למרות שהנביא יחזקאל מציין את הברית הזו בפרקים יא 18-20, לו 26-28, לז 26-28, וישעיה הנביא מציינה בפרקים נט 21 ו- סא 8 הרי שהתשובה המהממת נמצאת בספר ירמיה הנביא פרק לא 30-36.

ל. "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה, בְּרִית חֲדָשָׁה.

לא. לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה.

לב. כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְאֻם-יְהוָה: נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם.

לג. וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר: דְּעוּ אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם, נְאֻם-יְהוָה: כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד.

לד. כֹּה אָמַר יְהוָה, נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם, חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה: רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו, יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ.

לה. אִם-יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי, נְאֻם-יְהוָה; גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי, כָּל-הַיָּמִים.

לו. כֹּה אָמַר יְהוָה: אִם-יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה, וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי-אֶרֶץ לְמָטָּה: גַּם-אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל-זֶרַע יִשְׂרָאֵל, עַל-כָּל-אֲשֶׁר עָשׂוּ, נְאֻם-יְהוָה."

הברית החדשה נועדה מלכתחילה להחליף את הברית שכרת אלוהים עם משה בסיני.

אם כן, מה הייתה תכלית הברית שכרת אלוהים עם עם ישראל בסיני?

ללמד את עם ישראל אודות אלוהים.

להדריכו לחיים קדושים וטהורים הראויים לעם המשרת ככוהן לאלוהים, נפרד משאר העמים עובדי האלילים.

להציג דרך של כפרת חטאים על מנת לשמור על קרבה עם אלוהים טהור הסולד מחטא ומעניש על חוסר ציות – מערכת הקורבנות.

ללמד את עם ישראל את זהותו ותפקידו של המשיח דרך סמלים – ראה הקורבנות.

להציג לפני עם ישראל את מועדי הופעתו של המשיח ופועלו בכל מועד במסגרת חגי ישראל (ויקרא כג).

שאול השליח מתאר את תכלית ברית משה בסיני באיגרת אל הגלטים ג 23-25:

"לפני בוא האמונה נשמרנו תחת יד התורה, כלואים היינו לקראת האמונה העתידה להיגלות. לפיכך הייתה התורה אומנת המדריכה אותנו אל המשיח, למען נוצדק על ידי האמונה.

אבל לאחר בוא האמונה איננו נתונים עוד למרות האומנת."

ראה גם ד 8-11, אל הקולוסים ב 16-17, קור"ב ג, במיוחד איגרת אל העברים פרקים ג-י.

כאמור, הברית החדשה נועדה מלכתחילה להחליף את ברית משה בסיני.

לפיכך, לו עם ישראל היה מבין את תכלית התורה והיה שומע ומציית לכל מצוותיה וכוונותיה, ולא נשמע להוראות בני אדם הסוטות ממצוות אלוהים, היה עם ישראל מזהה את ישוע כמשיח ואדון ומקבלו כמקים הברית החדשה בדמו המכפר חטאים.

עם ישראל היה נכנס באופן טבעי ומבורך לתוך הברית החדשה בקבלו באמונה את האדון ישוע כשה אלוהים עבור חטאיי בני האדם.

לא לחינם טוענים רבנים מכובדים רבים: תכלית התורה היא המשיח. השאלה היא זהותו של המשיח האמיתי. והנה, רק ישוע הגשים את כל הנבואות אודות המשיח היהודי במלואן (כל הנבואות האמורות לגבי הופעתו הראשונה לפני כאלפיים שנים). אין שום מועמד אחר שהגשים נבואות אלו והוכיח את זהותו וכוחו האלוהי כפי שעשה האדון ישוע.

מתי נכנסה לתוקף הברית החדשה?

מועד תחילת הברית החדשה הוא יום מותו של המשיח ישוע אשר בא לעולם בדמות אדם, נקי מכל חטא ולכן ראוי להיות קורבן כפרת חטאי בני האדם.

האדון ישוע עלה על הצלב למות כקורבן החטאים שלי ושלך בחג הפסח בשנת 32 לספירה, בדיוק כפי שניבא הנביא דניאל בפרק ט 24-27.

בבשורת מתי כו 26-28 אמר האדון ישוע לתלמידיו:

"כאשר אכלו לקח ישוע לחם, ברך ובצע ונתן לתלמידים באמרו: "קחו ואיכלו, זה גופי." לקח את הכוס, ברך ונתן להם באומרו: "שתו ממנה כולכם, כי זה דמי, דם הברית [החדשה] הנשפך בעד רבים לסליחת חטאים".

הברית החדשה גם נקראת ברית עולם, מדוע?

א. מכיוון שהכתובים אינם מציינים כל ברית אחרת שתבוא אחריה.

ב. מכיוון שאלוהים הוא הצד היחיד שמבטיח בה משהו והוא אינו מפר הבטחות.

ג. מכיוון שכל אדם השותף בה נקרא נושע, וישועתו של האדם הינה מתנת חסד נצחית.

ד. מכיוון שאלוהים לא ימאס לעולם בזרע ישראל. זרע ישראל יעמוד לנצח נצחים לנגד עיניו של אלוהים. בספר ההתגלות פרק כא מתוארת ירושלים של מעלה. לעיר הנצחית הזו יש 12 שערים וכל שער בשם אחד משבטי ישראל. מכאן, נצח ישראל ישאר לעד, וכך הברית החדשה.

מתי ייכנס עם ישראל כולו תחת הברית החדשה?

למרות שהברית החדשה – הברית-עולם, נתנה במקור לעם ישראל, הרי שעם ישראל ברובו עדיין דוחה אותה ואף בז לה.

נכון להיום, ישוע המשיח אינו מקובל כמשיח בקרב עם ישראל.

בשל כך, ישועת אלוהים נפוצה הרבה יותר בקרב גויים שנולדים מחדש בעקבות אמונתם בישוע המשיח. גויים אלו מקניאים את עם ישראל ובעקבות קנאה זו, יותר ויותר יהודים זוכים להכיר את גואלם ומושיעם ישוע, ואכן מקבלים אותו באמונה ונכנסים בברכה רבה לברית החדשה.

במהלך צרת יעקב יהודים רבים ביותר ישכילו להבין שהונו והוטעו על ידי מוריהם לאורך השנים. צר-המשיח יגלה את פניו האמיתיות וכך יבין רוב עם ישראל את טעותו (מתי כד 15, דניאל ט 26-27).

כשיחזור ישוע המשיח ארצה בסוף תקופת צרת יעקב, ייוותרו רק שליש מעם ישראל בחיים (זכריה יג 8-9). השליש הזה שכעת הינו כל שארית ישראל, עתיד להבין ולקבל באמונה שלמה את ישוע כאדון ומושיע מן החטא. אז ייכנס כל ישראל לברית השלום עם ישוע המשיח.

אז, ייוושע כל ישראל ויצטער צער מלא וכנה על מרידתו באלוהים (ראה אל הרומים יא 26, זכריה יב 10, הושע ב 16 ואילך).

רק לאחר שעם ישראל יחזור בתשובה לישוע, יזכה העם לקבל את נחלתו הארצית המלאה וישרת את אלוהים כממלכת כוהנים, ממש כפי שיועד לו מלכתחילה בתורת משה (שמות יט 5).

האם הברית החדשה היא ברית המעדכנת או מחדשת את ברית סיני?

זאת ברית חדשה לחלוטין המסירה את מרות הברית שקדמה לה (ראה אל הגלטים ג 23-25, אל העברים ז-י, שניה לקורינתים ג). בברית החדשה הכוהן הגדול הוא המלך המשיח משבט יהודה ובברית משה הכוהן הגדול משבט לוי.

ישנם הטוענים שהברית החדשה המובטחת מפי ירמיה היא ברית המעדכנת את ברית משה וזאת בגלל הכתוב בספר ישעיה נה 3: "הטו אוזניכם ולכו אליי, שמעו ותחי נפשכם. ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים."

הברית החדשה היא חדשה ואינה מעדכנת שום ברית אחרת.

במסגרת ברית סיני ובמסגרת הברית וההבטחה שנתן אלוהים לדוד, הוא אמר שממנו יצא המשיח (שמ"ב ז).

מבחינה זו, הברית החדשה מגשימה את שהובטח ונאמר לפני כן.

כך או כך, אין מדובר בברית מעדכנת או משדרגת אלא בחדשה המעמידה את קודמתה שניתנה בסיני כברית שפג מרותה (ראה אל העברים ז-י, אל הגלטים ג 23-25, אל הקולוסים ב 16-17).

הערה:

כל המצוות המציינות את אופיו ותכונותיו של אלוהים והנן חלק מברית סיני, מהוות חלק בכל ברית עם אלוהים מכיוון שהוא גם צד שותף לברית החדשה.

לכן, כל השותף עם אלוהים בברית, הריהו בריאה חדשה ומחוייב להיות שותף באופיו ותכונותיו (אל הגלטים ו 15, קור"ב ה 17). אלוהים בחסדו מעניק את רוח קודשו לכל השותף עימו בברית החדשה, וזו משנה את המאמין כך שייאמץ את אופיו של המשיח ויידמה לו יותר בכל יום (אל האפסים א 13-14, קור"א ג 16-17, אל הגלטים ה 22-23).