בראשית פרק ד

 

קין והבל

 

חלוקת הפרק:

 

א.        לידת קין והבל ועיסוקיהם (2-1);

ב.        אלוהים דוחה את מנחת קין ומקבל את מנחת הבל (5-3);

ג.         תוכחת אלוהים ואהבתו (7-6);

ד.         קין הורג את הבל (8);

ה.        משפט קין (12-9);

ו.         קין מודה בחטאו ואלוהים ממתיק דינו (16-13);

ז.         צאצאי קין (24-17);

ח.        צאצאי שת (26-25).

 

א.   לידת קין והבל ועיסוקיהם

 

פסוקים 2-1:

וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קיִן, וַתֹּאמֶר: "קָנִיתִי אִישׁ אֶת יהוה." 2 וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל. וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן, וְקיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה.

למילה "יָדַע" משמעות של התנסות (ג 7), ובמקרה שלנו זאת הכרה מינית אינטימית (ד 17, 25, לח 26; שופטים יא 39; א־שמואל א 19).

מתוך אותה הכרה והתנסות מינית אינטימית הראויה בין בעל לאשתו, בא לעולם בנם בכורם של אדם וחווה — קין.

מילותיה של חווה ממש מדהימות: "קָנִיתִי אִישׁ אֶת יהוה".

"קָנִיתִי", משמעו גם יצור וילוד (בראשית יד 19; שמות טו 16; דברים לב 6; תהילים קלט 13; משלי ח 22).

"אֶת יהוה" — יש מפרשים: מאת ה' או על־ידי ה', יחד עם ה'. במילים פשוטות: חווה אומרת שהיא יצרה איש בעזרת יהוה: "כשאלוהים ברא אותנו הוא עשה זאת לבדו. כעת אני השתתפתי בייצור איש."

 

ישנם הרואים בדברי חווה כאילו חשבה שבנה הבכור הוא הזרע שיושיע את האנושות מן החטא. הרי בפרק ג 15 אמר אלוהים:

"וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ; הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ, וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב."

במידה ונקבל את המילים "את יהוה" כפשוטם, כי אז ניתן לקבוע שחווה באמת חשבה שבנה קין הנו התמים אשר נועד לרצץ את ראש השטן ולהביא רפואה מן החטא לבני האדם.

בזאת ניתן לראות את הכמיהה של אדם וחווה לישועה מן החטא.

יחד עם זאת, ניתן לשער את גודל האכזבה כאשר הבינה חווה שהיא לא תלד את המושיע ואולי גם לא תזכה לראות במהלך חייה את ישועת אלוהים לבני האדם. בנה הבכור לא הפך להיות מציל ומעניק חיים, אלא רוצח הגוזל את חיי אחיו.

 

לאחר שילדה את קין, הביאו אדם וחווה לעולם את אחיו הבל. ישנם הטוענים שהבל היה תאום לקין כי כתוב: "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו, אֶת הָבֶל" — היינו, הלידה כללה את קין כבכור ומיד אחריו את הבל.

מדוע קראה חווה את בנה השני "הבל"? — כתבי הקודש אינם מציינים את הסיבה למתן שמו, אך משמעות השם היא: "הבל", כי ימיו היו כל כך קצרים, כאילו לא היו (תהילים קמד 4: "אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה; יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר").

 

בפסוק 2 אנו מתוודעים לעיסוקם של שני האחים:

"וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן, וְקיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה."

שני האחים חילקו ביניהם את שתי העבודות שהיו דרושות אז לאדם כדי להתפרנס ולהתקיים: גידול בהמות ועבודת האדמה.

אין בציון עובדה זו קביעה מהו טוב יותר וטוב פחות, כי אין יתרון אחד על משנהו. שניהם משלימים זה את זה ומספקים זה צורכיו של זה. אדרבה, השוני ביניהם מלמד את התלות זה בזה ואת הצורך של האחד בשני.

 

ב.  אלוהים דוחה את מנחת קין ומקבל את מנחת הבל

 

פסוקים 5-3:

3 וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַיהוָה. 4 וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יהוה אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ, 5 וְאֶל קיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה. וַיִּחַר לְקיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו."

 

■         מדוע שאלוהים ידחה את מנחתו של קין ויקבל את מנחתו של הבל?

 

בחינת הפסוקים מגלה את התשובה. — קין, שהיה עובד אדמה, הביא את מנחתו לאלוהים מִקֵּץ יָמִים. משמע, הוא הביא לאלוהים את השארית מן התבואה, את המנה שאותה הוא לא היה צריך יותר.

המילים "מִקֵּץ יָמִים" מפורשים בתרגומים לשפות אחרות כ"בסוף העונה" (בראשית ח 6, טז 3, מא 1). זאת אומרת שקין פעל בניגוד להוראת אלוהים המפורטת בשמות כג 19:

רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית יהוה אֱלֹהֶיךָ.

ובכן כאשר מוזכרת מנחתו של הבל נאמר שהוא הביא לאלוהים מבכורות צאנו ומחלבהן. הבל, לעומת אחיו קין, הביא לאלוהים את המובחרים מראשית צאנו. במנחתו לאלוהים הבל הבין שאלוהים הוא מקור ברכתו ולכן נתן לאלוהים את הבכור והמובחר.

מעשהו של הבל תואם לנאמר בספר משלי ג 10-9:

9 כַּבֵּד אֶת יְהוָה מֵהוֹנֶךָ וּמֵרֵאשִׁית כָּל תְּבוּאָתֶךָ, 10 וְיִמָּלְאוּ אֲסָמֶיךָ שָׂבָע, וְתִירוֹשׁ יְקָבֶיךָ יִפְרֹצוּ"(ראה גם ספר מלאכי; ב־קורינתים ח-ט).

 

פסוק 4:

וַיִּשַׁע יהוה אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ.

"וַיִּשַׁע" — עתיד מהופך ומקוצר משורש שעה. פרושו: "הבט אל" (ישעיהו יז 7, לב 3), וכאן — "קיבל ברצון". ניתן לסכם שאלוהים לא שעה למנחתו של קין משום שלבו לא היה לאלוהים כפי שהיה לבו של הבל.

בספר הברית החדשה באיגרת אל העברים יא 4 כתוב:

מִתּוֹךְ אֱמוּנָה הֵבִיא הֶבֶל לֵאלֹהִים קָרְבָּן טוֹב מִזֶּה שֶׁהֵבִיא קַיִן; בִּגְלָלָהּ הוּעַד עָלָיו כִּי צַדִּיק הוּא, שֶׁכֵּן אֱלֹהִים הֵעִיד עַל מַתְּנוֹתָיו, וּבִגְלָלָהּ הוּא מְדַבֵּר עֲדַיִן גַּם לְאַחַר שֶׁמֵּת.

 

■         לאן קין והבל הביאו את המנחה?

 

…ומה היה הסימן שבו יהוה הראה כי הוא קיבל את המנחה? — כתבי הקודש אינם מפרטים, ולנו נותר רק לשער:

א.       מאחר שבני האדם היו כולם חוטאים ותחת קללת החטא, הרי שלא יכלו לראות את אלוהים האב פנים אל פנים. לאחר חטאם של אדם וחווה היה זה אלוהים הבן שהתגלה לבני האדם פנים אל פנים. מכאן, ייתכן שקין והבל הביאו את מנחתם לפני אלוהים הבן והניחוה לפניו.

ב.       ייתכן שירדה אש משמים וליחכה את המנחה של הבל, אך לא זו של קין.

ג.       קין והבל ידעו איזו מנחה קיבל אלוהים, לאור הברכה שהתלוותה לעמלו של הבל ולא לעמלו של קין.

 

כעס בלתי נשלט

 

"וַיִּחַר לְקיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו." — קין כעס מאוד כאשר אלוהים דחה את מנחתו, ולאור מעשיו אחר כך מתברר שחרה לו מאוד על כך שאלוהים קיבל את מנחת אחיו ברצון.

"וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" — כבש את פניו בקרקע, סימן לעצב ולדיכאון.

כעסו של קין לא הועיל לו. הכעס שלא נוטרל בסליחה וכניעה הוביל את קין לעשות את הגרוע מכל. במקום לכבוש את כעסו קין הפרה את הרגשתו הרעה, וזו גדלה למימדים שהובילוהו לרצח אחיו.

הדוגמה של קין חייבת לעמוד לנגד עינינו כל הזמן. כעס לא פועל את צדקת אלוהים, אלא משחית כל חלקה טובה בלבנו כלפי אחרים והורס את עדותנו (ראה אל האפסים ד 17 ואילך).

אלוהים יודע מה עתיד להתרחש ולכן פונה אל קין ומנחה אותו לרסן את כעסו. אלוהים גם מזהיר את קין שאם לא ירסן את כעסו, הדבר יעלה ביוקר.

 

ג.  תוכחת אלוהים ואהבתו

 

פסוקים 7-6:

6 וַיֹּאמֶר יהוה אֶל קיִן: "לָמָּה חָרָה לָךְ? וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ? 7 הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב — לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ."

שאלותיו של אלוהים אינן נובעות מחוסר ידיעה, אלא מתוך מטרה לתת לקין את התשובה. — "מדוע שתכעס? מדוע שתהיה עצוב? מדוע שתרגיש רע כל כך כאשר הפיתרון בהישג־יד? מדוע שתמשיך להיות עם פנים נפולות כאשר יש בידך, וכעת, האפשרות לפתור את הבעיה ולהמשיך את חייך עם פנים מורמות ובהצלחה?"

הפיתרון שאלוהים מפרט לקין נמצא בפסוק 7:

הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב — לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ."

במילים פשוטות: "קין, אם תפעל כראוי, בדרך של אמונה ואהבה, כי אז תראה ברכה בעמלך, ממש כפי שקורה בחייו של הבל."

 

"אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת" — "אם תעשה את הטוב תוכל להרים (לשאת) את פניך ולהביט לעבר אלוהים בשלווה וללא פחד ואשמה."

"וְאִם לֹא תֵיטִיב" — "אך אם לא תפעל כראוי כפי שהודרכת וכפי שאתה רואה כדוגמה החיובית בחייו של הבל ושל הוריך, דע לך כי תהפוך למטרה קלה לחטא ולתוצאותיו!

"לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ." — "החטא כל הזמן נמצא לידך ומנסה להכשילך. החטא ממש 'מת' לכבוש אותך ולהרוס אותך עד היסוד. החטא כל כך רוצה אותך, ממש כמו שאשתך אוהבת אותך (ראה שימוש באותה מילה ובאותו ניסוח בבראשית ג 16: "וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ"). דע לך שהשטן, כאריה שואג, מנסה כל הזמן להכשילך (ראה גם א־פטרוס ה 8).

במצבך הנוכחי, כש אינך מוכן לסלוח, אינך מוכן להשתנות ולהתנהג כמו הבל, אתה מאפשר לחטא לכבוש כל חלקה טובה בחייך ולהשתלט על מעשיך. במצב שכזה אתה חלש מאוד ורחוק מחסד אלוהים."

"וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ." — "קין, דע לך שיש לך את כל הכלים להתגבר על היצר הרע ועל נכלי השטן. אם תתוודה על חטאיך ותפעל לפי הדוגמה הטובה, אתה תוכל לשלוט על רגשותיך ולהקטין את השפעת החטא על מעשיך.

קין, לא עזבתי אותך לבד. נתתי לך את כל הכלים להתגבר על הרע על כל צורותיו."

 

ההבטחה של אלוהים לקין : "…וְאַתָּה (בעזרתי) תִּמְשָׁל בּוֹ", קיימת גם עבור כל אחד מאיתנו היום. כמו שהחטא רבץ לפתחו של קין, הוא רובץ לפתחו של כל אדם בעולם (א־פטרוס ה 8; אל האפסים ד 27).

אלוהים הבטיח לנו שהוא מעניק לנו את היכולת להתגבר על כל נכלי השטן:

א.        רוח הקודש שוכן בנו ועוזר לנו להתמודד נגד תכסיסיו ותחבולותיו של השטן (א־יוחנן ד 4; א־קורינתים ג 16-17; אל האפסים א 13-14).

ב.        אלוהים העניק לנו את כל כלי הנשק הרוחניים כדי להדוף את התקפותיו של השטן ולנצח (אל האפסים ו 10-18; ב־מלכים ו 16).

 

ד.  קין הורג את הבל

 

פסוק 8:

וַיֹּאמֶר קיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.

האם קין שמע לעצת אלוהים? — לא! — קין נתן לחטא לשלוט על חייו, ורצח אחיו הפך לבלתי נמנע.

רצח הבל לא קרה במקרה או בשגגה. הוא היה מעשה מתוכנן מראש. קין תכנן שהרצח יהיה בשדה — במקום בו רק שניהם נמצאים. קין שוחח עם אחיו והביא אותו למקום בו תכנן לרצחו.

רבותיי, הבה לא נטעה בכל הקשור לאופן חייו של קין! קין נראה כירא אלוהים מבחינה חיצונית, שהרי הוא הביא מנחה לאלוהים. הוא כמו אנשים דתיים הנראים כיראי אלוהים מבחוץ, אך לבם מכור לשטן ולדרכיו. ב־טימותיאוס ג 5 מתאר אותם: "לִכְאוֹרָה בַּעֲלֵי יִרְאַת שָׁמַיִם, אַךְ כּוֹפְרִים בְּתָקְפָּהּ. הִתְרַחֵק מֵאֵלֶּה."

מי שחייו מאופיינים בדרך שבחר קין, עליו לדעת כי אינו נושע. רוח אלוהים אינו שוכן בו; ואם מצבו לא ישתנה, הוא לא יזכה לבלות את הנצח בנוכחות אלוהים.

 

שאלה:

איך קין ידע להרוג אם לא מת כל אדם במהלך חייו עד שרצח את אחיו? — קין ראה מן הסתם איך נשחט צאן או איך חיות אחרות טורפות זו את זו. מתברר שלחטא לא לוקח הרבה זמן כדי להתפתח למימדים מפלצתיים.

מסיבה זו גם אנו נדרשים לטפל בחטא בהיותו זרע קטן, כדי שלא יגדל ויכבוש ויהרוס כל חלקה טובה בחיינו.

איך לדעתנו הרגישו אדם וחווה כאשר נודע להם על רצח הבל על־ידי אחיו קין? — איזה כאב, צער עמוק חסר תחתית, אכזבה שאינה יודעת גבול! הילד שקיוו כי יהיה נושא דגל להצלה מנכלי השטן, נכבש בעצמו על־ידי השטן והגדיל את כאב החטא.

כדאי לנו ללמוד מן הלקח של אדם וחווה! — הילד המוצלח ביותר שלנו לא יהיה מוצלח יותר מבחינה מחשבתית ופיזית מקין. קין נולד להורים בעלי הגנים הטובים ביותר שאי־פעם היו לבני אדם לאחר שהחטא נכנס לעולם. הוא היה הילד הכי יפה ומבטיח — והנה הטוב ביותר כשל.

ללמדנו, שאל לנו לבטוח באדם, יהיה מי שיהיה, אלא רק באלוהים: "כֹּה אָמַר יהוה: 'אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם, וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ; וּמִן יהוה יָסוּר לִבּוֹ… 7 בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּיהוה; וְהָיָה יהוה מִבְטַחוֹ'" (ירמיהו יז 5, 7).

 

ה.  משפט קין

 

פסוקים 9-12:

9 וַיֹּאמֶר יהוה אֶל קיִן: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?"

וַיֹּאמֶר: "לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?"

10 וַיֹּאמֶר: "מֶה עָשִׂיתָ? קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה. 11 וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. 12 כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ. נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ."

 

אלוהים פונה אל קין ומאפשר לו להתוודות, לחזור בו מהמעשה הרע שעשה.

אלוהים לא היה זקוק לתשובתו של קין, הרי אלוהים יודע בדיוק מה היה גורלו של הבל והיכן נמצאת גופתו (תהילים קל"ט). שאלתו של אלוהים דומה לשאלתו את אדם וחווה לאחר שחטאו. גם שם אלוהים לא שאל כי חסר לו המידע, אלא כדי לאפשר להם לחזור בתשובה.

דרכו של אלוהים ביחסו אל אדם, חווה וקין מלמדת אותנו על אודות גודל אהבתו לברואיו. אלוהים לא חפץ בהענשת ילדיו אלא בחינוכם.

מה הייתה תשובתו של קין? — "לֹא יָדַעְתִּי." — קין שיקר לאלוהים. כמה חבל שהרצח של אחיו לא זעזע אותו מספיק. במקום להבין עד כמה אלוהים צדק כאשר הזהיר אותו לבל ימשול בו הרע, נתן קין לרע שליטה מלאה בחייו ללא כל רסן.

כחלק מתשובתו המזלזלת של קין לאלוהים הוא שואל כעת שאלה רטורית: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?"

למען האמת, אנחנו אכן ערבים זה לזה, כי אנו גוף אחד. יש לאחים ואחיות בתא המשפחתי אחריות לערבות הדדית. זו תכלית האהבה:

  • כן, יש לנו אחריות הדדית איש כלפי רעהו בגוף המשיח.
  • כן, יש לנו אחריות אם לאחד מאיתנו אין אוכל (א־יוחנן ג 17-18; יעקב ב 14-17).
  • כן, יש לנו אחריות לוודא היכן נמצא כל אחד מאיתנו — בכוונה לעזרה ואחריות ולא לשליטה.

באיגרת הראשונה לקורינתים פרק יב ובאיגרת אל הרומים יב, שאול השליח מלמד את בני הקהילות על אודות האחריות ההדדית של איברי גוף המשיח.

אני מאמין שקין ידע שהוא אחראי לחיי אחיו. המשפט שיצא מפיו ציין את חוסר רצונו למלא את אחריותו. מכאן, אני לומד שחוסר אהבה אינו מאפשר לנו למלא את אחריותנו איש כלפי אחיו באמונה. אם אהבת אלוהים תמלא אותנו, אזי נמלא אחריות זו בשמחה ונראה ברכה רבה במילוי אחריות קדושה זו.

 

הבה נזכיר לעצמנו נקודה חשובה: שנאתו של קין להבל החלה בקנאה. — אנא, אל ניתן לקנאה לשרור בינינו! הבה, נקנא לטוב! הבה, נשאף לעשות את הטוב שאנו רואים בדוגמתם האישית של אחרים ולא נשנא אותם על כך שהם נראים "טובים יותר" מאתנו. הטוב שקיים אצל אחרים יכול להיות מנת חלקנו, כי הרי הוא מתנה מאלוהים הנדיב.

במקום להרע לאח הטוב והמבורך ולשנוא אותו, הבה נתפלל לרסן את החטא ונבקש כוח מאלוהים כדי שנפעל את הטוב באמונה ובאהבה.

 

בפסוק 10 אלוהים מציין שדמו של הבל הנרצח זועק מן האדמה:

וַיֹּאמֶר: "מֶה עָשִׂיתָ? קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה!"

עלינו לזכור שאלוהים ברא את האדם בצלמו ובדמותו. האדם הנו היצור החי היחידי שאלוהים מושיע.

 

לדוגמה: בספר איוב בפרק מב 15-12, אלוהים מחזיר לאיוב מספר כפול של כל מה שנלקח ממנו בפרק א:

היו לו 7000 צאן                  —      והוא קיבל 14000 צאן;

היו לו 3000 גמלים     —      והוא קיבל 6000 גמלים;

היו לו 500 צמדי בקר  —      והוא קיבל 1000 צמדי בקר;

היו לו 500 אתונות     —      והוא קיבל 1000 אתונות.

לעומת זאת, לאיוב היו שבעה בנים ושלוש בנות (א 2), ואלוהים החזיר לו שבעה בנים ושלוש בנות (מב 13). מכאן, עשרה הילדים שמתו ושנקראים צדיקים מחכים לאיוב בשמים. לאחר שימותו העשרה שקיבל בחזרה, איוב יזכה לראות עשרים ילדים.

מכאן, חיות אינן נושעות ונשמתן אינה חוזרת לנוכחות אלוהים.

אלוהים מייחס לחיי אדם חשיבות גדולה, ולכן הוא שונא רצח. רצח אדם כמוהו כפגיעה אישית באלוהים. אלוהים קבע שרצח אדם לעולם לא יעבור ללא עונש.

 

בספר במדבר לה 34-29 אלוהים הדריך את בני ישראל והזהירם לבל ירצחו. הוא קבע שדם הנרצח מטמא את האדמה, ומכיוון שאלוהים קדוש שוכן בתוך עמו, אל לאיש בעמו לרצוח. על הרוצח לשלם בדמי חייו.

 

■         איך העניש אלוהים את קין?

 

פסוקים 12-11:

"וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. 12 כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה, לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ. נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ."

ידוע לנו שקין היה עובד אדמה. אלוהים קבע שהאדמה לא תניב לקין ברכה.

בפרק ג 18-17 אנו קוראים כי אלוהים העניש את אדם:

"אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, 18 וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ; וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה."

והנה עונשו של קין אינו פחות, אלא קשה יותר. כל מה שקין יזרע לא יתברך במידה הראויה. אם לאביו אדם היה קשה, הרי שלקין עומד להיות קשה יותר. אדם סולק מגן־עדן, אך כל שאר הבריאה עמדה לרשותו בחופשיות (ג 24). קין לעומת זאת לא ידע מנוח בשום מקום אליו ילך. נפשו תהיה רדופה ולא תדע יותר שלווה ומנוחה. בכל מקום שבו יקבע מעונו, הוא לא ישבע ברכה ותמיד יביט לעבר מקום אחר, אולי ייטב לו שם…

ממה יירדף קין? — מחוסר ברכה מן האדמה ומכל ייצור אחר.

 

כולנו יכולים להסכים שעונשו של קין קשה עד כי אולי עדיף למות מאשר לחיות עמו.

והנה, גם לילדי אלוהים יש עול כבד לשאת. גם אנו חוטאים ונושאים את תוצאות החטא בחיינו. אך לילדי אלוהים ניתנה מנוחה באמונתנו בישוע כמכפר חטאינו. האדון ישוע קורא לנו להפקיד אצלו את עולנו ומשאנו למען ייקל עלינו. אלוהים קורא לנו כל הזמן להנות משלוותו ומשלומו. השלום הזה ניתן רק דרך קבלת דם הכפרה של ישוע המשיח (מתי יא 30-28).

גם אנו היום נרדפים על־ידי השטן. הוא כמו אריה משחר אחר הטרף כדי לפגוע בנו ולהרוס את עדותנו בעבור ישוע המשיח (א־פטרוס ה 8).

הגנתנו מבוססת על התקרבות לישוע, על עמידה בדברו, ציות לרצונו, כניעה לכל הכתוב בכתבי הקודש — ולא בבריחה מאלוהים או מילדיו הנאמנים.

 

ו.   קין מודה בחטאו ואלוהים ממתיק את דינו

 

פסוקים 16-13:

13 וַיֹּאמֶר קיִן אֶל יהוה: "גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא. 14 הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר, וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ. וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי."

15 וַיֹּאמֶר לוֹ יהוה: "לָכֵן כָּל הֹרֵג קיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם." וַיָּשֶׂם יהוה לְקיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ.

16 וַיֵּצֵא קיִן מִלִּפְנֵי יהוה, וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ נוֹד קִדְמַת עֵדֶן."

 

בפסוק 13 ניתן למצא ולו באופן חלקי את צערו של קין על רצח אחיו:

"גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא."

העונש החמור של אלוהים גרם לקין להבין את גודל הרע שעשה. קין מבין שחטאו גדול מכדי שייסלח לו.

אלוהים יכול היה להרוג את קין בו במקום אך בחר לא לעשות כך.

כעת האנושות הייתה על סף ההכחדה, אך לא זו הסיבה שאלוהים השאיר את קין בחיים! אלוהים השאירו בחיים כדי להראות את חסדו. אלוהים השאירו בחיים כדי להראות לנו שחרטה כנה ולו חלקית עושה המון לפני אלוהים (א־יוחנן א 9).

אין בכך לרמוז שלא נתחרט באופן מלא ויסודי על חטאינו! — חס וחלילה! אלא כך אנו לומדים עד כמה גדול חסדו של אלוהים ועד כמה רבים רחמיו.

 

"וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי." — קין הבין שעונשו של אלוהים מבטיח שימצא את מותו בקרוב מאוד. — על־ידי מי?

א.        שאר בני האדם: הוריו, אחיו ואחיותיו שעתידים להיוולד וצאצאיהם.

ב.        חיות השדה אשר לא ייראו מפניו, ואדרבה יחפשו לפגוע בו.

ג.         פגעי טבע, שהרי גם האדמה לא תאיר לו פנים.

 

■         אם כן, איך הקל אלוהים בעונשו של קין?

 

פסוק 15:

וַיֹּאמֶר לוֹ יהוה: "לָכֵן כָּל הֹרֵג קיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם." וַיָּשֶׂם יהוה לְקיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ.

א.        אלוהים קבע שכל מי שיפגע בקין ישלם על מעשהו פי שבע.

ב.        אלוהים שם על קין אות שנועד להזהיר את כולם לבל יפגעו בחייו.

 

מה היה האות שאלוהים שם על קין? — איננו יודעים! אך דבר אחד אנו כן יודעים: אותם אנשים שחיו באותה תקופה ראו וידעו.

בימינו הביטוי "אות קין" שונה מהכוונה המקורית — הוא מתייחס לבושה ולקלון.

בעת שניתן האות, מלבד הבושה והקלון, הוא שימש בעיקר להגנה ולהבטחה שלא יפגעו בחייו של קין.