התגלות פרק ו'

פרק ו:

1 "רָאִיתִי כַּאֲשֶׁר פָּתַח הַשֶֹה אֶת אֶחָד מִשִּׁבְעַת הַחוֹתָמוֹת, וְשָׁמַעְתִּי אַחַת מֵאַרְבַּע הַחַיּוֹת אוֹמֶרֶת כְּמוֹ בְּקוֹל רַעַם: 'בּוֹא!'
2 רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נוֹשֵׂא קֶשֶׁת; עֲטֶרֶת נִתְּנָה לוֹ וְהוּא יָצָא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ."

פרק יג:

1 "רָאִיתִי חַיָּה עוֹלָה מִן הַיָּם, עֶשֶׂר קַרְנַיִם לָהּ וְשִׁבְעָה רָאשִׁים; עַל קַרְנֶיהָ עֲשָׂרָה כְּתָרִים וְעַל רָאשֶׁיהָ שְׁמוֹת גִּדּוּפִים.
2 וְהַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתִי הָיְתָה דּוֹמָה לְנָמֵר, רַגְלֶיהָ כְּרַגְלֵי דֹּב וּפִיהָ כְּפִי אַרְיֵה. וְהַתַּנִּין נָתַן לָהּ אֶת כֹּחוֹ וְאֶת כִּסְאוֹ וְסַמְכוּת רַבָּה."

מבוא

משלב זה אנו לומדים את ספר ההתגלות על־פי מהלך כרונולוגי של האירועים: פרק ו ופרק יג.

בספר ההתגלות אלוהים מפרט את תכניותיו לעתיד (ראה בראשית יח 16).

אבפרקים ו–יט ישוע המשיח מתאר את האירועים שיתרחשו בתקופת שבע שנות צרת יעקב (ירמיהו ל 7; דניאל ט 26-27; ישעיהו לד 1-4).

זו תקופה שבה אלוהים שופט ומעניש בצדק את יושבי הארץ בגלל סירובם להיכנע למשיח ישוע. במהלך הצרה בת שבע השנים יסיר אלוהים מעל פני האדמה את אלו שאינם רוצים בו. שארית מישראל ומעמי הגויים תישרוד ותציית לישוע (זכריה יב 10, יג 8-9).

כדור הארץ יעבור שינויים גיאוגרפיים שמטרתם להכין אותו למצב "בראשית" שעליו המשיח ישלוט.

בגמר שבע שנות הצרה, יחזור ישוע ארצה עם קדושיו ויקים את מלכותו הארצית בת אלף השנים.

בבפרקים כ–כב ישוע מתאר את משפטם הנצחי של השטן וחסרי האמונה, ולאחר מכן את תקופת הנצח – מלכות אלוהים הנצחית עם ילדיו המאמינים.

בפרק ה למדנו שישוע ראוי לפתוח את המגילה – כתב הבעלות על העולם.

המגילה – הספר חתום בשבעה חותמות. כל חותם מציין מכת עונש או אירוע הבא על יושבי תבל בגלל אי כניעתם למשיח אלוהים – ישוע המשיח.

פרק ו 1-2 מתאר את פתיחת החותמות:

1 רָאִיתִי כַּאֲשֶׁר פָּתַח הַשֶֹה אֶת אֶחָד מִשִּׁבְעַת הַחוֹתָמוֹת, וְשָׁמַעְתִּי אַחַת מֵאַרְבַּע הַחַיּוֹת אוֹמֶרֶת כְּמוֹ בְּקוֹל רַעַם: "בּוֹא!"
2 רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נוֹשֵׂא קֶשֶׁת; עֲטֶרֶת נִתְּנָה לוֹ וְהוּא יָצָא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ.

ישוע קיבל את הסמכות, והחותם הראשון נפתח. הדבר מהווה אות לתחילת תהליך הענשת יושבי תבל עבור חוסר אמונה במושיע העולם – ישוע.

אחת החיות, שליד כיסא אלוהים, אומרת בקול רעם: "בוא!"

בתגובה להוראת היצור, מופיע רוכב על סוס לבן. לרוכב יש קשת, ניתנה לו עטרת, והוא יצא כדי לנצח.

מי הוא אותו הרוכב על הסוס הלבן?

סוסים בתנ"ך מציינים ניצחון, מלכות, כוח וכיבוש (יט 11; איוב לט 19-25; משלי כא 31; ישעיהו מג 17; ירמיהו ו 23; זכריה ט 10 , י 3); ולכן, ראוי לראות את הרוכב על הסוס הלבן מתקשר לאירוע הקשור בכוח, שלטון וכיבוש.

האם הגיבור הזה טוב או רע?

כשלומדים את הפרק מגלים כי הפרק מקביל בתיאורו לדרשה של ישוע על הר הזיתים (מתי כד). שם, ישוע לימד את תלמידיו על אודות מהלך האירועים בתקופת צרת יעקב (השבוע האחרון בנבואת דניאל פרק ט).

לאור תיאוריו של ישוע, ניתן לקבוע שהרוכב הראשון על הסוס הלבן מציין את הופעתו של משיח השקר – צר המשיח, ותחילת השפעתו הפומבית על העולם ובעיקר על ישראל.

מלבד מתי פרק כד, בהתגלות פרק יט 11 מתואר רוכב נוסף הבא על סוס לבן: "רָאִיתִי אֶת הַשָּׁמַיִם פְּתוּחִים וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נִקְרָא נֶאֱמָן וַאֲמִתִּי; בְּצֶדֶק הוּא שׁוֹפֵט וְלוֹחֵם."

הבה נשווה בין שתי הדמויות:

  1. הרוכב מפרק ו אינו עצמאי, הוא מגיע בעקבות פקודה של אחד מיצורי אלוהים. לעומתו, הרוכב בפרק יט הנו עצמאי לחלוטין.
  2. הרוכב בפרק ו נושא קשת וניתנה לו עטרת (כתר) אחת. לעומתו, הרוכב בפרק יט אוחז חרב ועל ראשו עטרות רבות.
  3. לאחר הופעתו של הרוכב בפרק ו נלקח השלום מן העולם, והעולם סובל מתופת של צרות. לעומתו, הרוכב בפרק יט 11 נקרא: "נֶאֱמָן וַאֲמִתִּי", ובבואו העולם נהנה משלום עולמי ובטוח.

ניתן לקבוע בוודאות:

  • הרוכב על הסוס הלבן בפרק ו 2 הנו משיח השקר, צר המשיח, המתחיל את פעולתו הפומבית בעולם (הממלכה שבראשה יעמוד צר המשיח);

 

  • הרוכב בפרק יט 11 הנו ישוע המשיח החוזר ארצה עם הקהילה.

מה זה צר המשיח – משיח שקר? מי עומד מאחוריו? מה הוא בכלל בא לעשות?

צר המשיח (משיח השקר) הנו דמות אנושית שהשטן מעניק לה את כוחו והשפעתו כדי להסיט את בני האנוש מאלוהים – אליו, וכדי שהוא עצמו ייראה כאלוהים (דניאל ט 26-27; שנייה לתסלוניקים ב 4; ראשונה ליוחנן ב 22; שנייה ליוחנן ז).

מהו הרקע לכל המלחמה הזו, בין השטן לאלוהים?

עוד לפני שאדם וחווה חטאו, השטן חטא וסולק מאלוהים. מאותה עת הוא נלחם נגד אלוהים ומנסה להיות אלוהי העולם.

השטן במקורו הוא מלאך כרוב בעל הדרגה הגבוהה ביותר. שמו, "הֵילֵל בֶּן־שָׁחַר" (ישעיהו יד; יחזקאל כח).

מאז בראשית השטן מנסה להרוס את תכניתו של אלוהים להושיע את בני האדם, להסיר את החטא ולחזור להתחברות קדושה עם ברואיו.

כיצד השטן מתכנן להביס את אלוהים מאז בראשית?

  1. הרס האנושות – בדרך זו לא יהיה מושיע, ואלוהים לא יוכל להגשים את הבטחותיו (בראשית ו).
  2. הרג המשיח ועם ישראל – באופן זה, לא ינוצח החטא או המשיח לא יבוא (הורדוס ורצח הילדים).
  3. חיקוי אלוהים.

חשוב מאוד לדעת: השטן מציג לעולם את השילוש השקרי.

כמו שאלוהים מורכב משלוש הוויות: אלוהים האב, אלוהים הבן (ישוע המשיח) ורוח הקודש, כך בדרך דומה השטן עתיד להציג עצמו לפני יושבי תבל.

השטן מקים מנהיג עולמי בעל כוח עצום. אותו מנהיג ייתן לעולם את מה שהם ואזורינו רוצים ומבקשים בכל לשון: שלום וביטחון.

מכיוון שאותו משיח שקר יקבל כוח וסמכות מן השטן, הוא יצליח להשיג שלום. לכן, אנשים רבים יחשבוהו למשיח האמיתי (מתי כד; מרקוס יג 6 ,21-22). הוא יהיה כה משכנע עד שרוב בני האדם ילכו אחריו בחושבם שהם משרתים ומצייתים למשיח האמיתי. רבים מאוד ישתחוו לו, ולמעשה הם ישתחוו לשטן בכבודו ובעצמו.

בתחבולה השטן אוסף את כל יושבי הארץ שיעמדו לצדו בקרב האחרון נגד אלוהים (זכריה יד, יב; התגלות יט). השלום הגדול שמשיח השקר יביא, עתיד להוביל את העולם למלחמה הגדולה ביותר שידע מעולם.

פרק ו 1-2 רק מציין את תחילת הופעתו של צר המשיח, אך פרק יג מתאר בהרחבה את אופיו ופעולותיו.

חשוב לזכורבאירועים שמתרחשים לאחר הופעתו של צר המשיח – הקהילה איננה בעולם כי ישוע כבר לקח אותה מעל פני הארץ.

דבר אלוהים מבטיח לשמור את הקהילה מן הצרה העתידה לבוא: "מִפְּנֵי שֶׁשָּׁמַרְתָּ אֶת מִצְוָתִי לַעֲמִידָה בְּסַבְלָנוּת, גַּם אֲנִי אֶשְׁמֹר אוֹתְךָ מִשְּׁעַת הַנִּסָּיוֹן הָעֲתִידָה לָבוֹא עַל כָּל תֵּבֵל, לְנַסּוֹת אֶת יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" (ג 10); ראה גם ראשונה לתסלוניקים ה.
דבר אלוהים מתאר את ההצלה כהילקחות לשמים:

ראשונה לתסלוניקים ד 13-18:

"13 אַחַי, אֵין אָנוּ רוֹצִים שֶׁיֵּעָלֵם מִכֶּם מַה שֶּׁנּוֹגֵעַ לִישֵׁנֵי עָפָר, כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּתְעַצְּבוּ כַּאֲחֵרִים אֲשֶׁר אֵין לָהֶם הַתִּקְוָה.
14 אִם אָמְנָם מַאֲמִינִים אָנוּ שֶׁיֵּשׁוּעַ מֵת וְקָם לִתְחִיָּה, כָּךְ גַּם אֶת הַיְשֵׁנִים, בְּאֶמְצָעוּת יֵשׁוּעַ, אֱלֹהִים יָבִיא יַחַד אִתּוֹ.
15 הִנֵּה זֹאת אָנוּ אוֹמְרִים לָכֶם עַל־פִּי דְּבַר הָאָדוֹן: אֲנַחְנוּ הַחַיִּים אֲשֶׁר נִשָּׁאֵר עַד בּוֹא הָאָדוֹן לֹא נַקְדִּים אֶת הַמֵּתִים,
16 שֶׁכֵּן הָאָדוֹן עַצְמוֹ יֵרֵד מִן הַשָּׁמַיִם בִּקְרִיאָה שֶׁל פְּקֻדָּה, בְּקוֹל שַׂר הַמַּלְאָכִים וּבְשׁוֹפַר אֱלֹהִים, וְהַמֵּתִים הַשַּׁיָּכִים לַמָּשִׁיחַ יָקוּמוּ רִאשׁוֹנָה.
17 אַחֲרֵי כֵן אֲנַחְנוּ הַנִּשְׁאָרִים בַּחַיִּים נִלָּקַח יַחַד אִתָּם בַּעֲנָנִים לִפְגֹּשׁ אֶת הָאָדוֹן בָּאֲוִיר, וְכָךְ נִהְיֶה תָּמִיד עִם הָאָדוֹן.
18 עַל כֵּן עוֹדְדוּ זֶה אֶת זֶה בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה."

ישעיהו נז 1:

"הַצַּדִּיק אָבָד, וְאֵין אִישׁ שָׂם עַל לֵב; וְאַנְשֵׁי חֶסֶד נֶאֱסָפִים בְּאֵין מֵבִין, כִּי מִפְּנֵי הָרָעָה נֶאֱסַף הַצַּדִּיק."

זו לא הפעם הראשונה שאלוהים מסיר את אנשיו מאזור המיועד לעונש עבור חוסר אמונה: ראה נוח והמבול, לוט ומשפחתו בסדום.

 

פרק יג 1-4:

1 רָאִיתִי חַיָּה עוֹלָה מִן הַיָּם, עֶשֶׂר קַרְנַיִם לָהּ וְשִׁבְעָה רָאשִׁים; עַל קַרְנֶיהָ עֲשָׂרָה כְּתָרִים וְעַל רָאשֶׁיהָ שְׁמוֹת גִּדּוּפִים.
2 וְהַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתִי הָיְתָה דּוֹמָה לְנָמֵר, רַגְלֶיהָ כְּרַגְלֵי דֹּב וּפִיהָ כְּפִי אַרְיֵה. וְהַתַּנִּין נָתַן לָהּ אֶת כֹּחוֹ וְאֶת כִּסְאוֹ וְסַמְכוּת רַבָּה.
3 אֶחָד מֵרָאשֶׁיהָ הָיָה כְּטָבוּחַ לַמָּוֶת, אַךְ מַכַּת הַמָּוֶת אֲשֶׁר לָהּ נִרְפְּאָה וְכָל הָאָרֶץ הִשְׁתּוֹמְמָה עַל הַחַיָּה.
4 הֵם הִשְׁתַּחֲווּ לַתַּנִּין מִפְּנֵי שֶׁנָּתַן אֶת הַשִּׁלְטוֹן לַחַיָּה, וְהִשְׁתַּחֲווּ לַחַיָּה בְּאָמְרָם: "מִי כְּמוֹ הַחַיָּה? וּמִי יָכוֹל לְהִלָּחֵם עִמָּהּ?"
זיכרוהרוכב הראשון על הסוס הלבן הנו משיח השקר הבא להטעות את העולם. כעת נלמד מהיכן הוא בא, מטרותיו ודרך פעולתו.

יוחנן אומר כי הוא רואה חיה עולה מתוך הים. יש לחיה עשר קרניים ושבעה ראשים. על קרניה עשרה כתרים. על ראשיה שמות גידופים. החיה דומה לנמר, רגליה כרגלי דוב, פיה כפי האריה.
כפי שכבר עשינו, גם כעת נבדוק היכן בתנ"ך הופיעו תיאורים אלו לראשונה, וכך נוכל לפרש את הסמלים בספר התגלות בדרך בטוחה.

דניאל הנביא, בפרקים ב, ז, ט, יא, מתאר ומציין את מלכויות הגויים העתידות לקום אחת אחר השנייה ולשלוט על העולם – מתקופתו של נבוכדנאצר מלך בבל, ועד חזרתו של המשיח.

סיכום התמונה הכללית שדניאל מציג:

א.  בבל המתוארת כאריה. ראש דמות הפסל עשוי זהב.

ב.  פרס ומדי המתוארות כדוב. הבטן והידיים מכסף.

ג.  יוון המתוארת כנמר. הירכיים עשויות נחושת.

ד.  רומא המתוארת כחיה ללא שם, בעלת עשר קרניים (דניאל ז), רגליים ועשר אצבעות הרגליים (דניאל ב).

דניאל ציין כי בעוד לכל ממלכה תהיה הופעה אחת, הרי שמלכות רומא, הרביעית, תקום מחדש בצורה שונה. כלומר, אותה חיה – רק הופעה מחודשת בתפאורה שונה.

ההופעה המחודשת העתידית של מלכות רומא תתבטא באיחוד עשרה מלכים.

מהאיחוד (האימפריה) הזה יקום מנהיג נוסף, מיוחד (הקרן הקטנה [דניאל ז]) שישלוט על כולם. שאר המנהיגים לא יוכלו למנהיג החדש ההוא, מכיוון שאת כוחו וסמכותו הוא מקבל מהשטן.

דניאל ציין כי אותו מנהיג עולמי רשע יבוא מאותו עם שהרס את בית המקדש השני (ט 26):

"וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ, וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת".

בעוד דניאל מציין ממלכה אחר ממלכה בסמלי חיות, הרי שיוחנן רואה חיה אחת המאחדת בתוכה את כל החיות שציין דניאל.

 

מה משמעות הדבר?

אופיים, תכונותיהם ושאיפותיהם של מלכי העבר זהות לאלה של צר המשיח, אבל בהבלטה קיצונית. הם היו כדגימה! אך פה, מקבלים "מנה עיקרית"!

צר המשיח הנו המנהיג לגישה ולדרך הטוענת כי לאלוהים אין מקום בממלכת האדם, והאדם רוצה לשלוט בעצמו על חייו.

הגישה הזו החלה בבבל – בראשית פרק י, ותסתיים בהתגלות יט–כ (ראה גם תהילים ב).

החיה הנה האימפריה שתקום לשלוט בעולם, ובראשה יעמוד צר המשיח – משיח השקר.

למה הכוונה "עוֹלָה מִן הַיָּם"?

מדוע בפרק יג הכתרים הם על הקרניים, ובפרק יב שלושת הכתרים הם על הראשים?

למי ניסה השטן לתת סמכות רבה והוא סירב?

מדוע אחד מראשי החיה נראה כטבוח למוות?

על שאלות אלו ואחרות בחלק ב' של השיעור!

 

סיכום ביניים:

אישוע המשיח פותח את החותם הראשון, וכך מקבל השטן אור ירוק להציג בפני עולם חסר אמונה את המנהיג שייתן להם את רצונם: שלום וביטחון ללא כניעה לאלוהים.

אולם התשלום יבוא אחר כך – כלומר, נפשם וגופם יהיו בידי השטן. רוב יושבי העולם ימסרו את חייהם למשיח שקר בחושבם שהם משתחווים לאלוהים.

במדוע חשוב ללמוד את תכנית אלוהים?

בדרך זו אנו לומדים היום לזהות מהלכים הנובעים מאלוהים או מן השטן.

ידיעת רצון אלוהים עוזרת לנו לשמור על שפיות, תקווה ושלום פנימי בעולם שבו השטן מקבל כבוד כאלוהים.

רבותיי, כל אדם בסוף נכנע! הבה נכנע לישוע שאוהב אותנו ומכין לנו מקום נצחי עם שלום, במקום להיכנע לשטן שייזרק לאגם האש!

 

פרק ו 1-2 ופרק יג 3-4 (חלק ב)
צר המשיח (משיח השקר)

להזכירנובפרק ו ישוע המשיח (אל שדי) פותח את החותם הראשון של ספר הבעלות שלו על העולם. כשנפתח החותם הראשון, יצא רוכב על סוס לבן. בידו קשת. ניתנה לו עטרת אחת על ראשו, והוא יצא בנצחון.

למדנו כי הרוכב הזה הנו צר המשיח, משיח השקר, המתחיל את פעולתו הפומבית בעולם.

מי הוא? מהיכן הוא? מה הוא בא לעשות? – נתונים אלו אנו יכולים ללמוד בפרק יג.

צר המשיח, משיח השקר, הנו דמות אנושית שהשטן מעניק לה את כוחו והשפעתו כדי להסיט את בני אנוש מאלוהים אליו, כדי שהוא עצמו ייראה כאלוהים (דניאל ט 26-27; שנייה לתסלוניקים ב 4; ראשונה ליוחנן ב 22; שנייה ליוחנן 7; ראה יוחנן ח 44; אפסיים ב 2; לוקס כב 3).

פרק יג 1-4: יוחנן אומר כי הוא רואה חיה עולה מתוך הים. יש לה עשר קרניים ושבעה ראשים. על קרניה עשרה כתרים ועל ראשיה שמות גידופים.  החיה דומה לנמר, רגליה כרגלי דוב, פיה כפי האריה.

בעוד דניאל מציין ממלכה אחר ממלכה בסמלי חיות, הרי שיוחנן רואה חיה אחת המאחדת בתוכה את כל החיות שציין דניאל הנביא בפרק ז.

מה משמעות הדבר?

אופיים, תכונותיהם ושאיפותיהם של מלכי העבר מרוכזות בממלכה החדשה המתוארת כחיה, ואשר בראשה עתיד לעמוד צר המשיח.

מה שהיה לאותן ממלכות העבר כדגימה, אצל צר המשיח – בעתיד – זה יבוא כ"מנה עיקרית"!

בעתיד, העולם יישלט על־ידי איחוד של עשר מדינות. מנהיג נוסף, שיקום מאותו האיחוד וישפיל או יסיט שלושה מתוך העשרה, יעלה ויתפוס מקומו כשליט האיחוד השולט בעולם.

השליט הזה הוא צר המשיח (דניאל ז). שאר המנהיגים לא יוכלו למנהיג החדש, מכיוון שאת כוחו וסמכותו הוא מקבל מהשטן.

החיה שיוחנן ראה יוצאת מן הים, הנה האימפריה שתקום לשלוט בעולם ובראשה יעמוד צר המשיח, משיח השקר.

למה הכוונה: "חַיָּה עוֹלָה מִן הַיָּם"?

התנ"ך מציג שתי אפשרויות אשר ניתן גם לחברן:

אהים – מציין את עמי העולם:

יז 15: "עוֹד אָמַר אֵלַי: הַמַּיִם אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר שָׁם הַזּוֹנָה יוֹשֶׁבֶת, עַמִּים וַהֲמוֹנִים הֵם, וְאֻמּוֹת וּלְשׁוֹנוֹת." יז 1: "…אַרְאֶה לְךָ אֶת מִשְׁפַּט הַזּוֹנָה הַגְּדוֹלָה הַיּוֹשֶׁבֶת עַל מַיִם רַבִּים".

ישעיהו יז 12-13: "הוֹי, הֲמוֹן עַמִּים רַבִּים, כַּהֲמוֹת יַמִּים יֶהֱמָיוּן; וּשְׁאוֹן לְאֻמִּים, כִּשְׁאוֹן מַיִם כַּבִּירִים יִשָּׁאוּן׃ 13 לְאֻמִּים, כִּשְׁאוֹן מַיִם רַבִּים יִשָּׁאוּן…"; נז 20: "וְהָרְשָׁעִים כַּיָּם נִגְרָשׁ; כִּי הַשְׁקֵט לֹא יוּכָל, וַיִּגְרְשׁוּ מֵימָיו רֶפֶשׁ וָטִיט".

בבפרקים  יא 7, יז 8, מצוין שהחיה באה מן התהום – מקום משכנם של השדים; לשם, היא תיזרק בסוף (ט 1, 2).
חיבור שתי האפשרויות מתארות את צר המשיח כאדם בעל לאום של גוי, ולבו ונפשו מכורים לשטן – במילים אחרות: אדם אחוז שד חזק ביותר.

דניאל ציין כי אותו מנהיג עולמי רשע יבוא מאותו עם שהרס את בית המקדש השני (ט 26).

יוחנן מתאר את החיה העולה מן הים כאשר על עשר קרניה ישנם עשרה כתרים.

התיאור הזה שונה מזה של פרק יב. שם, לחיה יש שבעה כתרים – אחד על כל ראש.

מדוע בפרק יג הכתרים על הקרניים, ובפרק יב 3 הכתרים על הראשים?

הראשים מסמלים את הממלכות ששלטו על העולם בעבר.

הקרניים מסמלות את המלכים שישלטו על העולם בעתיד.

  • בפרק יב מתוארת ההיסטוריה, ולכן הכתרים נמצאים על הראשים המתארים את ממלכות העבר.

 

  • בפרק יג מתואר העתיד: אז עשרת המלכים יהיו השלב הפעיל, ולכן הכתרים הנם על הקרניים.

הכתרים מציינים את השלב הפעיל במלכות הגויים על העולם.

יוחנן אומר כי התנין נתן לחיה את כוחו, כיסאו וסמכות רבה.

אמי הוא התנין?

התנין הוא השטן בכבודו ובעצמו (ראה פרק יב 9).

באת מי השטן ניסה בעבר לפתות בהאצלת סמכות רבה והוא סרב?

לוקס ד 5-8:

"5… הֶעֱלָה אוֹתוֹ הַשָֹטָן אֶל מָקוֹם גָּבוֹהַּ וְהֶרְאָה לוֹ בְּרֶגַע אֶחָד אֶת כָּל מַמְלְכוֹת תֵּבֵל.
6 אָמַר לוֹ הַשָֹטָן: 'לְךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הַשִּׁלְטוֹן הַזֶּה וְגַם אֶת כְּבוֹד הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה; כִּי לִי נִמְסַר הַשִּׁלְטוֹן, וַאֲנִי נוֹתֵן אוֹתוֹ לְכָל מִי שֶׁאֲנִי רוֹצֶה.
7 לָכֵן אִם תִּשְׁתַּחֲוֶה לְפָנַי, לְךָ יִהְיֶה הַכֹּל.'
8 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: כָּתוּב, 'לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד'."

לאחר שישוע נטבל, הוליכה אותו רוח אלוהים למדבר במשך ארבעים יום. שם, השטן ניסה אותו (ראה אפסיים ב 2).

ישוע, אלוהים, לא חטא. הוא אמר: "לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד."

מתברר שהאיש המכונה "צר המשיח" לא עמד בפיתוי. הכוח והסמכות קסמו לו, ועל מנת לקבל זאת, הוא היה חייב להשתחוות ולמסור את נפשו לשטן.

הוכחה לכך ניתן לראות בפסוקים הבאים:

בפרק יב השטן הוא בעל "שִׁבְעָה רָאשִׁים וְעֶשֶׂר קַרְנַיִם", ובפרק יג מסתבר שזאת היא החיה. זאת הוכחה להעברת סמכות וכוח.

רבותייאת הפיתוי הזה והדומים לו, השטן מעמיד לפנינו כל יום ויום. הפיתוי יכול להיות קבלת כוח בדרך פסולה, גניבה, חוסר נאמנות, וכל חטא אחר אשר באמתחתו הרגעית הנאה כזו או אחרת! בסוף אותה הנאה, יבוא סבל – לנו ולסובבים אותנו.

ישוע לימד אותנו איך לעמוד בפיתוי של השטן: זיכרו את דבר אלוהים ואת הבטחותיו – "בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ, לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ" (תהילים קי"ט 11; אפסיים ו 10-18).

בפרק יג 3 יוחנן מציין:

"אֶחָד מֵרָאשֶׁיהָ הָיָה כְּטָבוּחַ לַמָּוֶת, אַךְ מַכַּת הַמָּוֶת אֲשֶׁר לָהּ נִרְפְּאָה וְכָל הָאָרֶץ הִשְׁתּוֹמְמָה עַל הַחַיָּה".

מכיוון שהחיה מסמלת את האימפריה העולמית העומדת לקום, והראשים מסמלים את ראשי מדינות האיחוד, ניתן לומר כי אחד מראשי האיחוד ייפגע בצורה אנושה אך יבריא או יתאושש ממכתו בדרך הנראית על טבעית.

מדוע אחד מראשי החיה נראה כטבוח למוות?

רבותיי, זיכרו: מטרת השטן הוא לחקות את אלוהים, להציג שילוש שיקרי.

בפרק ה יוחנן ראה את ישוע כשה טבוח. והנה, צר המשיח גם כן מתיימר להיות מוצג כאחד שקם כביכול מן המתים (יג 12, 14):

"אֶת סַמְכוּת הַחַיָּה הָרִאשׁוֹנָה הִיא מוֹצִיאָה אֶל הַפֹּעַל לְפָנֶיהָ, וּמְאַלֶּצֶת אֶת הָאָרֶץ וְיוֹשְׁבֶיהָ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַחַיָּה הָרִאשׁוֹנָה אֲשֶׁר מַכַּת הַמָּוֶת שֶׁלָּהּ נִרְפְּאָה. … וּמַתְעָה אֶת יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ עַל־יְדֵי הָאוֹתוֹת אֲשֶׁר נִתַּן לָהּ לַעֲשׂוֹת לְנֹכַח הַחַיָּה, בְּאָמְרָהּ לְיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ לַעֲשׂוֹת צֶלֶם לַחַיָּה אֲשֶׁר הֻכְּתָה מַכַּת חֶרֶב וְחָיְתָה."

(לעתים, מלך וממלכתו מוצגים כשם וכתואר נרדף.)

כמו שישוע מת וקם לתחייה, כך בדרך דומה עתיד השטן להציג את צר המשיח.

אני מאמין שצר המשיח יוכה מכה אנושה, והעולם עתיד לראות אותו מתאושש ממנה בדרך על טבעית – דבר שייראה כתחייה!

בדרך זו השטן יציג את צר המשיח כמשיח שהעולם מצפה לו, כמנהיג בעל יכולות על טבעיות, ובדרך זו יבסס את שלטונו החובק עולם.

כל העולם יביט בו בפה פעור ומשתהה! הוא יהיה מוקד עיניהם של כלל יושבי תבל.

בפסוק 4 אנו מגלים שהדרך מהתפעלות להשתחוות מאוד קצרה:

מכיוון שצר המשיח יציג כוח אלוהי, יושבי תבל יראו בו כאחד הראוי לשירותם, והם ייכנעו למרותו.

איזה אסון! יושבי תבל יחשבו שהם משתחווים ומשרתים את נציג אלוהים, והם מכבדים אותו. אבל הם מוסרים את חייהם לידי השטן בכבודו ובעצמו.

איך ייתכן שכלל יושבי תבל יפלו בשקר שכזה, הרי התנ"ך לא היה סוד עבורם!

העיוורון וההליכה אחר השקר הנם חלק מעונש אלוהים על יושבי התבל אשר ידעו את כל הנתונים על אודות אלוהים, ולמרות זאת הם דחו אותו ופנו למלא את רצון לבם.

בשנייה לתסלוניקים ב 5-12 אלוהים אומר כי הוא יציג לפני העולם חסר האמונה מכשולים כה רבים, עד כי יהיה בלתי אפשרי עבורם לדעת את האמת. וזאת בגלל שהם דחו את האמת כאשר הייתה לנגד עיניהם:

"5 הַאִם אֵינְכֶם זוֹכְרִים כִּי עוֹד בִּהְיוֹתִי אֶצְלְכֶם אָמַרְתִּי לָכֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה?
6 אַתֶּם יוֹדְעִים מַה מְעַכֵּב אוֹתוֹ כָּעֵת כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּלֶּה בְּעִתּוֹ.
7 הֵן סוֹד הָרֶשַׁע כְּבָר פּוֹעֵל; רַק שֶׁכָּעֵת הַמְעַכֵּב נִמְצָא עַד שֶׁיּוּצָא,
8 וְאָז יִתְגַּלֶּה הָרָשָׁע אֲשֶׁר הָאָדוֹן יָמִית אוֹתוֹ בְּרוּחַ פִּיו וִיכַלֵּהוּ בְּהוֹפָעַת בּוֹאוֹ —
9 אֶת הָרָשָׁע אֲשֶׁר בִּיאָתוֹ הִיא בְּהֶתְאֵם לִפְעֻלַּת הַשָֹטָן, מְלֻוָּה בְּכָל גְּבוּרָה, בְּאוֹתוֹת וּבְמוֹפְתֵי שֶׁקֶר
10 וּבְכָל תַּרְמִית רֶשַׁע הַמְיֻעָדִים לִבְנֵי הָאֲבַדּוֹן, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁלֹּא קִבְּלוּ אֶת אַהֲבַת הָאֱמֶת אֲשֶׁר יָכְלוּ לְהִוָּשַׁע בָּהּ;
11 עַל כֵּן אֱלֹהִים שׁוֹלֵחַ לָהֶם מַדּוּחִים לְהַטְעוֹתָם לְהַאֲמִין לַשֶּׁקֶר,
12  לְמַעַן יִדּוֹנוּ כָּל אֲשֶׁר לֹא הֶאֱמִינוּ לָאֱמֶת אֶלָּא חָפְצוּ בָּעַוְלָה."

אלוהים הקשה את לב פרעה בגלל עיקשותו — כך עתיד לקרות לאלו הדוחים את עדות אלוהים הברורה.

לסיכום:

אהשטן חי ופועל היום. הוא מנסה לפתות במיוחד את בחירי אלוהים כדי להרוס את עדות המשיח. פיתויי השטן אינם קלים, ואנו יודעים עד כמה הגוף חלש ועלול להיכשל.

זיכרובעזרת כוח רוח אלוהים אנו יכולים לנצח!

ישוע הבטיח לנו כי אמונת אמת הפועלת בחיינו יכולה להוות שריון העומד נגד נכלי השטן (אפסיים ו; ראשונה ליוחנן ד 4: "אַתֶּם, יְלָדַי, מֵאֱלֹהִים אַתֶּם, וְנִצַּחְתֶּם אוֹתָם, שֶׁכֵּן הוּא אֲשֶׁר בָּכֶם גָּדוֹל מִזֶּה אֲשֶׁר בָּעוֹלָם").

במיליארדי אנשים עתידים להשתחוות לצר המשיח ולמסור את חייהם לשטן, בחושבם שכך הם משרתים את אלוהים בכבודו ובעצמו.

העיוורון והכישלון הכלל עולמי יהיה חלק מעונש אלוהים על עולם אשר זנח את אמת אלוהים, ובכך ויתר על יכולת ההגנה שלו מנכלי השטן.

ללא הגנת אלוהים עתידים בני אדם להיות כלי משחק מוות בידי השטן.

הנתונים הללו צריכים להעיר אותנו ולרענן את מחויבותינו למשיח העולם – אל שדי, ישוע.

אנא, נתמקד בדבר אלוהים ונציית לדברו!

 

.  פרק ו 17-2:

2 רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נוֹשֵׂא קֶשֶׁת; עֲטֶרֶת נִתְּנָה לוֹ וְהוּא יָצָא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ.
3 כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשֵּׁנִי שָׁמַעְתִּי אֶת הַחַיָּה הַשְּׁנִיָּה אוֹמֶרֶת: "בּוֹא!"
4 סוּס אַחֵר יָצָא, אָדֹם כָּאֵשׁ. לַיּוֹשֵׁב עָלָיו נִתַּן לְהָסִיר אֶת הַשָּׁלוֹם מִן הָאָרֶץ כְּדֵי שֶׁיַּהַרְגוּ זֶה אֶת זֶה; וְחֶרֶב גְּדוֹלָה נִתְּנָה לוֹ.
5 כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשְּׁלִישִׁי שָׁמַעְתִּי אֶת הַחַיָּה הַשְּׁלִישִׁית אוֹמֶרֶת: "בּוֹא!" רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס שָׁחוֹר וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו מַחֲזִיק מֹאזְנַיִם בְּיָדוֹ.
6 וְשָׁמַעְתִּי כְּמוֹ קוֹל בֵּין אַרְבַּע הַחַיּוֹת אוֹמֵר: "לִיטֶר חִטִּים בְּדִינָר וּשְׁלוֹשָׁה לִיטְרִים שְׂעוֹרִים בְּדִינָר, וְלַשֶּׁמֶן וְלַיַּיִן אַל תַּזִּיק."
7 כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הָרְבִיעִי שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל הַחַיָּה הָרְבִיעִית אוֹמֵר: "בּוֹא!"
8 רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס יְרַקְרַק וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו שְׁמוֹ מָוֶת, וּשְׁאוֹל הָלְכָה אַחֲרָיו. וְנִתְּנָה לָהֶם סַמְכוּת עַל רֶבַע הָאָרֶץ, לַהֲרֹג בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַמָּוֶת וְעַל־יְדֵי חַיּוֹת הָאָרֶץ.
9 כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַחֲמִישִׁי רָאִיתִי מִתַּחַת לַמִּזְבֵּחַ אֶת נַפְשׁוֹת הַטְּבוּחִים עַל דְּבַר הָאֱלֹהִים וְעַל הָעֵדוּת שֶׁהֶחֱזִיקוּ בָּהּ.
10 וְהֵם צָעֲקוּ בְּקוֹל גָּדוֹל: "עַד מָתַי, אֲדֹנָי הַקָּדוֹשׁ וַאֲמִתִּי, לֹא תִּשְׁפֹּט וְתִנְקֹם אֶת דָּמֵינוּ מִיּוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ?"
11 לְכָל אֶחָד מֵהֶם נִתְּנָה גְּלִימָה לְבָנָה וְנֶאֱמַר לָהֶם לָנוּחַ עוֹד זְמַן מְעַט, עַד שֶׁיִּמָּלֵא גַּם מִסְפַּר חַבְרֵיהֶם הָעֲבָדִים וַאֲחֵיהֶם הָעֲתִידִים לֵהָרֵג כְּמוֹהֶם.
12 רָאִיתִי כְּשֶׁפָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשִּׁשִּׁי הִתְחוֹלְלָה רְעִידַת אֲדָמָה גְּדוֹלָה; הַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁחִירָה כְּשַׂק שֵׂעָר וְהַיָּרֵחַ כֻּלּוֹ הָיָה כְּדָם;
13 כּוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם נָפְלוּ אַרְצָה, כִּתְאֵנָה הַמַּשְׁלִיכָה אֶת פַּגֶּיהָ כַּאֲשֶׁר הִיא מִטַּלְטֶלֶת בְּרוּחַ חֲזָקָה;
14 הַשָּׁמַיִם נָסוֹגוּ כִּמְגִלָּה נִגְלֶלֶת; כָּל הַר וְאִי נֶעֶתְקוּ מִמְּקוֹמָם.
15 וּמַלְכֵי הָאָרֶץ וְהַנִּכְבָּדִים, שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְהָעֲשִׁירִים וּבַעֲלֵי הָעָצְמָה, כָּל עֶבֶד וְכָל בֶּן־חוֹרִין, הִתְחַבְּאוּ בַּמְּעָרוֹת וּבְסַלְעֵי הֶהָרִים,
16 וְאָמְרוּ לֶהָרִים וְלַסְּלָעִים: "נִפְלוּ עָלֵינוּ וְהַסְתִּירוּ אוֹתָנוּ מִפְּנֵי הַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא וּמִזַּעַם הַשֶֹה,
17 כִּי בָּא הַיּוֹם הַגָּדוֹל, יוֹם חֲרוֹנָם, וּמִי יָכוֹל לַעֲמֹד?"

פרק ח 1:

"כַּאֲשֶׁר פָּתַח אֶת הַחוֹתָם הַשְּׁבִיעִי הָיְתָה דְּמָמָה בַּשָּׁמַיִם כַּחֲצִי שָׁעָה."

פרק ו: החותמות

ישוע המשיח מתחיל לפתוח את שבע חותמות המגילה, את כתב הבעלות שלו על הארץ ויושביה.

למדנו כי ישוע הוא היחיד שנמצא זכאי לפתוח את כתב הבעלות על העולם, מכיוון שרק הוא נמצא ראוי ושילם בדמו את מחיר כפרת החטאים (פרק ה).

כל אחת מהחותמות מסמלת מכה או אירוע שיתרחשו בשבע שנות "צרת יעקב".

המכות נועדו להעניש את יושבי הארץ בעבור דחייתם את כפרתו ולהכין את התבל לחזרתו. לאחר שייפתחו כל החותמות ויסתיימו כל המכות, יחזור ישוע המשיח לארץ להקים את ממלכתו עם ילדיו.

אלוהים אינו אוהב להעניש. הוא אלוהים אוהב, סולח ורב חסד. קדושתו וטוהרו אינם מאפשרים לו להתחבר עם אלו שהחליטו לדחות את הזמנתו לקודש.

 

הרוכב על הסוס הלבן – צר המשיח

בשיעורים הקודמים התוודענו לרוכב על הסוס הלבן אשר יצא למען ינצח:

"רָאִיתִי וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהַיּוֹשֵׁב עָלָיו נוֹשֵׂא קֶשֶׁת; עֲטֶרֶת נִתְּנָה לוֹ וְהוּא יָצָא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ" (ו 2).

הרוכב על הסוס הלבן שיצא בעקבות פתיחת החותם הראשון הוא צר המשיח, המנהיג העולמי שיעמוד בראש השלטון העולמי שיקום בעתיד. למדנו על אודות זהותו ופועלו בפרקים יג–יז.

צר המשיח – הרוכב על הסוס הלבן – הנו חלק מהרכב של ארבעה רוכבים המוזכרים בפסוקים 2-8 ולכל אחד מהם תפקיד מוגדר. הם מעין עסקת חבילה המיוצגת על־ידי ארבע החותמות הראשונות.

 

לפני שנפרט את תכליתם של כל הרוכבים, חשוב מאוד לזכור את הנתונים הבאים:

  • כל אחד מהרוכבים אשר ציין מכה בעולם, יצא לפעולתו רק לאחר שנקרה לכך על־ידי מלאך אלוהים.

 

  • אלוהים ריבון על הנעשה בעולם. דבר לא יתרחש, אלא אם אלוהים יאפשר וישלוט עליו.

עובדות אלה נועדו לעודד את ילדי אלוהים: לא משנה עד כמה קשה יהיה – אלוהים שולט ומכוון, ולבסוף תכלית רצונו תצא לפועל.

 

4 הרוכבים

א. סוס לבן – צר המשיח, מנהיג עולמי אשר מצליח להציג שלום בעולם, אך השלום מתגלה כמחזה שווא המוביל אותנו לשלב הבא (דניאל ט 26-27).

ב. סוס אדום – הצבע המסמל דם ומלחמה (יב 3, יז 3-6).

ג. סוס שחור – צבע המסמל מגפות, רעב ותוצאות מלחמה (ירמיהו יד 1-2; איכה ד 10). היושב על הסוס השחור מחזיק מאזניים בידו.

יוחנן שומע קול בין ארבע החיות שאומר לו: "לִיטֶר חִטִּים בְּדִינָר וּשְׁלוֹשָׁה לִיטְרִים שְׂעוֹרִים בְּדִינָר, וְלַשֶּׁמֶן וְלַיַּיִן אַל תַּזִּיק" (ו 6).

מכיוון שהקול בא מבין ארבע החיות, והן מסביב לכיסא אלוהים, הרי שהקול הוא מפי אלוהים: "לִפְנֵי הַכִּסֵּא כְּיָם זְכוּכִית דּוֹמֶה לִבְדֹלַח, וּבְאֶמְצַע הַכִּסֵּא וְסָבִיב לַכִּסֵּא אַרְבַּע חַיּוֹת מְלֵאוֹת עֵינַיִם מִלְּפָנִים וּמֵאָחוֹר" (ד 6).

מלחמה, במיוחד כזו המערבת עמים רבים ונשק קטלני, גורמת מיד להרס רב ומחסור במזון.

"לִיטֶר חִטִּים" – הנו כמות החיטה המיועדת לאפיית לחם המתאימה לאדם אחד.

"דִינָר" – זה משכורת יום עבודה (מתי כ 2: "וּלְאַחַר שֶׁהִסְכִּים עִם הַפּוֹעֲלִים עַל שְׂכַר דִּינָר לְיוֹם שָׁלַח אוֹתָם אֶל כַּרְמוֹ.") – השעורה זולה יותר.

חוסר המזון יגרום לייקורו עד כי שכר יום עבודה יספק כלכלה אישית ותו לו.

 

למה הכוונה "וְלַשֶּׁמֶן וְלַיַּיִן אַל תַּזִּיק"?

שמן ויין הנם מוצרים חשובים, וכך אלוהים מבטיח מחיה וקיום גם בתקופה העומדת בפני כליה. מחסור באמצעי הקיום יהוו כלי ביד צר המשיח ונביא השקר לשלוט בהמונים בדרך כלכלית: מי שאתנו – יאכל! (ראה יג 17: "כְּדֵי שֶׁלֹּא יוּכַל אִישׁ לִקְנוֹת אוֹ לִמְכֹּר — אֶלָּא מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הַתָּו, שֵׁם הַחַיָּה אוֹ מִסְפַּר שְׁמָהּ").

 

דסוס ירקרק – שמו של היושב עליו הנו "מוות". מוות הנה התוצאה של שלום שוא, מלחמה, מגפות ורעב.

יוחנן מציין שהשאול והמוות הלכו אחרי הרוכב על הסוס הירקרק.

מוות מציין הפסקת חיים מבחינה פיזית, ושאול מציין את מקום משכנם של נפשות המתים.
מה מציינות המילים "שאול ומוות"?

אבפרק א 18 נאמר שלישוע יש את מפתחות השאול והמוות. כלומר, הוא ריבון ואחראי על שמות הנכנסים והמיועדים למקום זה: "הָיִיתִי מֵת וְהִנֵּה חַי אֲנִי לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים, וְלִי מַפְתְּחוֹת שְׁאוֹל וָמָוֶת."

בבפרק כ 14, 15 נאמר ששאול ומוות יושלכו אל אגם האש, וגם מי שלא כתוב בספר החיים: "הַמָּוֶת וְהַשְּׁאוֹל הֻשְׁלְכוּ אֶל אֲגַם הָאֵשׁ. זֶהוּ הַמָּוֶת הַשֵּׁנִי — אֲגַם הָאֵשׁ. וּמִי שֶׁלֹּא נִמְצָא כָּתוּב בְּסֵפֶר הַחַיִּים, הֻשְׁלַךְ אֶל אֲגַם הָאֵשׁ."

מסקנה: הרוכב על הסוס הירקרק בא לגבות את חייהם ונפשותיהם של אלו שאינם מאמינים.

אין הדבר מציין שמאמינים לא ייפגעו ולא ימותו! אולם הרוכב הזה יוכל להמית ולאסוף את נפשותיהם של אלו שאינם כתובים בספר החיים.

 

יוחנן מציין כי בסיום המעגל הנוכחי של ארבע החותמות, ימצאו את מותם רבע מכלל יושבי הארץ — מדובר על כמיליארד וחצי בני אדם. זו שואה בקנה־מידה עולמי.

המספר קשה לקליטה! אך עצמתו צריכה להעיר את עיני לבבנו לגודל קדושתו של אלוהים ולרצינות הנדרשת כלפי כפרתו של ישוע. הלוואי שהנתון הזה יגרום למי שאינו מאמין — לרצות ולבחון מחדש את יחסו לישוע, ברגע זה ממש!

התיאורים הללו אינם חדשים בכתובים. בספר מתי כד, מרקוס יג, לוקס כא — ישוע תיאר באופן כמעט זהה את האירועים הללו כאשר השיב לשאלת תלמידיו "רַבִּי, אִם כֵּן מָתַי יִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה? וּמַהוּ הָאוֹת לִפְנֵי שֶׁזֶּה יִקְרֶה?"

 

פרק ו 9-17: יוחנן מתאר את תגובותיהם של שתי קבוצות למשפט אלוהים:

  • אחת בשמים – חותם חמישי;

 

  • השנייה בארץ – חותם שישי.

 

  1. התגובה בשמים (פסוקים 9-11)

החותם החמישי:

בשמים, מתחת למזבח העומד לפני אלוהים (ח 3: "… מִזְבַּח הַזָּהָב אֲשֶׁר לִפְנֵי הַכִּסֵּא") שמע יוחנן את נפשות הטבוחים בגלל אמונתם בישוע, צועקים בקול גדול:

"עַד מָתַי, אֲדֹנָי הַקָּדוֹשׁ וַאֲמִתִּי, לֹא תִּשְׁפֹּט וְתִנְקֹם אֶת דָּמֵינוּ מִיּוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ?" (ו 10).

מותם היה מות קדושים!

בספר ויקרא אנו לומדים שאת דם הכפרה שמים מתחת למזבח (ויקרא ד 7:"וְנָתַן הַכֹּהֵן מִן הַדָּם עַל קַרְנוֹת מִזְבַּח קְטֹרֶת הַסַּמִּים לִפְנֵי יהוה, אֲשֶׁר בְּאֹהֶל מוֹעֵד; וְאֵת כָּל דַּם הַפָּר יִשְׁפֹּךְ אֶל יְסוֹד מִזְבַּח הָעֹלָה, אֲשֶׁר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד".

 

מי הם הטבוחים?

אזה לא כל המאמינים, מכיוון שלא כל המאמינים בהיסטוריה נטבחו בגלל אמונתם.

באלו לא בני הקהילה שנלקחה השמימה, מכיוון שהם כבר לבשו גוף חדש. נפשות המאמינים שהוקמו כבר חוברו לגופם החדש (ראה ראשונה לתסלוניקים ד 13-18).

מתברר שהמילים "נפשות הטבוחים מתחת למזבח" מתייחסות למאמינים מתקופת הצרה שנהרגו בגלל עדותם בישוע (ראה כ 4).

 

האם אותם טבוחים, הם צמאי דם ומחכים לראות את הורגיהם באים על עונשם?

לא! כי בשמים אין לחטא בסיס, רמז או חלקה. צעקתם קדושה וטהורה, ונובעת ממניעים המכבדים את אלוהים. הרי התנ"ך אומר כי הנקמה היא לה' (דברים לג 35: "לִי נָקָם וְשִׁלֵּם").

לפיכך, המניע של הטבוחים לראות את נקמת אלוהים על חסרי האמונה נובעת מרצונם לראות את מלכות אלוהים עם ילדיו, על עולם ללא חטא וסבל (תהילים עד 10).

 

לטבוחים נאמר "לָנוּחַ עוֹד זְמַן מְעַט." – עד מתי? כמה זמן זה "מעט"?

עד שייהרגו כל אחיהם המאמינים. כל אלו שאלוהים בריבונותו בחר לקחת אליו דרך עדות של מות קדושים. הסבלנות נובעת מחסד אלוהים ורצונו להושיע עוד ועוד בני אדם.

אילו אלוהים היה נוקם מיד בכל הפושעים, הרי שלא היה נשאר אדם חי על פני תבל. סבלנותו של אלוהים מאפשרת לרבים אחרים להכיר את חסד אלוהים ולהיוושע.

ראו את סבלנותו של אלוהים במקרים של…

  • נינווה – 40 יום (ספר יונה);

 

  • העולם החוטא בתקופת נוח – 120 שנה (בראשית ו);

 

  • תושבי כנען – 400 שנה (בראשית טו).

לאותם המאמינים בארץ, הרדיפה ורצח אחיהם לאמונה במהלך שבע שנות הצרה עלולה להיראות כאובדן שליטה של אלוהים.

 

פסוק 11 נועד לעודד ולשמח, בציינו שכל נפש רשומה! וכשהמספר יגיע לרמה שאלוהים קבע מקדם, ייפסק התהליך.

זהו עוד נדבך להראות את ריבונותו של אלוהים בכל הנעשה בארץ, גם כאשר השטן חוגג בה.

מימד נוסף ניתן ללמוד מפסוק 11: לנו בני האדם, המוות נראה דבר כה קשה וסופי! אך כשבוחנים מוות של אדם מאמין מנקודת ראותו של אלוהים, הרי שמדובר בעזיבה מהארץ כדי להיות עם אלוהים – במקום שלחטא ותוצאותיו אין כניסה או השפעה.

העובדה שיוחנן רואה את נפשות הטבוחים בקרבת אלוהים, הנה עוד הוכחה לחיי הנצח של המאמינים בישוע.

לנפשות הטבוחים נאמר: "לכו לנוח!" – ליד אלוהים אפשר לנוח. לילדיו הוא נותן מנוחה (ראה מתי יא 28-29).

לעומת המנוחה שלה זוכים ילדי אלוהים בשמים, פסוקים 12-17 מתארים את תגובת חסרי האמונה לעונש אלוהים על פני כדור הארץ.

 

  1. התגובה בבארץ

החותם השישי

כשנפתח החותם השישי, תתרחש רעידת אדמה, הרים יזוזו, איים ינועו ממקומם, השמש תשחיר, הירח ייראה ככדור דם, כוכבים יפלו… יושבי הארץ ירגישו כאילו התמוטטו יסודות העולם!

 

האם יושבי הארץ ידעו שכל האירועים נובעים מעונשו של ישוע, או שהם יחשבו שזה אירוע טבעי?

פסוקים 15-17 מציינים במפורש שבני האדם ידעו את הסיבה למכות. הם ידעו שזה נובע מכעס ישוע המשיח על דרכם ופעולותיהם:

"15 וּמַלְכֵי הָאָרֶץ וְהַנִּכְבָּדִים, שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְהָעֲשִׁירִים וּבַעֲלֵי הָעָצְמָה, כָּל עֶבֶד וְכָל בֶּן־חוֹרִין, הִתְחַבְּאוּ בַּמְּעָרוֹת וּבְסַלְעֵי הֶהָרִים,
16 וְאָמְרוּ לֶהָרִים וְלַסְּלָעִים: נִפְלוּ עָלֵינוּ וְהַסְתִּירוּ אוֹתָנוּ מִפְּנֵי הַיּוֹשֵׁב עַל הַכִּסֵּא וּמִזַּעַם הַשֶֹה,
17 כִּי בָּא הַיּוֹם הַגָּדוֹל, יוֹם חֲרוֹנָם, וּמִי יָכוֹל לַעֲמֹד?"

בעוד שהמאמינים רואים שה כפרה אוהב, דוחי אלוהים יראו שה זועם!

 

האם הם יחזרו בתשובה ויבקשו סליחה?

לא!

מדוע לא? כי עבור רובם חוסר היכולת לחזור בתשובה יהיה חלק מעונשו של אלוהים בשל דחייתם את האמת הברורה והגלויה על אודות ישוע שנראתה להם וניתנה להם לפני תחילת הצרה (שנייה לתסלוניקים ב).

יבוא יום בו חלקת האדמה היקרה והמושכת ביותר תהיה מערה עמוקה בבטן האדמה! כמה שזה מצער!

האם יש למישהו סיכוי להיוושע מהתופת? כן! והתקווה הזו מתוארת בפרקים הבאים.
לסיכום:

אהפרק מלמדנו כי כל אירוע המתרחש בעולם נעשה בידיעת אלוהים.

הנתון הזה נועד לעודד את ילדי אלוהים שידעו כי לא משנה עד כמה קשה יהיה – אלוהים שולט ומכוון!

בההבדל בין דרך המחשבה של מאמין לבין זו של הבלתי מאמין, הוא כשמים וארץ.

יוחנן מתאר לנו את ההבדלים כדי שנבין עד כמה עמוק העיוורון הרוחני של אלו הדוחים את ישועת אלוהים.

גכשישוע המשיח יתמודד עם מתנגדיו, הגיבורים הגדולים שביניהם ירעדו מפחד ויתחבאו בנקיקי הסלעים ובמערות.
אנא, בוא אל ישוע כל עוד זה אפשרי! רק לילדי אלוהים יש מנוחה אמיתית ונצחית!