֹ הַר גָּדוֹל בּוֹעֵר בָּאֵשׁ הֻשְׁלַךְ אֶל הַיָּם; שְׁלִישׁ הַיָּם נִהְיָה לְדָם, 9‏ שְׁלִישׁ הַיְצוּרִים בַּיָּם — אֲשֶׁר נֶפֶשׁ לָהֶם — מֵתוּ, וּשְׁלִישׁ הָאֳנִיּוֹת נִשְׁמְדוּ.

10‏הַמַּלְאָךְ הַשְּׁלִישִׁי תָּקַע בַּשּׁוֹפָר וּמִן הַשָּׁמַיִם נָפַל כּוֹכָב גָּדוֹל בּוֹעֵר כְּלַפִּיד. הוּא נָפַל עַל שְׁלִישׁ הַנְּהָרוֹת וְעַל מַעַיְנוֹת הַמַּיִם – 11‏ שֵׁם הַכּוֹכָב נִקְרָא לַעֲנָה — וּשְׁלִישׁ הַמַּיִם נֶהְפַּךְ לְלַעֲנָה וְרַבִּים מִבְּנֵי אָדָם מֵתוּ מִן הַמַּיִם שֶׁנִּהְיוּ מָרִים.

12‏ הַמַּלְאָךְ הָרְבִיעִי תָּקַע בַּשּׁוֹפָר וּשְׁלִישִׁית הַשֶּׁמֶשׁ לָקְתָה וְגַם שְׁלִישׁ הַיָּרֵחַ וּשְׁלִישׁ הַכּוֹכָבִים, כְּדֵי שֶׁיֶּחְשַׁךְ שְׁלִישׁ מֵהֶם וְהַיּוֹם לֹא יָאִיר שְׁלִישִׁיתוֹ וְכֵן גַּם הַלַּיְלָה.

13‏ רָאִיתִי וְשָׁמַעְתִּי נֶשֶׁר אֶחָד מְעוֹפֵף בְּאֶמְצַע הַשָּׁמַיִם וְהוּא אוֹמֵר בְּקוֹל גָּדוֹל: ”אוֹי, אוֹי, אוֹי לְיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִיֶּתֶר קוֹלוֹת הַשּׁוֹפָר אֲשֶׁר שְׁלֹשֶׁת הַמַּלְאָכִים עֲתִידִים לִתְקֹעַ.“

משלימי הדרשה:

א. איזה מסר מעביר אלוהים ליושבי תבל במכות של ארבעת השופרות? (פ. 6-12).

ב. מהו אורך ההשפעה של כל מכה על תבל?

ג. מהי תכלית פעולתו של הנשר המעופף בשמים? (פ. 13)

א. איזה מסר מעביר אלוהים ליושבי תבל במכות של ארבעת השופרות? (פ. 6-12).

כמו שכבר ראינו, החותם השביעי נפתח, והנה הופיעו שבעה מלאכים וביד כל אחד מהם שופר. כל שופר מהווה אות למכה שתבוא על יושבי תבל, או לאירוע שמיימי אחר.

בפסוקים הבאים יוחנן מתאר ארבע מכות. ארבעה מלאכים תקעו בשופר, כל אחד בתורו.

יוחנן מציין את אירועי ארבעת השופרות כאילו התרחשו אחת אחר השניה במהלך תקופה יחסית קצרה.

אילו מכות באות על יושבי תבל בתקיעת ארבעת השופרות הראשונים?

ברד ואש שרפו ופגעו בשליש הארץ, שליש העצים ושליש הצמחיה.

הר גדול ובוער שנזרק לים הפך שליש מהים לדם, שליש הדגה מתה ושליש האוניות נשמדו.

כוכב בוער נפל משמים, ושליש ממקורות המים המתוקים נהיו מרים. בני אדם רבים ימותו.

השמש, הירח והכוכבים חשכו בשליש. אור היום ואור הלילה פחת בשליש.

א. כשדבר אלוהים מציין מספר כדאי שנתייחס לכך ברצינות וכפי שכתוב. אלוהים אינו מגזים כי הגזמה היא שקר. רק להזכירנו שבעת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, 30% מאספקת הדגנים פסקה. לכן אל לנו להתייחס למספרים כאן כסמלים אלא כפי שהם.

ב. כשבוחנים את המכות ואת התחומים שבהם יפגעו, ניתן לראות דמיון גדול לעשר המכות שניחתו על מצרים (דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד, ארבה, חושך ואז מכת בכורות, ראה גם פרק ט"ז). מתברר ששבעת קערות הזעם כוללות עונשים דומים לארבעת השופרות אך בעוצמה רבה יותר.

אין פלא שיש דמיון בין המכות – ומדוע?

מכיוון שהסיבה למכות היא זהה.

כמו שפרעה סירב להיכנע לרצון אלוהים שהוכח לנגד עיניו, כך בני אדם רבים היום ומחר מעדיפים להתעלם מרצון אלוהים, מדברו הברור, מקול השופר (ירמיה ו 17).

לראיה: פרק ו' מסתיים במילים הבאות: "ומלכי הארץ והנכבדים, שרי האלפים והעשירים ובעלי העוצמה, כל עבד וכל בן חורין, התחבאו במערות ובסלעי ההרים, ואמרו להרים ולסלעים: "נפלו עלינו והסתירו אותנו מפני היושב על הכיסא ומזעם השה, כי בא היום הגדול, יום חרונם, ומי יכול לעמוד?"
את רואה?

העולם אינו סובל מחוסר ידיעה אודות אלוהים אלא מחוסר אמונה וחוסר ציות לאלוהים.

אלוהי הצדק מציג את אותו סוג של עונש בעבור אותה עבירה.

תכלית כל האותות והניסים של אלוהים ושליחיו לאורך ההיסטוריה היתה שבני האדם יאמינו בו וייוושעו (במדבר י"ד 11; יוחנן כ' 30-31; קור"ב י"ב 12).
מי שמתעלם מזעקת אלוהים ודוחה את הישועה שהעניק במחיר חייו של בן האלוהים ישוע, הריהו נשאר עם קללת החטא וראוי בצדק לעונש אלוהים.

ומה איתך? האם את או אתה בין הדוחים את ישוע או בין הנושעים שהתכסו בצדקת האדון ויחיו לנצח עם אלוהים? האם את ואתה נכנעים ל"קול השופר" או בוחרים לסיים כמו פרעה?

 

רבים הקוראים את הפסוקים הללו והדומים להם המפרטים את עונש אלוהים על יושבי תבל וציון כמות הנפגעים הבלתי נתפסת, מיד חושבים על אלוהים כרגזן בלתי נשלט, או רואים באלוהים אל אכזר ונקמני.

אין טעות גדולה מזו.

במקום לפרט את סוג המכות וכמות הנפגעים, אני חושב שבשלב זה יהיה נכון יותר ללמוד אודות הצדק, הקדושה והחסד של אלוהים. הנתונים הללו יעזרו לנו מאוד להבין את הפסוקים הללו והבאים אחריהם.

הבה נלמד את משמעות המילים הללו:

א. קדוש: כליל השלמות והטוהר. נפרד מכל דבר שאינו טהור. חשוב, נכבד ביותר.

ב. צדק: יושר, כנות, דרך האמת, שפיטת אמת. וכמובן, התנ"ך מציין אמת אחת.

ג. חסד: טובה מרובה, מעשה אהבה ונדיבות לב, יחס לפנים משורת הדין.

ובמילים פשוטות – לקבל דבר טוב יותר שאינו מגיע לך בדין.

הבה נבחן איך אלוהים שפט בעבר את בני האדם, מאמינים ושאינם מאמינים – ואילו תגובות היו נכונות ומקובלות בעיניו.

כשאדם וחווה חטאו, הם כבר לא יכלו להיות קרובים לאלוהים קדוש ולכן אלוהים סילקם מגן-עדן.

סילוק אדם וחווה היה משפט צדק מכיוון שאלוהים הזהירם לפני כן לא לאכול מפרי עץ הדעת.

אלוהים אהב את אדם וחווה, ובמקום להשמידם בצדק וליצור זוג חדש, הוא הציג לפניהם את תוכנית ישועתו, את התקווה לחיים:  בראשית ג' 15.

אלוהים נתן לאדם וחווה, ודרכם לנו, הרבה מעבר למה שמגיע לנו בדין.

מי הטוב בסיפור?  בוודאי אלהים. הנה לפנינו – קודש, צדק וחסד.

בתקופת נוח כל בני האדם התעסקו בחטא מלבד נוח ומשפחתו (בראשית ו').

אלוהים יכול היה להרוג את החוטאים מיד בצדק, אך נתן להם 120 שנות חסד ובעת זו זכו יושבי תבל לראות את העדות דרך חייו ופועלו של נוח.

יושבי תבל לעגו לעבד אלוהים ובזבזו ללא תוכן את תקופת החסד שקיבלו.

בסיום התקופה, שפט אותם אלוהים בצדק, והטביע אותם במבול. את נוח שפט אלוהים בצדק והצילו! מי הטוב בסיפור? כמובן אלוהים.

סיפור דומה קיים בנוגע לעמים ששכנו בכנען לפני כניסת עם ישראל לכנען

(בראשית ט"ו 16). אלוהים העניק להם 400 שנות חסד כדי שישקלו את עדותו ויחזרו בתשובה.

מאחר שזלזלו באמת שראו ושמעו, שפט אותם אלוהים בצדק.

מי הצודק בסיפור?

 

ישעיה הנביא אומר משפט כה חזק בפרק כ"ו פסוק 9: "…כי כאשר משפטיך לארץ, צדק למדו יושבי תבל".

ז"א, כאשר אלוהים שופט את העמים, העולם לומד מהו צדק.

נדב ואביהוא, בני אהרון. נא להקשיב היטב מכיוון שהמקרה הזה מבהיר לנו את גודל קדושתו של אלוהים.

ספר ויקרא פרק י': נדב ואביהוא שרתו ככהנים באוהל מועד. הם הקריבו אש וקטורת שלא על פי הנחיית אלוהים הברורה. באותו הרגע יצאה אש מאלוהים ושרפה את השניים, בני אהרון.

האם אהרון האשים את אלוהים למרות ששניים מבניו נענשו במוות מידי?

לא!

למרות קירבתו הרבה לאלוהים, אהרון לא התלונן.

לאחר ששמע את ההסבר ממשה אחיו, הוא שתק.

האם הוא ניסה להתרחק מאלוהים?

לא!

הפרק הסתיים בבקשתו של אהרון לעשות את הטוב בעיני אלוהים.

לא קל לאבד שני בנים, אך אהרון הראה דוגמא, והיא – אלוהים קדוש שפט בצדק.

בתוכנו הטעות ובו השלמות והקדושה.

נדב ואביהוא מוזכרים שוב בתורה ובכל פעם מוזכרת אשמתם – הם העלו אש זרה לפני ה'.

הם עשו דבר שעמד נגד רצונו הברור של אלוהים.

תגובתו של אהרון הינה דוגמא למופת. את אלוהים לא מאשימים!

לעיתים האשם בנו (מקרה בניו של אהרון) ולעיתים אלוהים משתמש בנו לכבודו בדרך הנשגבת מהבנתנו (מקרה איוב).
מתוך הדוגמא של נדב ואביהוא ניתן לומר:

כל מחשבה או עבודה שלא על פי הגדרת אלוהים בתנ"ך – היא סטיה ההולכת בכיוון של עבודת אלילים ודינה עונש. אם לא נענשתי, הדבר מצביע על חסד אלוהים ומאפשר לי לנצל את הזמן לחזרה בתשובה. כמה שיותר מהר.

אנשי נינווה היו כה רעים ולמרות זאת ציווה אלוהים על יונה הנביא ללכת לנינווה ולהזהירם. אלוהים לא היה חייב להזהירם מכיוון שאמת קיומו כבר היתה גלויה (תהילים י"ט).

למרות זאת, בגלל אהבתו לכלל בני האדם, הם קיבלו אורכה של 40 יום.

והנה, החוטאים הגדולים ביותר חזרו בתשובה ואלוהים מנע את העונש והעניק להם אורכת חיים. מי הטוב בסיפור?

אלישע הנביא עולה מיריחו לבית אל (מלכים ב' ב' 23). בדרך מגדפים אותו ולועגים לו חבורת נערים צעירים. "עלה קרח".. הם צעקו לעברו. אלישע הסתובב וקיללם בשם אלוהים.

שתי דובות יצאו מהיער והרגו 42 מהנערים. ז"א שאלוהים הסכים וכיבד את הבקשה.

רבותי –

  1. אלוהים דורש שיכבדו את נביאיו. אלוהים מגן על משרתיו – כבודם – כבודו..
  2. הילדים הללו לעגו למשרת אלוהים מכיוון שזה סוג החינוך שאותו ספגו. ז"א – נימצא בהם ויתכן מאוד בהוריהם חטא של חוסר אמונה.
  3. בעולם שבו כל יד היא עזר לכלכלת הבית, הרי שחבורה של עשרות נערים המבלה ביחד כשהם משפילים את משרת אלוהים, מצביעה על חבורת פורעי חוק. במקום לעזור להוריהם, הם פנו לחיי הפקר.

לאור הנתונים הנ"ל והמצווה מעשרת הדברות: כבד את אביך ואימך למען יאריכון ימיך…, הרי שמשפט הנערים היה משפט צדק. אלוהים שפט את הנערים במוות כמו שהבטיח בדברו ואת הוריהם בעוגמה, צער וסבל על כך שלא השכילו לחנכם מיום היוולדם לאהוב ולכבד את אלוהים.

מי הרע בסיפור?  הנערים ולא אלוהים.

קיימות דוגמאות נוספות רבות, גלות עם ישראל, איוב, השואה, ובכל אחד מהמקרים תגלו שאין אשמה באלוהים אלא:

הוא הזהיר מקודם, חיכה המון זמן עד שלא היתה לו כל ברירה אלא לשפוט בצדק, או לימד עקרון מאוד חשוב.

רבותי, תגובת בני האדם למשפט הצדק של אלוהים מתחלקת לשניים.

  1. אלו שאלוהים שופט אותם ולמרות זאת האשימו אותו ולא חזרו בתשובה, המשיכו להיענש ולטעום מזעם אלוהים. (התגלות ט' 20-21 , ו' 16)
  2. אלו שהבינו כי הם נשפטים על חטאיהם וביקשו את סליחתו של אלוהים, יטעמו מסליחתו, מהשלום, השלווה והרפואה שהוא העניק להם ויבלו עימו לנצח.

ומה איתך?
האם את או אתה שומרים טינה וכעס נגד אלוהים?
האם את או אתה מאשימים את אלוהים בהפסד, צרה, סבל או כאב בחייך?

איזו תגובה קיימת בלבך כלפי אלוהים כשאתה קורא אודות משפטו על העולם?

האם כתבי הקודש מציינים מקרה בו אדם הוכיח שאלוהים טעה?
התגובה הראויה היא להתוודות על חטא שכזה ולבקש את רחמי אלוהים ללב רגוע, שלם וכנוע לו.

ב. מהו אורך ההשפעה של אחת מארבעת המכות על תבל?

המכות המתוארות בפסוקים 7-12 נראים כמו מצב קשה אך זמני. מצב קשה לאורך עונה שנתית.

המכות פוגעות בטבע, באדם, חיות הארץ ודגי הים וברכוש.

הדבר הדומה להר גדול בוער באש שהושלך אל הים נראה שגרם לצונמי בסדר גודל עולמי, כך ששליש מהאוניות נשמדו.

כוכב אחר נפל משמים וגרם לזיהום שליש מעיינות המים.

אכן מצב קשה, אך עדיין משאיר את העולם במצב המאפשר קיום.

הגיוני שחלק מתוצאות המכות הללו יפוגו לאחר מספר שבועות או חודשים.

לא לחינם אלוהים משתמש בכוכבים נופלים ודמוי הר שהושלך על הים.

הרים מהווים סמל למלך או מלכות (ראה דניאל ב', זכריה ד') וכך אלוהים שוב מזכיר שהוא המעמיד ומסיר מלכים. אלוהים אדון האדונים וכל מלכי הארץ אליו משתחווים.

אלוהים ברא את הכוכבים ומשתמש בהם גם לאותות. כך אמר בבראשית א 14.

כל הקורא את הפסוקים צריך להגיע למסקנה שאלוהים הוא הראוי להשתחוויה והדרך להסיר את הקללה והזעם היא רק על ידי חזרה בתשובה.

ג. מהי תכלית פעולתו של הנשר המעופף בשמים? (פ. 13)

אי אפשר להאשים את אלוהים בחוסר רעיונות מקוריים לבישור.
בתקופה הכי קשה בעולם, אלוהים ממשיך להתריע ולהזהיר מזעמו שעתיד לבוא על ראש רשעים.

ספר ההתגלות עשיר בסמלים ולכן יתכן שהנשר בשמיים מסמל משהו או מישהו. יתכן גם שמדובר בנשר אמיתי אשר באופן ניסי אומר את מסר אלוהים בשפה ברורה. ישנם תרגומים בהם כתוב "מלאך" ולא "נשר".

אך לאף אדם אין ספק שתכלית פעולתו של הנשר המעופף בשמים זה בישור.

  • בישור זה ביטוי של אהבת אלוהים לבני אדם חוטאים שחיים תחת קללת החטא.
  • בישור זה הפצת המסר של אלוהים לכפרת חטאים והסרת קללת החטא מעל בני אדם חוטאים.
  • בישור חייב לכלול את הבשורה והיא: אלוהים שלח אל העולם את בנו יחידו, ישוע המשיח, דרך לידה על טבעית של הבתולה מרים בכוח רוח הקודש. תכלית חייו של ישוע המשיח בן האלוהים היה לחיות בשלמות ללא חטא כדי לשלם בדם חייו את כפרת החטאים לבני האדם. ישוע המשיח מת על הצלב. נקבר בקבר וקם לתחיה לאחר שלושה ימים. לאחר תקומתו מן המתים, עלה למרום ושם יושב לימין אלוהים האב (תהילים ק"י 1).
  • מי שמאמין בישוע כאדון ומושיע אישי שמת לכפר על חטאיו וקם לתחיה, הרי נושע. רוח אלוהים שוכן בנושעים ומולידם מחדש מבחינה רוחנית (רומיים י' 9-10; יוחנן ג 3-4; אל האפסים א 13-15; קור"א ג 16-17).

אם כן, תהיה אשר תהיה הזהות של הנשר המעופף בשמים, תכלית פעולתו היא אזהרה מפני המשך דחיית ישוע כאדון ומלך העולם. הנשר המעופף מודיע על המשך מכות הזעם של אלוהים על יושבי הארץ.
מכיוון שיושבי הארץ כבר יודעים שהמכות נובעות מאלוהים בגלל חטאיהם (ו' 15-17), הם גם יודעים שהדרך להינצל, ולו מבחינה רוחנית, היא על ידי חזרה בתשובה וכניעה באמונה ואהבה לישוע כאדון ומושיע אישי.

לסיכום:

  1. המכות הבאות על יושבי תבל דומות למכות שהטיל אלוהים בזעמו על מצרים. לפיכך, יכול כל אדם להבין את הסיבה לעונשים ובאותה מידה להבין את הדרך להפסקתם – חזרה בתשובה כנה לישוע. תתנהג כמו פרעה, תסיים כמו פרעה. תתנהג כמו רחב, תצטרף למשפחת אלוהים.
  2. הטעות הגדולה ביותר היא לכעוס על אלוהים ולהאשים אותו בכישלון שלך. ההיסטוריה מבראשית המפורטת לנו בכתבי הקודש מוכיחה שכל המאשימים את אלוהים הביאו על עצמם עונש כבד יותר. אלוהים לעולם אינו אשם.
  3. גם בשעות הקשות ביותר ליושבי תבל, אלוהים מבטא את אהבתו בבישור. בדרך זו אלוהים אומר: בכל רגע שתחזור או תחזרי בתשובה, אקבלך!

משל הבן האובד נכון לכל אדם ולכל עם.
ומה איתך? האם את אובדת או נמצאת? האם את מקבלת אל ליבך את "קול השופר"?