התגלות פרק י"ז

בבל הגדולה – אם לזונות ולתועבות הארץ 
מכיוון שתיארנו את זהותם ואופיים של צר המשיח ונביא השקר (השילוש השקרי) בפרק יג, ראוי כי נלמד איך יונהג העולם תחת שרביטם של שני אלו לאור הנתונים בפרק יז.

מרידה באלוהים וניסיון לשלוט על העולם אינה תופעה חדשה, אלא רעיון ומעשה שהתחיל כבר בתקופת בראשית.

בארץ שנער, בבבל, החלה המרידה המאורגנת נגד אלוהים כאשר נמרוד ובני דורו בנו את מגדל בבל (בראשית יא). שם, הם סטו מדרך אלוהים במטרה אחת: לנהל את ענייניהם מבלי לתת דין וחשבון לאלוהים שנתן רוח חיים לגופם.

כבר אז בני האדם חיפשו אמונות ודתות, אך כאלו שהם עצמם עיצבו ורצו.

אנשים מחפשים דת, כזו שתתאים לצורכיהם: דת שלא תדרוש מהם להשתנות, אלא שתכריז עליהם קדושים ורצויים – מערכת דתית שתשקיט את מצפונם.

ביודעו את חולשות האדם, צר המשיח (בהשראת השטן ובכוחו) עתיד להציג מערכת דתית כלל עולמית שתספק את המכנה המשותף לכלל בני האדם.

מערכת דתית שכזו עתידה להיות הדבר החסר בשלטונו המדיני והכלכלי הכלל עולמי של צר המשיח.

מכיוון שדת השקר הראשונה החלה בבבל, ושם היא גם תישמד, מכנה יוחנן את המערכת הדתית הזו: "בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ."

בפרק יד 8 נאמר שבבל עתידה להיהרס, כעת ,

פרקים יז–יח מתארים את הסיבה להרס שני הכוחות השולטים בעולם תחת שרביטו של צר המשיח:

  • פרק יז – הרס דת השקר, הרס המערכת הדתית.

 

  • פרק יח – הרס התשתית הכלכלית והצבאית, שבעזרתה שלט צר המשיח על העולם.

פרק יז פסוקים 1-6:

1 אֶחָד מִשִּׁבְעַת הַמַּלְאָכִים נוֹשְׂאֵי שֶׁבַע הַקְּעָרוֹת בָּא וְדִבֵּר אִתִּי. "בּוֹא!", הוּא אָמַר, "אַרְאֶה לְךָ אֶת מִשְׁפַּט הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה הַיּוֹשֶׁבֶת עַל מַיִם רַבִּים,
2 אֲשֶׁר מַלְכֵי הָאָרֶץ זָנוּ עִמָּהּ וְשׁוֹכְנֵי הָאָרֶץ הִשְׁתַּכְּרוּ מִיֵּין תַּזְנוּתָהּ."
3 הוּא נְשָׂאַנִי לְמִדְבָּר, בָּרוּחַ, וְרָאִיתִי אישה יוֹשֶׁבֶת עַל חַיָּה אֲדֻמָּה כְּשָׁנִי וְהַחַיָּה מְלֵאָה שְׁמוֹת גִּדּוּפִים וּבַעֲלַת שִׁבְעָה רָאשִׁים וְעֶשֶׂר קַרְנַיִם.
4 הָאישה הָיְתָה לְבוּשָׁה אַרְגָּמָן וְשָׁנִי וּמְקֻשֶּׁטֶת בְּזָהָב וְאֶבֶן יְקָרָה וּפְנִינִים; בְּיָדָהּ כּוֹס זָהָב מְלֵאָה תּוֹעֵבוֹת וְטֻמְאוֹת תַּזְנוּתָהּ,
5 וְעַל מִצְחָהּ כָּתוּב שֵׁם, סוֹד: "בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ."
6 רָאִיתִי אֶת הָאישה שִׁכּוֹרָה מִדַּם הַקְּדוֹשִׁים וּמִדַּם עֵדֵי יֵשׁוּעַ.

אחד המלאכים הנושא את שבע הקערות בא ומדבר עם יוחנן. הוא אמר לו: "אַרְאֶה לְךָ אֶת מִשְׁפַּט הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה הַיּוֹשֶׁבֶת עַל מַיִם רַבִּים…"

למה הכוונה בביטויים

א"הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה"?

ב"מַיִם רַבִּים"?

א. "הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה"

יוחנן משתמש במילה "זונה" כמטאפורה – סמל לתיאור הדת השקרית המסיטה את יושבי הארץ מאלוהים. המילה "זונה" בהקשר רוחני מוזכרת במספר מקומות בתנ"ך כדי לציין את הניאוף הרוחני של בני האדם, ועד כמה אלוהים סולד ושונא את הדרך הזו.

  • נינווה מתוארת כזונה בגלל ניאופה הרוחני:

"…מֵרֹב זְנוּנֵי זוֹנָה, טוֹבַת חֵן בַּעֲלַת כְּשָׁפִים, הַמֹּכֶרֶת גּוֹיִם בִּזְנוּנֶיהָ, וּמִשְׁפָּחוֹת בִּכְשָׁפֶיהָ" (נחום ג 1-4);

  • העיר צור מתוארת כזונה:

"… וְזָנְתָה אֶת כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (ישעיהו כג 15-17),

  • ואף ירושלים:

"אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה, קִרְיָה נֶאֱמָנָה; מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט, צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים" (ישעיהו א 21, ראה גם ירמיה ב 20-31, יג 27, יחזקאל טז 17-19, הושע ב 5).

"הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה" – משמע, אמונת השקר, המערכת הדתית השקרית הגדולה ביותר.

 

ב. על "מַיִם רַבִּים"

המלאך אמר שהזונה הגדולה יושבת על "מַיִם רַבִּים".

בפסוק 15 המלאך מסביר כי "מים רבים" הם סמל לעמים, אומות ולשונות רבים: "הַמַּיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר שָׁם הַזּוֹנָה יוֹשֶׁבֶת, עַמִּים וַהֲמוֹנִים הֵם, וְאֻמּוֹת וּלְשׁוֹנוֹת."

בפסוק 2 המלאך מציין כי מלכי הארץ וכלל בני האדם השתכרו מיין תזנותה.

כשאדם משתכר, הוא אינו שולט במעשיו ואז ניתן לשלוט בו.

משמע: אותה מערכת דתית שקרית עתידה להיות מרכיב חזק באיחוד ושליטה על יושבי הארץ (ראה גם ירמיהו נא 13: "שכנתי (שֹׁכַנְתְּ) עַל מַיִם רַבִּים, רַבַּת אוֹצָרֹת; בָּא קִצֵּךְ אַמַּת בִּצְעֵךְ").

רבותיי, שימו לב! – בעוד צר המשיח משתלט על העולם, אלוהים ממשיך להכות את העולם באמצעות רעידות אדמה, מלחמות אזוריות, רעב, מחלות ושאר צרות.

המכות ינחתו על כלל יושבי תבל ללא הבדל דת, גזע ולאום. בני האדם ילמדו כי אף לא אחת מאמונותיהם עומדת להם מול הצרות הפוקדות אותם, ואז הם יהיו פתוחים יותר לשמוע.

צר המשיח ונביא השקר יצליחו להציג כוח על טבעי וסמכות רבה שניתנו להם מהשטן. הם יוכלו להציג ולאכוף על כלל יושבי תבל מערכת דתית שתעזור להם להשיג את מטרתם הסופית, דהיינו – שליטה עולמית.

 

מה הוא טיב הקשר בין צר המשיח למערכת הדת השקרית הכלל עולמית?

פסוקים 1-2:

"אַרְאֶה לְךָ אֶת מִשְׁפַּט הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה הַיּוֹשֶׁבֶת עַל מַיִם רַבִּים, אֲשֶׁר מַלְכֵי הָאָרֶץ זָנוּ עִמָּהּ וְשׁוֹכְנֵי הָאָרֶץ הִשְׁתַּכְּרוּ מִיֵּין תַּזְנוּתָהּ."

המלאך ציין שהזונה יושבת על מים רבים. המילה "יושבת" מצביעה על סמכות. ומכאן שהמערכת הדתית השקרית הזו תהיה בעלת סמכות רבה על עמים רבים.

כל כך כואב לראות את עומק העיוורון של כלל בני האדם! עמים רבים על פני כל כדור הארץ יעדיפו להיכנע למערכת שקרית מאשר לאמונה באלוהי האמת. השפעתה ושליטתה של הדת השקרית תהיה על כל רבדי החברה. מהשליטים מטה לפשוטי העם (יד 8).

בפסוק 3 יוחנן מציין שאותה אישה זונה יושבת על חיה אדומה: "… יוֹשֶׁבֶת עַל חַיָּה אֲדֻמָּה כְּשָׁנִי". אותה חיה היא צר המשיח, והמערכת השלטונית שלו.

כלומר, הקשר הוא הדוק בין המערכת הכלכלית מדינית של צר המשיח והמערכת הדתית.

יוחנן מציין שהאישה יושבת על החיה. ז"א שהמערכת הדתית מראה סימנים דומיננטיים.

האם הקשר הזה, בין דת ופוליטיקה ישאר לאורך זמן? (ראה המשך בשיעור הבא).

 

מדוע הדת השקרית מוצגת כאישה זונה?

כמו שהשטן מנסה להציג עצמו לעולם כאלוהים דרך השילוש השקרי, כך הוא מנסה להציג את קהילתו כאילו היא גוף המשיח האמיתי.

ישוע המשיח מכנה את הקהילה בשם "כלה" (כלה, היא אישה). לעומתו, קהילת השטן אינה כלה חוקית, לכן כינויה "זונה" – אישה המייצגת ניאוף וחוסר קדושה.

הנתונים הללו צריכים להבהיר לנו עד כמה אלוהים שונא טומאה, וסולד מסטייה כלשהי מדברו.

מכיוון שאלוהים הנו אלוהי העולם היחידי, והאמת היחידה הנה האמת שלו (גם אם רבים אינם אוהבים לשמוע זאת!), הרי כל סטייה מהאמת של אלוהים הנה שקר. מבחינה רוחנית, כמוה כניאוף או זנות רוחנית.

הבה נביט בטבלה המציינת את ההבדלים בין הקהילה של ישוע – הכלה החוקית, לבין הכלה הנואפת, הזונה, שהיא קהילת השטן:

שימו לב להופעתה החיצונית של הזונה:

היא לבושה בבגדי מלכות ומקושטת בתכשיטים יקרים. בידה כוס זהב המכילה את טיב מעשיה – והם: "תּוֹעֵבוֹת וְטֻמְאוֹת תַּזְנוּתָהּ".

הזונה הגדולה, המייצגת את המערכת הדתית השקרית, מתנהגת בדרך ההפוכה לחלוטין לרצון אלוהים.

אלוהים רוצה את קהילתו צנועה, טהורה, עשירה במעשים טובים וצדקות. זאת אומרת שפנימיותה קדושה וטהורה, ולכן מעשיה תואמים (א-טימותיאוס ב).

יופיה של קהילת ישוע מצביעה על אופיו ותכונותיו של המשיח ישוע.

כמו שישוע מלמדנו להינשא רק עם מאמינים, כך גם הוא יכול "להתחתן" רק עם כלה בעלת דרך אמונה ומחשבה זהה לשלו (א-קורינתים ו-ז; ב-קורינתים ו).

יופיה והופעתה של הזונה הגדולה מצביעים על אופיו ותכונותיו של בעלה – השטן.

ביודענו כי הופעתנו ויופיינו מצביעים על ה"ראש" שהוא המשיח ישוע, הבה נתעודד ללכת בקדושה כדי להציג ישוע קדוש וטהור. העולם צריך לראות את ישוע דרכינו, ולא את השטן.

בפסוק 3 יוחנן מציין כי המלאך נשא את יוחנן בכוח הרוח למדבר: "הוּא נְשָׂאַנִי לְמִדְבָּר, בָּרוּחַ".

שם הוא ראה כי על מצח הזונה כתוב שם, סוֹד: "בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ."

למה הכוונה?

כשאנו אומרים "בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ" – הכוונה היא שבבל הנה מקום הלידה של כל הדרכים והאמונות, השונות מהאמת של אלוהים.

בבבל, בארץ שנער, החלו בני האדם בהדרכת נימרוד (מרד) למרוד ברצון אלוהים (בראשית 11). דבר אלוהים מלמדנו שאלוהים עתיד להסיר את דת השקר מן העולם ולהחזירה לבבל, למקום שממנה היא יצאה (ראה זכריה ה).

אמונות רבות כוללות בתוכן מרכיבים מהתנ"ך, כגון: מוסר וצדק, והן מוצגות כדבר טוב וראוי.

אך לא כך אלוהים רואה אותן! מבחינתו כל סטיה ולו הקטנה ביותר מהתיאור או מהמילה שהוא נתן, כמוה כעבודת אלילים.

לדוגמה: בני ישראל בנו עגל זהב כדי שבאמצעותו הם ישתחוו לאלוהים. הם לא טענו שהעגל הוא אלוהים, אלא אמצעי להשתחוות לאלוהים. אך אלוהים אמר על כך: "לא יקום ולא יהיה!"

למה הכוונה שעל מצחה שם, סוד: "בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ"?

בזמנו של יוחנן, בבל כבר לא הייתה מרכז כלשהו. אני מאמין שעובדה זו עתידה להשתנות. כמו שאני מבין את הספר, בבל עתידה לקום כעיר מאוד מרכזית בעולם, ולו רק כדי להיהרס! – כפי שהבטיח זאת בורא העולם, אדון האמת (ירמיהו פרק נא).

האם אותה דת שקר תהיה סבלנית כלפי המאמינים החדשים?

צר המשיח ונביא השקר יצליחו להשניא את המאמינים החדשים על בני העולם, וככל הנראה להאשים אותם בכל הפגעים והנגעים האפשריים עד כדי כך שרציחתם תיחשב לעבודת אלוהים. מה שקרה בהיסטוריה של הכנסייה עתיד להופיע שוב על בימת העולם, אך באישור כלל עולמי וסוחף.

מסיבה זו אמר יוחנן: "רָאִיתִי אֶת הָאישה שִׁכּוֹרָה מִדַּם הַקְּדוֹשִׁים וּמִדַּם עֵדֵי יֵשׁוּעַ" (פסוק 6). הפסוק מבהיר שנאמני האדון לא יסתירו את אמונתם אלא שרבים מהם ימותו על קידוש השם.

האישה שיכורה מדם הקדושים: כלומר, רבים מאוד ייטבחו ויירצחו בעבור נאמנותם לאדון ישוע והעומדים בראש הדת השקרית אף יירוו מרצח המאמינים בישוע הנאה וסיפוק רב.

האם אלוהים יראה וישתוק? – לא! אך את כל זאת נלמד בשיעורים הבאים.
לסיכום:

אאנשים טוענים שהם מחפשים את האמת, אך רובם מחפשים דת או אמונה שתתאים לצורכיהם.

מי שבאמת מחפש את אלוהים כדאי שיבין: אלוהים אינו עתיד להשתנות או לכופף את חוקיו וטוהרו! מי שצריך להשתנות זה אני ואתה. אנו צריכים להיכנע לו ולבקש את ישועתו.

בביודענו שאלוהים עתיד להשמיד ולהסיר מעל פני האדמה כל דת או אמונה שקרית, עלינו להתמקד ולהתקרב יותר אליו, ולא לשום דבר אחר.

גקהילת השטן נראית עשירה ויפיפייה מבחינה חיצונית, אך המשיח שונא אותה ועתיד להשמידה.

כלת המשיח טהורה מבפנים, ומעשיה מצביעים על שייכותה לאלוהים קדוש וצדיק.

אנא, נתפלל להיות מתאימים לתואר שלנו: כלת המשיח! ונלמד לציית ברצון ובטוהר.

פרק יז, פסוקים 18-7 – חלק ב: השמדת קהילת השקר שנקראת "הזונה הגדולה"

פרק יז, פסוקים 18-7

"בָּבֶל הַגְּדוֹלָה, אֵם לְזוֹנוֹת וּלְתוֹעֲבוֹת הָאָרֶץ" חלק ב:
השמדת קהילת השקר שנקראת "הזונה הגדולה"

אנו לומדים את אחד הספרים המרתקים אך גם קשים ביותר בכתובים.

ספר ההתגלות הינו ספר של תקווה ושמחה לילדי אלוהים מכיוון שהוא מתאר איך אלוהים עתיד לחיות עם ילדיו בעולם חדש וללא חטא לנצח נצחים.

הספר הינו סיוט לדוחים את בשורת אלוהים כי הוא מתאר את משפטם הנצחי יחד עם השטן.

הספר מתאר את תקופת הצרה בת שבע השנים שתבוא בעתיד ואשר בה אלוהים מכין את העולם לחזרתו. כשיחזור הוא ימלוך בעולם עם ילדיו.

 

על מנת להכיר ולהיות מוכנים לעמוד לפני תכסיסיו ותחבולותיו של השטן, יש ללמוד היטב מה אלוהים עתיד לעשות.

השטן משתוקק לנצח את אלוהים ולהראות כאילו הוא הריבון. (ישעיה י"ד, יחזקאל כ"ח).

באותה מידה שהשטן מחקה את אלוהים דרך השילוש השקרי (השטן = אלוהים האב; צר המשיח = אלוהים הבן; ונביא השקר = רוח הקודש ((התגלות י"ג)), כך עתיד השטן להקים קהילה כלל עולמית שקרית כדי שתחליף את מקומה של קהילת המשיח ישוע (פרק י"ז).

יוחנן מציין כי אותה מערכת דתית תהיה מאוד דומיננטית בשלטונו הכלל עולמי של צר המשיח עד כי תשניא עצמה על צר המשיח ושותפיו המדיניים. זו תהיה דרכו הריבונית של אלוהים לגרום לכך ששני אוייביו ישמידו זה את זה.

 

על מנת להדגיש את מקורה השטני, המערכת הדתית השקרית מתוארת כ"זונה הגדולה".

המערכת הדתית הכלל עולמית נקראת בבל הגדולה – הזונה הגדולה ואם לתועבות הארץ, זאת, כדי לציין שהיא המשך ישיר של דת השקר שהחלה בבבל בספר בראשית פרק י"א.

המערכת הזו עתידה להישמד בדיוק במקום ששם היא צמחה (זכריה פרק ה')

 

ישנם השואלים: החומר יותר מידי טכני, הקהילה במילא תילקח לפני הצרה. מדוע אנו מקדישים כה הרבה זמן לנושא?

  1. זה דבר אלוהים וכולו ראוי להילמד
  2. בגלל מורכבות הנתונים רוב הקהילות לא מלמדות את החומר
  3. ביודעינו את דרך פעולותיו של השטן ותוכניתו, אנו יכולים:

א. להזהיר את ידידינו, או את יושבי תבל הלא נושעים כדי שיזכרו את המידע החשוב הזה ויחזרו בתשובה בעתיד

ב. להבדיל טוב יותר בין פיתויי השטן לקדושת אלוהים.

ג. להבין טוב יותר את גודל אהבת אלוהים וחסדו כלפינו

  1. זהו הספר היחידי שבו אלוהים מבטיח ברכה לכל מי שלומד ומיישם את תוכנו.

בשיעור שעבר פירטנו את תכונותיה ואופיה של המערכת הדתית – קהילת השטן.

בפסוקים הבאים אלוהים מתאר איך הוא משמיד, אחת ולתמיד, את הקהילה השקרית.
פרק יז 7-18:

כִּרְאוֹתִי אוֹתָהּ הִשְׁתּוֹמַמְתִּי שַׁמָּה גְּדוֹלָה.
7 שָׁאַל אוֹתִי הַמַּלְאָךְ: "מַדּוּעַ הִשְׁתּוֹמַמְתָּ? אֲנִי אַגִּיד לְךָ אֶת סוֹד הָאישה וְהַחַיָּה הַנּוֹשֵׂאת אוֹתָהּ אֲשֶׁר לָהּ שִׁבְעַת הָרָאשִׁים וְעֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם.
8 הַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתָ — הָיְתָה וְאֵינֶנָּה, וְהִיא עֲתִידָה לַעֲלוֹת מִן הַתְּהוֹם וְלָלֶכֶת לָאֲבַדּוֹן. וְיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁמָם לֹא נִכְתַּב בְּסֵפֶר הַחַיִּים מֵעֵת הִוָּסֵד תֵּבֵל יִשְׁתּוֹמְמוּ כִּרְאוֹתָם אֶת הַחַיָּה שֶׁהָיְתָה וְאֵינֶנָּה וַעֲתִידָה לָבוֹא.
9 כָּאן הַתְּבוּנָה שֶׁיֵּשׁ עִמָּהּ חָכְמָה! שִׁבְעַת הָרָאשִׁים הֵם שִׁבְעָה הָרִים אֲשֶׁר הָאישה יוֹשֶׁבֶת עֲלֵיהֶם.
10 גַּם שִׁבְעָה מְלָכִים הֵם: הַחֲמִשָּׁה נָפְלוּ; הָאֶחָד יֶשְׁנוֹ; הָאַחֵר עוֹד לֹא בָּא, וְכַאֲשֶׁר יָבוֹא הוּא צָרִיךְ לְהִשָּׁאֵר זְמַן מְעַט.
11 הַחַיָּה אֲשֶׁר הָיְתָה וְאֵינֶנָּה הוּא הַשְּׁמִינִי; מִן הַשִּׁבְעָה הוּא וְלָאֲבַדּוֹן יֵלֵךְ.
12 עֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ הֵם עֲשָׂרָה מְלָכִים אֲשֶׁר עֲדַיִן לֹא קִבְּלוּ מַלְכוּת, אַךְ יְקַבְּלוּ סַמְכוּת כִּמְלָכִים לְשָׁעָה אַחַת יַחַד עִם הַחַיָּה.
13 הַלָּלוּ כַּוָּנָה אַחַת לָהֶם וְיִתְּנוּ אֶת כֹּחָם וְסַמְכוּתָם לַחַיָּה.
14 הֵם יִלָּחֲמוּ בַּשֶֹה וְהַשֶֹה יְנַצֵּחַ אוֹתָם מִפְּנֵי שֶׁהוּא אֲדוֹן הָאֲדוֹנִים וּמֶלֶךְ הַמְּלָכִים, וְאִתּוֹ גַּם הַקְּרוּאִים וְנִבְחָרִים וְנֶאֱמָנִים."
15 עוֹד אָמַר אֵלַי: "הַמַּיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר שָׁם הַזּוֹנָה יוֹשֶׁבֶת, עַמִּים וַהֲמוֹנִים הֵם, וְאֻמּוֹת וּלְשׁוֹנוֹת.
16 עֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ וְהַחַיָּה — הַלָּלוּ יִשְׂנְאוּ אֶת הַזּוֹנָה וְיַעֲשׂוּהָ שׁוֹמֵמָה וַעֲרֻמָּה; גַּם יֹאכְלוּ אֶת בְּשָׂרָהּ וְאוֹתָהּ יִשְׂרְפוּ בָּאֵשׁ,
17 כִּי אֱלֹהִים נָתַן בְּלִבָּם לְהוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת כַּוָּנָתוֹ, וְלִהְיוֹת עֵצָה אַחַת וְלָתֵת אֶת מַלְכוּתָם לַחַיָּה, עַד אֲשֶׁר יִתְמַלְּאוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים.
18 וְהָאישה אֲשֶׁר רָאִיתָ הִיא הָעִיר הַגְּדוֹלָה הַמּוֹלֶכֶת עַל מַלְכֵי הָאָרֶץ."

כשיוחנן ראה את אותה אישה זונה יושבת על החיה, הוא מאוד התפלא!

מה גרם לפליאתו הרבה?

האם עוצמת רשעתה של האישה "הזונה"?

האם התפלא מן העובדה שאלוהים מאפשר לרשעה שכזו לפעול?

האם התפלא כל כך מכיוון שהכיר את הדמות או הרגון והתפלא שהפכו לאוייבי אלוהים המושבעים?

איננו יודעים את הפרטים הללו אך אנו יודעים בוודאות את הפרטים הבאים…

אותה זונה היא דת ואמונת השקר, והחיה היא צר המשיח ושלטונו הכלל עולמי.

מכיוון שיוחנן כבר ידע כי צר המשיח שולט בעולם, הוא התפלא על כך שאותה מערכת דתית, אותה קהילה שקרית, שולטת ומתמרנת את צר המשיח.

הרי באותה העת השלטון הרומי רמס ושלט ביד רמה על כל דבר וכל דת. מבחינתו של יוחנן, היה יותר הגיוני על־פי משקל הכוחות לראות את צר המשיח "יושב" על הזונה הגדולה מאשר ההיפך.

מכיוון שיוחנן נראה כה מבולבל ומשתומם, המלאך מפרט ומסביר את הנתונים.

מפסוק 7 המלאך שואל את יוחנן שאלה ריאטורית: מדוע השתוממת?

המלאך אינו מחכה לתשובתו של יוחנן וממשיך מיד לפרט את סוד האישה והחיה בפסוקים 8-18.

מפסוק 8 המלאך מציין שוב את מקורו של צר המשיח:

צר המשיח "צומח" מתוך אותה מערכת בעלת "שִׁבְעַת הָרָאשִׁים וְעֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם", שהם כלל הראשים והקרניים של החיות בנבואת דניאל בפרק ז. מכאן, צר המשיח הינו הדמות הבולטת אשר מייצגת את רצון השטן לשלוט בעולם ללא אלוהים.

חיות אלו מסמלות את כל הממלכות השולטות בעולם והמתנגדות לריבונות אלוהים עליהן – זהו כלל הצלם של פרק ב בספר דניאל.

כל אחד מראשי החיה מהווה ביטוי חלקי של כוחו של השטן לשלוט בעולם או באיזורינו בפרק זמן נתון. כך "החיה" יכולה "לחיות" ללא הפרעה, בדמותם של שבע ממלכות \ (מלכים) עוקבות – הבאות זו אחר רעותה.

המלאך אומר ליוחנן:

"הַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתָ — הָיְתָה וְאֵינֶנָּה, וְהִיא עֲתִידָה לַעֲלוֹת מִן הַתְּהוֹם וְלָלֶכֶת לָאֲבַדּוֹן".

"ואיננה": מתייחס לפרק זמן בו אין ממלכה רבת כוח השולטת על איזורינו.

המלאך מציין כי צר המשיח יעלה מן התהום. — למה הכוונה?

"התהום" בספר ההתגלות הינו מקום משכנם של השדים: ט 11, יא 7, כ 1-3, לוקס ח 31. במילים אלו אנו למדים כי שיקומו וכוחו של צר המשיח יתבצע בהשפעת שד, ובמקרה הזה – שר השדים, השטן בכבודו ובעצמו.
מילים אלו מרמזות ומקשרות את הכתוב בפרק יג 3, 12, 14 אודות פציעתו האנושה של צר המשיח אשר ממנה הוא עתיד לקום ולהירפא באופן על טבעי.

"אחד מראשיה היה כטבוח למות, אך מכת המוות אשר לה נרפאה וכל הארץ השתוממה על החיה" (התגלות יג 3)

"את סמכות החיה הראשונה היא מוציאה אל הפועל לפניה, ומאלצת את הארץ ויושביה להשתחות לחיה הראשונה אשר מכת המוות שלה נרפאה." (התגלות יג 122).

"ומתעה את יושבי הארץ על ידי האותות אשר ניתן לה לעשות לנוכח החיה, באומרה ליושבי הארץ לעשות צלם לחיה אשר הוכתה מכת חרב וחייתה." (התגלות יג 144).

הופעתו המחודשת מקבילה למלך השמיני בפרק יז 11.

סופו של צר המשיח ידוע מראש. הוא עתיד להיזרק לאבדון, לאגם האש (התגלות יט 20). מכיוון שהנבואה מצינת את חזרת החיה מן התהום – שהינה מקום משכן הרוחות, ישנם הטוענים שהחיה – צר המשיח, יחווה תקומה מן המתים או משהו על-טבעי דומה.

ישנו קשר בי עליית החיה מן הים בפרק יג 1 לבין עלייתה מן התהום בפרק יז 8.

אני מאמין שאירוע זה יתרחש באמצע תקופת הצרה, בשלב בו צר המשיח מואצל במלוא כוחו של השטן ומציג עצמו כאל, ודורש השתחויה מכלל ישובי תבל.ו

מי יהיו אלו שיפלו בתכסיס של צר המשיח?

"יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁמָם לֹא נִכְתַּב בְּסֵפֶר הַחַיִּים מֵעֵת הִוָּסֵד תֵּבֵל".

תכסיסיו של השטן אינם פשוטים אלא מתוחכמים ביותר. ישוע בעצמו הזהיר את תלמידיו בבשורת מתי כד 24 ואמר:

"כי יקומו משיחי שקר ונביאי שקר ויתנו אותות גדולים ומופתים כדי להתעות , אם אפשר, גם את הבחירים." (ראה גם מרקוס יג 22).

לפיכך, הדרך היחידה והבטוחה לזהות את השקר המתוחכם מן האמת היא על ידי היצמדות לדבר האמת.

שייכותינו לישוע, חתימתנו ברוח הקודש, וידיעה מלאה של דברו מאפשרת לנו לזהות את תכסיסיו הנלוזים של השטן. לא לחינם התנ"ך אומר –"יראת יהוה ראשית דעת" (משלי א 7, אל האפסים א 13-144).

רבים מבני הקהילות, הטוענים להיותם נושעים, מעניקים עדיפות להתנסות אישית והרגשה על פי סמכות הכתוב בכתבי הקודש. כל אלו החיים על פי דרך שכזו מהווים מטרה נוחה וקלה לכל נכליו של השטן ושקריו, גם היום.

לכן, לאור כל הנאמר, מי שאינו חתום ברוח הקודש ואינו חשוף לאמת וחי על פיה, חסר סיכוי מול תכסיסיו של השטן.

שים לב איך האדון ישוע מתאר את עליתו של צר המשיח.

בעוד אלוהים מתואר בפרק א 4: "…חסד ושלום לכם מאת ההווה והיה ויבוא…", ז"א, שהאדון עתיד לחזור לנצח, בפרק יז 8, צר-המשיח מתואר באופן דומה אך שונה: "החיה שראית – היתה ואיננה, והיא עתידה לעלות מן התהום וללכת לאבדון."

למרות שצר-המשיח יחווה חזרה לחיים באופן על טבעי, הוא לא יחיה לנצח אלא רק יחזור כדי לסיים את שאלוהים יעד לו, ואז יזרק לאגם האש. לצר המשיח ולשטן אין עתיד בבריאתו המפוארת והקדושה של אלוהים.

 

מפסוק 9 המלאך מספק נתונים מיוחדים (אתעכב על חלקם).

המלאך מציין את גודל השפעתה של המערכת הדתית על שליטי העולם.

  1. "כָּאן הַתְּבוּנָה שֶׁיֵּשׁ עִמָּהּ חָכְמָה! שִׁבְעַת הָרָאשִׁים הֵם שִׁבְעָה הָרִים אֲשֶׁר הָאישה יוֹשֶׁבֶת עֲלֵיהֶם."
  2. גַּם שִׁבְעָה מְלָכִים הֵם: הַחֲמִשָּׁה נָפְלוּ; הָאֶחָד יֶשְׁנוֹ; הָאַחֵר עוֹד לֹא בָּא, וְכַאֲשֶׁר יָבוֹא הוּא צָרִיךְ לְהִשָּׁאֵר זְמַן מְעַט.
    11. הַחַיָּה אֲשֶׁר הָיְתָה וְאֵינֶנָּה הוּא הַשְּׁמִינִי; מִן הַשִּׁבְעָה הוּא וְלָאֲבַדּוֹן יֵלֵךְ.

מי הם שבעת הראשים שהקהילה השקרית יושבת עליהם?

המלאך אמר כי החמישה כבר נפלו (פסוק 10).. הם אינם קיימים בעת תקופתו של יוחנן (95 לספירה).

מי הן חמש האימפריות ששלטונן כיסה את ישראל, דיכא ופגע בבני ישראל לפני תקופתו של יוחנן?

  • מצרים (יחזקאל כט-ל),

 

  • אשור (נחום ג 1-19),

 

  • בבל (ישעיה כא 9, ירמיה נ-נא),

 

  • פרס ומד (דניאל י 13, יא 2)י,

 

  • יוון (דניאל יא 3-4).

המלאך אמר: "הָאֶחָד יֶשְׁנוֹ" (פסוק 10) – הכוונה היא לאימפריה השולטת בעולם בעת חייו של יוחנן. היא האימפריה הרומית. אימפריה זו הייתה אחראית על הרס ירושלים והמקדש בשנת 70 לספירה והגליית בני ישראל לגלות של כמעט 2000 שנים.

האימפריה המתוארת במילים "הָאַחֵר עוֹד לֹא בָּא" (פסוק 10), מתייחסת לאימפריה הרומית המתחדשת. זו שתקום בעתיד כאיחוד של עשר מדינות, ושמהם יצא צר המשיח (כפות הרגליים בספר דניאל פרק ב, או עשר קרני החיה בדניאל פרק ז).

החיה השמינית הוא צר המשיח אשר יצא מאותו איחוד של עשר מדינות (ראה גם דניאל ז).

סופו שילך לאבדון:

"הַחַיָּה נִתְפְּסָה וְאִתָּהּ נְבִיא הַשֶּׁקֶר… הַשְּׁנַיִם הֻשְׁלְכוּ חַיִּים אֶל אֲגַם הָאֵשׁ הַבּוֹעֵר בְּגָפְרִית" (התגלות יט 20).

שימו לב לנקודה מעניינת בנוגע לחיה בפסוק 11.

החיה היא אחת משבעה הראשים ובאותה עת היא גם הראש השמיני.

תשובה: בכתבי הקודש "ראש" או "קרן" מתייחסים לעיתים למלך או לממלכה באופן שווה (דניאל ז 17, 23).

בפסוקים 9-10 החיה מתוארת כשבעה הרים \ מלכים\ ממלכות.

בפסוק 11 החיה מתוארת כמלך השמיני, צר-המשיח.

כך אנו למדים שהשפעת השטן על מהלכי האדם קיימת לאורך כל ההיסטוריה בה האדם שולט בעולם ואינו נכנע לרצונו ואדנותו של אלוהים.

 

מהם אותם שבעה הרים שהחיה יושבת עליהם?

פה אני מעדיף לחכות להבנה רבה יותר בעתיד.

הדבר יכול בהחלט להצביע על עיר הבנויה על שבעה הרים, אך גם לציין כוח רב. בתנ"ך, הרים מסמלים כוח (תהילים ל 8; סח 16-17, ישעיהו ב 2, 3; ירמיהו נא 25; דניאל ב 35, חבקוק ג 6, 10, זכריה ד 7).

לדעתי, ההרים מציינים מלכים או ממלכות ולא שבעה הרים בעיר מסויימת.

למה הכוונה במילים "יושבת עליהם" בפסוק 9?

הכוונה שהדת השקרית (או העומדים בראשה), בעלת השפעה על הלך המחשבה ועל החלטותיהם של מלכי האימפריות.

 

מפסוק 12 המלאך מתאר בתיאור כללי ביותר את סופם של מנהיגי העולם הדוחים את ריבונות אלוהים (ראה תהילים ב) אך גם את הרקע המביא להשמדתה של המערכת הדתית השקרית.

12 עֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ הֵם עֲשָׂרָה מְלָכִים אֲשֶׁר עֲדַיִן לֹא קִבְּלוּ מַלְכוּת, אַךְ יְקַבְּלוּ סַמְכוּת כִּמְלָכִים לְשָׁעָה אַחַת יַחַד עִם הַחַיָּה.
13 הַלָּלוּ כַּוָּנָה אַחַת לָהֶם וְיִתְּנוּ אֶת כֹּחָם וְסַמְכוּתָם לַחַיָּה.
14 הֵם יִלָּחֲמוּ בַּשֶֹה וְהַשֶֹה יְנַצֵּחַ אוֹתָם מִפְּנֵי שֶׁהוּא אֲדוֹן הָאֲדוֹנִים וּמֶלֶךְ הַמְּלָכִים, וְאִתּוֹ גַּם הַקְּרוּאִים וְנִבְחָרִים וְנֶאֱמָנִים."
15 עוֹד אָמַר אֵלַי: "הַמַּיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר שָׁם הַזּוֹנָה יוֹשֶׁבֶת, עַמִּים וַהֲמוֹנִים הֵם, וְאֻמּוֹת וּלְשׁוֹנוֹת.
16 עֶשֶׂר הַקַּרְנַיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ וְהַחַיָּה — הַלָּלוּ יִשְׂנְאוּ אֶת הַזּוֹנָה וְיַעֲשׂוּהָ שׁוֹמֵמָה וַעֲרֻמָּה; גַּם יֹאכְלוּ אֶת בְּשָׂרָהּ וְאוֹתָהּ יִשְׂרְפוּ בָּאֵשׁ,
17 כִּי אֱלֹהִים נָתַן בְּלִבָּם לְהוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת כַּוָּנָתוֹ, וְלִהְיוֹת עֵצָה אַחַת וְלָתֵת אֶת מַלְכוּתָם לַחַיָּה, עַד אֲשֶׁר יִתְמַלְּאוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים.
18 וְהָאישה אֲשֶׁר רָאִיתָ הִיא הָעִיר הַגְּדוֹלָה הַמּוֹלֶכֶת עַל מַלְכֵי הָאָרֶץ."

 

בעתיד, לפני חזרתו של ישוע, העולם יישלט על־ידי עשרה מלכים אשר נקראים בפינו "הממלכה הרומית המתחדשת". מקבוצה זו יצמח צר המשיח (החיה),  וביחד הם ישלטו על העולם לתקופה קצרה (לשעה אחת – פסוק 12), במהלך החצי השני של תקופת הצרה, כאשר צר המשיח הוא המרכיב הדומיננטי.

כולם כאחד ידחו את ישוע וילחמו נגד כל דבר בעל זיקה לאלוהים ולמושיע.

אלוהים משתמש בהם כדי להוציא לפועל את משפטו נגד הקהילה השקרית, ולאחר מכן ישמיד גם אותם בעת חזרתו ארצה.

 

איך אלוהים משתמש באויביו כדי להשמיד את המערכת הדתית השקרית?

בדיוק באותה מידה שהוא השמיד את אויביו לפני כן: הוא יוצר בלבול ושנאה הדדית בין שונאיו כך שהם בעצמם הורגים זה את זה (פסוקים 16-17),  (דוגמה מספר שופטים ז 22: "וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ־מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת, וַיָּשֶׂם יהוה אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל הַמַּחֲנֶה, וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה…").

ראה גם דברי הימים ב פרק כ 22-23, א-שמואל יד 20, יחזקאל לח 21, חגי ב 2, זכריה יד 14.

השמדת צבאות צר המשיח והמנגנון הדתי יתרחש בעתיד לפי המתואר בספר ההתגלות פרק טז 13-14, 16.

 

 

בפרק יג למדנו כי צר המשיח ייראה כטבוח אך ישוב לחיים:

נביא השקר ישתמש באותות ומופתים כדי לשכנע את יושבי הארץ להאמין שהמנהיג הזה הוא המשיח המיוחל. שיבתו של צר המשיח לזירה המדינית תלווה בהשפעה וכוח של שד רב עוצמה ויכולת. בכוחו המתעצם הוא לא יסבול שום גורם המתקרב לכוחו וחולק עמו את תשומת הלב.

הקהילה השקרית תשניא עצמה על צר המשיח ושותפיו המדיניים בגלל תשומת הלב שתדרוש ויחסה המתנשא, עד כי הם מתאחדים להשמידה (יז  16-18).

כאשר צר המשיח מציג עצמו כאחד שניצח את המוות, ולאחר שמחק מעל פני האדמה את המערכת הדתית, נותר רק הוא ולא אחר לקבל את מלוא תשומת הלב והכניעה מכלל יושבי תבל. סוף־סוף הגיע צר המשיח למימוש חלומו! העולם נשלט בהנף ידו ועיני כולם מביטים עליו.

 

האם המצב הזה עתיד להישאר לנצח? לא ולא!

ישוע אמר, וגם יוחנן, כי צר המשיח יפעל רק שלוש וחצי שנים ככוכב עולמי! ולאחר תקופה זו הוא יסיים בדומה לשותפיו מקדם (את זאת נלמד בפרק יח).

 

בפסוק 18 כתוב:

"…וְהָאישה אֲשֶׁר רָאִיתָ הִיא הָעִיר הַגְּדוֹלָה הַמּוֹלֶכֶת עַל מַלְכֵי הָאָרֶץ."

א. האישה היא המנגנון הדתי השקרי אשר פועל בכל דרך ואמצעי נגד המאמינים בישוע ואף נגד כל מי שאינו מאמץ את הדת השקרית.

ב. לאיזו עיר הכתוב מתייחס?

יוחנן מרבה לציין את השם בבל כעיר אשר מהווה מרכז ומוקד לדת השקרית.

בימינו העיר בבל אינה קיימת באופן רשמי ואינה מהווה מרכז עולמי לשום דבר.

למרות זאת, אני מעדיף להיצמד לכתוב ולהאמין שהעיר בבל תיבנה שוב ותהפוף למרכז כפי שמתואר ומתבטא בפרקים יז-יח.

ראה הקשרים הנוגעים לעיר בבל בפרקים יז-יח בספר התגלות לשאר המקומות בכתבי הקודש.

ירמיה נא 13 – התגלות יז 1.

ירמיה נא 7  – התגלות יז 2.

ירמיה נא 29 – התגלות יז 16, יח 8.

ישעיה מז 5, 7 – התגלות יז 17, יח 7, 8.

ירמיה נא 8, ישעיה כא 9, יג 21 – התגלות יח 2.

ירמיה נ 8, נא 6, 45 – יח 4.

ירמיה נא 9 – התגלות יח 5.

ירמיה נ 15, נא 24-49 – התגלות יח 6.

ירמיה נא 25 – התגלות יח 8.

ירמיה נא 63-64 – התגלות יח 21.

הנביאים ישעיה (פרק יג), וירמיה (פרק נא), נבאו אודות חורבן בבל והריסתה ונבואותיהם עדיין לא התגשמו.

המלאך הדובר ליוחנן מציין בפרקים יז-יח שמדובר בבבל היושבת על נהר הפרת. לפיכך, האישה מציינת מערכת דתית הקשורה לעיר זו.

 

 

לסיכום:

אאותו אלוהים, אותו ישוע, שישמיד בעתיד את השטן ומשרתיו, חי ועוזר לילדיו בכל תחום בחיים היום.

אותו כוח עליון שיכה בשטן, עומד לרשות כל אחד מילדי אלוהים כדי לחיות ולציית לרצונו – היום! אם אנו רוצים חיים מנצחים, עלינו להיכנע לישוע ולבקש את כפרתו.

לא לחינם אמר אלוהים: "לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ, כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר יהוה צְבָאוֹת" (זכריה ד 6).

באי אפשר להביט על ישוע מן הצד ולומר: "אני ניטראלי!"

אם אינך מקבל את ישוע כאדון ומושיע, אתה מהווה כלי פעולה בידו של השטן וכך תימצא נלחם נגד ישוע ומפסיד.

אמת אלוהים גלויה. אנא, קבל את חסדו של אלוהים על מנת שכל כוחו יגן עליך מנכלי השטן!